سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
قطع برق و افت تولید ۴۴۰ هزار تنی
11 خرداد 1401 - 19:40
شناسه : 28622
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در جلسه هم‌اندیشی تیم رهبری گروه فولاد خوزستان گفت: از تابستان سال گذشته، محدودیت مصرف برق به چالش بسیار بزرگ شرکت‌های فولادی تبدیل شد؛ به طوری که طی سال گذشته، 600 هزار تن تولید به واسطه محدودیت‌های برقی از دست دادیم و پیش‌بینی می‌‎شود امسال نیز 440 هزار تن تولید از دست برود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد خوزستان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جلسه هم‌اندیشی تیم رهبری گروه فولاد خوزستان با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل، رضا طاهری رییس هییت‌مدیره، محمد مهدی مومن‌زاده عضو هییت‌مدیره»، علیرضا مخبر دزفولی و محمد نیکوکار قائم‌‌مقام‌های مدیرعامل و جمعی از مشاوران، معاونان، مدیران و روسای شرکت فولاد خوزستان و مدیران عامل شرکت‌های تابعه، عصرگاه دوشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱ در تالار طوبی فرهنگسرای این شرکت برگزار شد.

در ابتدای جلسه سراییان عضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاور رییس هیات‌عامل ایمیدرو، از تحولات بخش تولید از انقلاب اول تا چهارم صنعتی گفت و اظهار داشت: موضع نشست هم‌اندیشی «تحول دیجیتال، انقلاب چهارم صنعتی و هوشمند‌سازی شرکت فولاد خورستان انتخاب یا شرط بقا» است. در انقلاب چهارم صنعتی به دنبال شناسایی چالش و حل مسئله هستیم. مواردی مانند آب، مصرف انرژی، عدم بهره‌وری نیروی انسانی عمده‌ترین چالش‌ها به شمار می‌روند. گردش مالی اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹، ۸۷۰  تریلیون دلار بود و انقلاب‌های صنعتی پیشران خلق ثروت در جهان بودند. 

وی افزود: روندها نشان‌‌دهنده این است که ثروت ۳۸ درصدی معادن و صنعت در اقتصاد جهان طی درازمدت پایدارنبوده و روند کاهشی را در پیش گرفته است. جابه‌جایی ثروت طی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که فاصله معناداری میان شرکت‌های سنتی و دیجیتال ایجاد شده و شرکت‌های دیجیتال با سرعت ثروت‌آفرینی کردند. دو نکته در جابه‌جایی ثروت قابل توجه است؛ در کسب و کارهای دیگر می‌شود تولید ثروت کرد و از طرفی ثروت و حفظ جایگاه فعلی در خطر است.

عضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر اشاره‌ای هم به امواج کارآفرینی و نوآوری شونپیتر داشت و بیان کرد: امواج پنج‌گانه‌ نشان‌‌دهنده ایجاد فرصت برای فناوری‌های مختلف درگذر زمان است که از سوی دیگر هم، این پنج موج نشان‌‌دهنده ایجاد فرصت و خلق ثروت است. متوسط زمانی موج‌های بین ۵۰ تا ۶۰ سال است. هم‌اکنون در موج پنجم هستیم و فرصت ورود مهیا است و به هیچ عنوان نباید این فرصت را از دست داد. تا ۱۰ سال آینده ۴۰ درصد کسب‌وکارها از بین می‌رود و هیچ صنعتی از دیجیتال شدن مصون نیست.

مشاور رییس سازمان ایمیدرو، چشم‌انداز دیجیتالی شدن کشور را حرکت از ۶.۵ به ۱۰ درصد بیان کرد و یادآور شد: اقتصاد تولید جهان هم‌اکنون ۲۸ درصد در کنار اقتصاد ۶۰ درصدی شرکت‌های خدماتی است. این تغییر شرایط حاوی پیام است؛ در انقلاب صنعتی چهارم، سهم ۷۵ درصدی پردرآمدها از شرکت‌های خدماتی در روند دیجیتالی بوده و تمام صنایع به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت کردند.

