دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
«معدن سنگرود» روی خط پیگیری مسئولان
20 تیر 1401 - 16:43
شناسه : 30131
معدن «سنگرود» که طی سال‌های گذشته به واسطه بی‌تدبیری‌ها و همچنین عدم مدیریت صحیح، به تلی از خاک تبدیل شده بود با پیگیری مسئولان کور سوی امید به تونل‌های تاریک این معدن بازگشته است.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، اسدالله عباسی استاندار گیلان، طی سفر یک روزه خود به عمارلو رودبار، از نزدیک با وضعیت کنونی معدن سنگرود آشنا شد، با ابراز تاسف از وضعیت ناراحت‌کننده این معدن، معاون اقتصادی خود و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد تا اقدامات اساسی برای احیای این واحد تولیدی اثرگذار صورت دهند.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و امکانات رها شده در معدن سنگرود، این آشفته‌بازار را ناشی از بی‌مدیریتی طی سال‌های گذشته دانست و افزود: معدن سنگرود در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و این موضوع قابل پذیرش نیست.

برخورد قضائی با مسببان تعطیلی سنگرود

استاندار گیلان با بیان اینکه معدن سنگرود در بخش عمارلو به عنوان نعمت و ظرفیت خدادادی حق مردم منطقه است، بیان کرد: در گذشته با بی‌تدبیری این مجموعه را که افراد متعددی در آن اشتغال داشته‌اند تعطیل کردند که جای تاسف دارد. در ارتباط با پیگیری و برخورد قضائی با مسببان تعطیلی معدن سنگرود، از دستگاه قضائی انتظار می‌رود با کسانی که این بلا را به سر تولید و صنعت عمارلو آوردند، برخورد قاطع صورت گیرد.

عباسی، تعطیلی معدن سنگرود با ظرفیت‌های معدنی و زیرساختی را به مثابه هدر رفت بیت‌المال دانست و گفت:  احیای معدن سنگرود یعنی ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر؛ این معدن ظرفیت اشتغال‌زایی عظیمی دارد که سال‌ها مغفول مانده و باید احیا و به چرخه تولید و اشتغال باز گردد.

وی به همراه معاون اقتصادی استانداری و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان برای تشکیل یک کارگروه برای پیگیری و احیای معدن سنگرود در استانداری مامور کرد و خواست ظرفیت‌شناسی و نیازسنجی برای حل مشکلات این مجموعه در اولویت قرار گیرد.

عباسی همچنین اضافه کرد: در خصوص معدن سنگرود به گونه‌ای عمل خواهد شد که در هفته دولت، بخشی از این مجموعه صنعتی را به بهره‌برداری برسانیم.

پیگیری وزارتخانه‌ای نماینده برای معدن سنگرود

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار در مجلس، با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده معدن سنگرود، بیان کرد: خصوصی‌سازی این معدن نه تنها مشکل این مجموعه صنعتی را حل نکرد بلکه موجب بیکار شدن هزاران نفر شد. احیا و شروع به کار دوباره معدن سنگرود مطالبه به حق مردم است و عزم بلندی برای احیای این مجموعه صنعتی وجود دارد و تلاش می‌کنیم چراغ معدن سنگرود را روشن کنیم.

نماینده رودبار در مجلس با تاکید بر اقدامات اثرگذارتر برای احیای این معدن و دیگر واحدهای منفعل این شهرستان، گفت: از طریق وزیر پیگیر احیای معدن سنگرود خواهیم بود.

معدن سنگرود تنها بنگاه اقتصادی بخش عمارلو است

سیروس عطایی یکی از کارگران سابق معدن سنگرود، اذعان کرد: زمانی این معدن بیش از سه هزار نیروی فعال داشت و به کسب‌وکار منطقه رونق ویژه‌ای بخشیده بود.

وی با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های ارزشمند این معدن، بلاتکلیفی این زیرساخت‌ها را مایه تاسف دانست و افزود: زمانی این معدن کارزار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود و از رستوران و سینما گرفته تا باشگاه ورزشی و دیگر امکانات در این منطقه وجود داشت، اما اکنون تمام زیرساخت‌ها در حال نابود شدن است.

عطایی با بیان اینکه معدن سنگرود تنها بنگاه اقتصادی بخش عمارلو است، گفت: تعطیلی سه دهه‌ای این بنگاه تولیدی و اقتصادی، موجب شده تا عمارلو خالی از سکنه شود. با توجه به اینکه معدن سنگرود امید و آینده مردم عمارلو و حومه است، حل مشکلات این معدن و راه‌اندازی این شرکت امید، توسعه و پیشرفت را به منطقه باز می‌گرداند.

کارگر سابق معدن سنگرود با بیان اینکه این معدن بیش ازسه میلیون تن ذخیره معدنی دارد، افزود: زیرساخت‌های معدن سنگرود آماده بهره‌برداری و اشتغال به کار است. با عنایت به معضل بیکاری و مهاجرت در منطقه عمارلو، از استاندار و مسئولان استانی درخواست می‌شود تا با راه‌اندازی این مجموعه صنعتی بزرگ، عمارلو را به ریل توسعه و پیشرفت باز گردانند.

وی با تاکید بر راه‌اندازی و احیای کارخانجات تعطیل شهرستان رودبار، بیان کرد: استاندار گیلان با احیای معدن سنگرود از خود خاطره خوبی در عمارلو به جا بگذارند. خصوصی‌سازی نادرست و حساب نشده، روزگار صنایع را سیاه کرده است و تمام دستگاه‌ها و امکانات معدن سنگرود در حال مستهلک شدن بوده و بلاتکلیف رها شده است.

همراهی سه قوه برای احیای معدن سنگرود

اگرچه سفر استاندار به عمارلو و بازدید از شرکت متروکه و تعطیل معدن سنگرود در نوبه خود شایسته تقدیر است، اما این بازدیدها و وعده‌های احساسی زمانی نتیجه‌بخش است که چراغ تولید، اشتغال و اقتصاد عمارلو و این معدن روشن شود. ورود دستگاه قضائی و بازدید میدانی استاندار گیلان و نماینده مجلس از معدن سنگرود، کورسوی امید را در دل کانال‌های تاریک این معدن را روشن کرده و قطعا با بازگشایی دوباره این معدن حداقل یک هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.