چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
منطقه ویژه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید فولاد است
08 دی 1399 - 6:38
شناسه : 4226
منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس، با امکانات و زيرساخت‌هايي که فراهم کرده، به محلي امن براي سرمايه‌گذاري صنعت فولاد تبديل شده است و اين امر را مي‌توان در طرح‌هاي توسعه و اهداف بلندمدتِ در نظر گرفته‌شده براي اين منطقه مشاهده کرد. طبق برنامه، قرار است توليد 10 ميليون تن فولاد در اين منطقه در افق 1404 کشور محقق شود که اکنون اين منطقه ظرفيت توليد حدود 4 ميليون تني را ايجاد کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مدیرعامل فولاد هرمزگان، فرزاد ارزانی گفت؛ توسعه صنعت فولاد در منطقه ويژه خليج فارس، با توجه به امکانات آن، دور از دسترس نيست، اما مهم‌ترين پيش‌شرط آن توسعه متوازن است. 

رسالت منطقه ويژه خليج فارس در خصوص توسعه صنعت فولاد چيست؟
در حال حاضر، توسعه صنعت فولاد عموما در کنار سواحل و مناطق داراي آب رقم مي‌خورد؛ زيرا يکي از مهم‌ترين عوامل توسعه هر صنعت، تجارت بين‌المللي به‌ويژه صادرات است و اين عامل باعث پيشرفت صنعت فولاد مي‌شود. از آنجا که سواحل جنوبي کشور با درياي آزاد ارتباط دارند و مي‌توانند محلي براي صادرات باشند، يکي از برنامه‌هاي اساسي صنعت فولاد کشور احداث واحدهاي جديد در کنار سواحل است. در اين ميان، سواحل استان هرمزگان به‌خصوص منطقه ويژه خليج فارس، به دليل کامل بودن زيرساخت‌هاي بنيادين، بهترين مکان براي سرمايه‌گذاري در زنجيره توليد فولاد، به‌ويژه محصولات نهايي، محسوب مي‌شوند. در اين راستا، طبق برنامه، قرار است مطابق با سند چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴، منطقه ويژه خليج فارس به توليد حدود ۱۰ ميليون تن فولاد دست يابد که تفاهم اوليه در اين خصوص ميان ايميدرو به عنوان متولي و واحدهاي موجود صورت گرفته است. در اين راستا و براي تحقق اين هدف، شرکت ستاره سيمين هرمز با سهامداري فولاد هرمزگان، گل‌گهر، صبا فولاد خليج فارس، مادکوش، فولاد قشم و سازمان ايميدرو تاسيس شده است.

وضعيت اين منطقه را از نظر توليد فولاد چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
در حال حاضر، چندين شرکت در زنجيره توليد فولاد در منطقه ويژه خليج فارس فعاليت مي‌کنند که شامل فولاد هرمزگان با ظرفيت ۱٫۵ ميليون تن اسلب، فولاد کاوه جنوب کيش با ظرفيت ۲٫۴ ميليون تن بيلت و بلوم، صبا فولاد خليج فارس با ظرفيت ۱٫۵ ميليون تن بريکت گرم، گندله‌سازي مادکوش با ظرفيت ۲٫۵ ميليون تن گندله و فولاد جنوب با ظرفيت ۳۰۰ هزار تن شمش فولادي مي‌شود. در اين ميان، شرکت فولاد هرمزگان قديمي‌ترين واحد توليدي فولاد در منطقه ويژه محسوب مي‌شود. در حال حاضر، اين منطقه توليد حدود ۴ ميليون تن فولاد را بر عهده دارد و از اين حيث، سومين قطب توليد فولاد در کشور تلقي مي‌شود.

شرکـت فولاد هرمزگان، با توجه به قرارگيري در منطقه ويژه خليج فارس، از چه امکانات و زيرساخت‌هايي براي توليد برخوردار شده است؟