سراییان در پایان گفت: انقلاب‌های صنعتی از اساس، در فرایند تولید تاثیرگذار بودند؛ انقلاب اول صنعتی با تولید بخار آغاز شد و انقلاب دوم با صنعت برق همراه بود. انقلاب سوم با وارد شدن نرم‌افزار و آی‌تی به صنایع رونمایی شد. ارتباط میان فضای حقیقی و فضای مجازی تعریف ساده انقلاب صنعتی چهارم است. هوشمندی یعنی حرکت از رویکرد منفعل به پیش‌دستانه (قدرت پیش‌گویی و پیش‌دستی). ورود صنایع به انقلاب صنعتی ناگزیر است. 

در ادامه مولود امیری رییس تحقیقات استراتژیک منابع انسانی، گزارش تحلیلی از نظرسنجی‌های معاونت‌های مختلف فولاد خوزستان ارائه و مطرح کرد: نظرسنجی از معاونت‌ها و بخش‌های مختلف در شرکت فولاد خوزستان رضایت‌مندی کارکنان تلاشگر و عملکرد رو به رشد مجموعه فولاد خوزستان را نشان می‌دهد.

سپس بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی، با اشاره به چهار نکته کلیدی در تعیین جهت قیمت کامودیتی‌ها طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، بیان کرد: برقراری صلح در اوکراین و نحوه و کاهش محدودیت تحریم روسیه، موضوع کرونای چین و اثرات آن بر روی رشد اقتصادی این کشور، نحوه مدیریت تورم توسط فدرال رزرو آمریکا و شتاب رشد بهره دلار توسط این بانک، اثر رشد قیمت کامودیتی‌ها، تقاضا و زمان عقب‌نشیتی مشتریان از خرید، چهار مورد تاثیر‌گذار هستند. 

وی از رکورد تاریخی صادرات ۱٫۳ میلیارد دلاری طی سال ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: از تولید سال گذشته فولاد خوزستان، ۶۰ درصد به دیگر کشورها صادر شد. در سال گذشته، ۱۱ مشتری داخلی داشتیم که از این تعداد هفت مشتری درون‌ استانی بود. سال ۱۴۰۰، بیش از دو میلیون تن صادرات داشتیم. نکته قابل توجه این است که کوتاه کردن مسافت حمل‌ونقل و انبار به سوددهی منجر می‌شود.

در ادامه رضا طاهری رییس هییت‌مدیره فولاد خوزستان، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغ‌دار آبادانی بابت حادثه ریزش ساختمان متروپل مطرح کرد: از همکاران غیرتمند فولاد خوزستان که همواره در بحران‌های مختلف پیش‌قدم هستند، تشکر می‌کنیم. مجموعه مدیریتی فولاد خوزستان با همراهی کارکنان، از همان لحظات اول در محل حادثه حاضر و نسبت به امدادرسانی اقدام کردند.

وی اشاره‌ای هم به نتایج نظرسنجی کارکنان داشت و اضافه کرد: رشد میزان رضایت‌مندی کارکنان فولاد خوزستان در شاخص‌ها بسیار امیدوارکننده است؛ اولویت هییت‌مدیره رضایت منابع انسانی است و مدیران و کارکنان فولاد خوزستان با توانمندی، همدلی و تخصص، نسبت به پیشرفت و گام برداشتن در مسیر تعالی سازمانی کوشا باشند. با این وجود، ارزآوری ۱٫۳ میلیارد دلاری برای کشور طی سال گذشته افتخارآفرینی بی‌نظیری بود. طبق آمار منتشر شده، شفاف‌ترین شرکتی که ارز حاصل از صادرات را وارد سیستم بانکی کشور کرد، فولاد خوزستان بود.

قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی ادامه داد: نباید به بهانه انتقاد، به افراد برچسب زد و دیگر عملکردها و رفتارهای پسندیده قبلی وی را هم زیر سوال برد. برچسب زدن، مخرب‌ترین بمب یک ارتباط در هر بعدی به شمار می‌رود ! شیوه درست انتقاد کردن در ابعاد رابطه سطح و حد چه برای خانواده و چه محل کار نمی‌شناسد.

