چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
معدن، مسیر ورود ایران به قزاقستان
02 اسفند 1400 - 12:17
شناسه : 24939
معاون وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: قصد داریم پنجره ورود ایران به قزاقستان، بخش معدن باشد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، روسلان بایمیشو معاون وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان که در راستای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو دیدار کرد، بخش معدن را پنجره ورود شرکت‌های ایرانی به قزاقستان دانست.

وجیه‌الله جعفری نیز در این نشست که نماینده سازمان توسعه تجارت، معاونان و مدیران ایمیدرو حضور داشتند با اشاره به تفاهم‌نامه‌های ایران و قزاقستان در حوزه معدن و صنایع معدنی، اظهار داشت: اسناد همکاری‌های پیشین نیاز به پیگیری از سوی طرفین دارد، از همین رو می‌توان آن تفاهم‌نامه‌ها را مورد بازبینی و پایه همکاری‌های آتی قرار دهیم.

وی افزود: بر همین اساس مقرر بود شرکت‌های معدنی ایرانی سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های مختلف معدنی قزاقستان از جمله سنگ‌آهن، بوکسیت و سرب و روی داشته باشند.

رییس هیات عامل ایمیدرو، گفت: در حال حاضر تمایل به بروزرسانی این تفاهم‌نامه‌ها و بررسی امکان ایجاد تفاهم‌نامه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در قزاقستان داریم. لذا بی‌شک پتانسیل موجود در هر دو کشور می‌تواند در راستای توسعه همکاری‌ها قرارگیرد و نشست تخصصی کارشناسان می‌تواند زمینه این امر را فراهم سازد و ایمیدرو نیز قادر است در فرایند همکاری‌های دوجانبه، نقش آفرینی کند. علاوه بر این شرکت‌های ایرانی به سرمای‌ گذاری در ایجاد کارخانه کنسانتره در پروژه سرب و روی شاکیا در قزاقستان تمایل دارند که در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لذا این وزارت می‌تواند پنجره ورود ایران به بخش معدن قزاقستان باشد.

برگزاری جلسات تخصصی کارشناسان

روسلان بایمیشو اذعان داشت: با توجه به تجربه موفق همکاری ایران و قزاقستان در یکی از پروژه‌های استخراج مس در قزاقستان و همچنین پتانسیل‌های ایران در بخش معادن و استخراج آن‌ها، تمایل به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف معدنی داریم.

وی ادامه داد: وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان نیز تمایل به بازبینی و به روزرسانی تفاهم‌نامه‌های پیشین(سال ۲۰۱۶) دارد؛ چراکه دلیل حضور ما در ایمیدرو نیز توسعه همکاری‌ها در این حوزه است.

بایمیشو در پایان خاطرنشان کرد: به زودی لیست پروژه‌های نیازمند سرمایه‌گذاری و فهرست همکاری‌ها در اختیار کارشناسان برای بررسی قرار خواهد گرفت تا تفاهم‌نامه‌های جدید همکاری آماده شود.

طی این دیدار مقرر شد، تصمیم گیری در خصوص بروزرسانی تفاهم‌نامه‌های پیشین و بررسی مسائل و پتانسیل‌های ایجاد تفاهم‌نامه‌های جدید و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مختلف (ماشین‌آلات، حفاری، پیمانکاری و..) بخش معدن قزاقستان در جلسات کارشناسی انجام شود. این کمیسیون، متشکل از کارشناسان تخصصی معرفی شده از سوی دو کشور طی روزهای آتی تشکیل و جلسات آن نیز برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در پایان نیز رییس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت و توسعه قزاقستان ابراز امیدواری کردند که برگزاری جلسات کارشناسی به توسعه همکاری‌ها و ایجاد تفاهم‌نامه‌های جدید در بخش معدن منجر شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.