سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
ممنوعیت بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک
19 مرداد 1400 - 9:28
شناسه : 15957
اعضای کانون تفکرآب دانشگاه یزد پس از دَه‌ها ساعت بحث کارشناسانه با حضور مسئولان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و صاحب‌نظران و همچنین متخصصان مختلف و با توجه به نتایج مطالعاتی که تاکنون در این منطقه انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک، مخالفت خود را اعلام کردند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری صدا و سیما
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد اعلام کرد، از آنجایی که در گذشته فعالیت‌های معدنی بدون رعایت الزامات زیست‌محیطی ضمن ایجاد رونق اقتصادی برای استان یزد، تاثیرات جبران‌ناپذیری بر منابع آب و زمین، محیط‌زیست، منابع طبیعی، اقتصادی و اجتماعی این استان وارد کرده است، لذا در آینده در صورت افزایش بهره‌برداری از معادن بدون این ملاحظات، حیات استان یزد با خطرات جدی مواجه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، طرح معدن مس دره‌زرشک نیز از این امر مستثنی نیست، بلکه با توجه به محل قرارگیری آن دقت چندین برابر را می‌طلبد.

 در این گزارش به صراحت آمده است، اعضای کانون تفکر آب دانشگاه یزد طی دَه‌ها ساعت بحث‌های کارشناسانه با حضور مسئولان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و همچنین صاحب‌نظران و متخصصان مختلف و با توجه به نتایج مطالعاتی که تاکنون در منطقه انجام شده، به این نتیجه رسیده‌اند که صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک، حیات آینده استان یزد را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

معدن مس دره زرشک در منطقه‌ای واقع شده است که از لحاظ ویژگی‌های هیدرولوژی و منابع آب، اقلیمی، محیط‌زیستی، اکولوژی و مسایل اجتماعی و اقتصادی قابل مقایسه با هیچ یک از معادن و مناطق دیگر کشور نیست.

بارندگی بسیار ناچیز در دشت‌های‌ بزرگ یزد، اردکان، تفت، نصرآباد و دهشیر و وابستگی شدید این مناطق به بارش‌های ارتفاعات کم وسعت شیرکوه و اکوسیستم آسیب‌پذیر منطقه نشان می‌دهد که استان یزد به هیچ عنوان بنیه چنین چالش آبی و اکولوژیک بزرگ و مخربی را ندارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.