در بخشی دیگر از نشست حیاوی مشاور مدیرعامل، طی بیان تعاریفی از مواردی مانند تعریف کارگر (ماده دو قانون کار)، کارفرما (ماده سه قانون کار)، کارگاه (ماده چهار قانون کار) و تعریف قرارداد کار (ماده هفت قانون کار) سخن گفت که با پرسش و پاسخ حاضران همراه شد.

محمود اکابر مدیر تضمین کیفیت، دیگر سخنران مراسم تصریح کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت مدیریت تغییر و لزوم بررسی فاصله بین صنعت موجود، با وضعیت مطلوب درجهت تحقق اهداف نشات گرفته از چشم‌انداز، باید نسبت به مهندسی مجدد فرایندها به روش ممیزی فرایندی کسب‌وکار با محوریت واحد تضمین کیفیت اقدام کرد. مدل‌های مختلفی وجود دارد تا یک سازمان طی سه سال، به اصطلاح پوست‌اندازی کند. تعهد و حمایت همه‌جانبه مدیریت ارشد، ترسیم چشم‌انداز روشن از مسیر حرکت تغییر، وجود رویکرد بهبود مستمر، تغییر در فرایندهای کسب‌وکار، وجود زمینه‌های تغییر فرهنگ سازمانی همگام با مدیریت تغییر، وجود زیرساخت‌های سیستم مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

در پایان امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، با عرض تسلیت و ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان آبادان، هدف از تشکیل این جلسه را افزایش مشارکت برای رسیدن به هدف بزرگ و پایش وضعیت بازار و کسب‌وکار و صنعت فولاد اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف، فروش، صادرات و تولید رکوردهای خیره‌کننده‌ای بر جای گذاشتیم. طی سال جاری هزینه‌های تولید ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته و حاشیه سود شرکت را با چالش مواجه ساخته است. 

وی اشاره‌ای به چالش‌های سال جاری داشت و گفت: در بخش معدن و تامین سنگ‌آهن هنوز با چالش روبه‌رو هستیم؛ با توجه به آمار موثق، ۳٫۳ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن داریم که با در نظر گرفتن روند تولید شرکت‌های مختلف، نهایت تا ۱۳ سال آینده تامین‌کننده‌ نیاز فولاد‌سازان باشد. در کنار این موضوع، تامین انرژی برق چالش دیگر است. سال گذشته ۶۰۰ هزار تن تولید به واسطه محدودیت‌های برقی از دست دادیم. پیش‌بینی برای از دست رفتن میزان تولید امسال، ۴۴۰ هزار تن است. گاز که زمانی مزیت تولید فولاد بود، در سال‌های اخیر به چالش تبدیل شده است. چالش چهارم نیز، وضع عوارض صاداراتی است که صنعت فولاد را غافل‌گیر کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حالی که به واسطه جنگ اوکراین شرایط برای جایگزینی تولیدکنندگان کشور و جبران کسری فولاد در بازارهای جهانی مهیا بود، وضع عوارض صادراتی همه‌ چیز را تحت‌‌الشعاع قرار داد و نه تنها به افزایش میزان صادرات منجر نشد، بلکه سبب شد بخشی از بازار ایران سهم روسیه شود.

ابراهیمی در پایان با بیان این جمله «تغییر بهبود به اصلاحات کمی منجر می‌شود»، خاطرنشان کرد: تحول به تغییر بزرگ در سازمان می‌انجامد. با توجه به چالش‌های بیان شده در فولاد و اتفاقات پنج سال آینده که قرار است گریبان‌گیر این صنعت عظیم شود، باید نگرش مدیران تغییر یابد. برای دستیابی به بلوغ فرایندی، باید فناوری، به‌روزرسانی تجهیزات و تنوع در محصولات را دنبال کنیم. از معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی تقاضا داریم برای توسعه کسب‌وکار، بسته آموزشی برای کارکنان به منظور تغییر نگرش و حرکت به سمت انقلاب صنعت چهارم در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.