گفتني است که منطقه ويژه خليج فارس کامل‌ترين زيرساخت‌ها را براي توليد فولاد دارد، اعم از دسترسي به انرژي ارزان همچون برق و گاز، آب شيرين (با توجه به استقرار آب‌شيرين‌کن‌هاي متعدد)، ريل و جاده، اسکله اختصاصي براي صادرات و استقرار گمرک ويژه به منظور سهولت واردات و صادرات، و از اين منظر، آماده‌ترين مکان براي سرمايه‌گذاري در زنجيره توليد فولاد محسوب مي‌شود. فولاد هرمزگان طي سال‌هاي بهره‌برداري توانسته است از همه اين امکانات به نحو احسن استفاده کند. هرچند در سال‌هاي نخست بهره‌برداري اين شرکت، به دليل کمبود مواد اوليه در کشور و نياز فولاد هرمزگان به واردات، توليد فولاد متناسب با ظرفيت اسمي و کامل حاصل نشد، اما با تامين به‌موقع مواد اوليه، توليد اين شرکت نيز متناسب با ظرفيت افزايش يافت و فولاد هرمزگان طي سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ توانست با توليد بيش از ۱٫۴ ميليون تن، به ظرفيت اسمي خود يعني ۵/۱ ميليون تن نزديک شود. در ضمن، طي چهار سال اخير، فولاد هرمزگان با صادرات بيش از ۵۰۰ هزار تن اسلب در هر سال، به عنوان يکي از صادرکنندگان برتر فولاد مطرح شده است.
فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۵۹هزار تن، در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳۰ هزار تن، در سال ۱۳۹۶ حدود يک ميليون تن، در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۸۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۱۵ هزار تن صادرات داشت. هرچند به دليل نوسانات اقتصادي کشور و محدوديت‌هاي صادراتي، صادرات با افت‌وخيز همراه بود، اما آمارها حاکي از فعال بودن فولاد هرمزگان در حوزه صادرات است. اين مهم به کمک زيرساخت‌هاي موجود در منطقه ويژه خليج فارس حاصل شده است؛ ضمن اينکه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل در اين منطقه موجب شده‌اند که مواد اوليه به‌موقع در اختيار فولاد هرمزگان قرار گيرد. 

آيا اين منطقه توانسته است به جايگاه اصلي خود در صنعت فولاد کشور، به‌ويژه مطابق با سند چشم‌انداز، دست يابد؟
طبعا شرايط سرمايه‌گذاري و توليد در منطقه ويژه خليج فارس جدا از شرايط کل کشور نيست و همگام با آن پيش مي‌رود. براي مثال، قرار بود شرکت فولاد هرمزگان ظرفيت توليد خود را از ۱٫۵ ميليون تن اسلب کنوني به دو‌برابر، يعني ۳ ميليون تن افزايش دهد، اما به دليل تحريم‌ها، طرف خارجي کنار کشيد و اين طرح تغيير کرد و اکنون طرح توسعه به ۲ميليون تن تغيير يافته است. با اين حال، توسعه هيچ‌گاه متوقف نمي‌شود و طي سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي در اين منطقه صورت گرفته است که نمونه آن را مي‌توان در احداث واحدهاي فولادي و زنجيره فولاد مشاهده کرد. اکنون، علاوه بر سه توليدکننده فولاد که خود واحد احياي مستقيم نيز دارند، دو واحد فرآوري شامل گندله و آهن اسفنجي (بريکت گرم) نيز در منطقه ويژه فعاليت مي‌کنند.

چه راهکارهايي را در خصوص تبديل منطقه ويژه خليج فارس به هاب سرمايه‌گذاري صنعت فولاد و دستيابي به چشم‌انداز ۱۰ ميليون تني توليد فولاد پيشنهاد مي‌دهيد؟
مهم‌ترين استراتژي به منظور دستيابي به اهداف بلندمدت صنعت فولاد کشور، حفظ توازن در زنجيره فولاد است. با اينکه هدف ۱۰ميليون تني توليد فولاد تعيين شده است و همه زيرساخت‌هاي مورد نياز آن از جمله آب، برق، گاز و… در نظر گرفته شده‌اند، اما نکته مهم، برقراري زنجيره توليد قبلي يعني سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجي است. بر اين اساس، براي توليد ۱۰ ميليون تن فولاد بايد بيش از ۴۰ ميليون تن مواد اوليه توليد شود و براي اين ميزان توليد نيز بايد راهبردي در نظر گرفت؛ زيرا ممکن است واحدهاي فولادِ بهره‌برداري‌شده در سال‌هاي آينده بدون مواد اوليه بمانند و سرمايه‌گذاري با چالش مواجه شود. هرچند اتفاقات اخير در حوزه بهره‌برداري از واحدهاي جديد فرآوري سنگ‌آهن از جمله کنسانتره‌سازي سنگان و گندله‌سازي مادکوش مي‌تواند بخشي از مواد اوليه مورد نياز منطقه را تامين کند، اما تنها در صورتي مي‌توان به رسيدن به هدف يادشده اميدوار بود که همه حلقه‌هاي قبلي زنجيره تکميل و توليد آن‌ها آغاز شده باشد. در اين صورت، دستيابي به هدف ۱۰ ميليون تن توليد فولاد دور از انتظار نخواهد بود.

ماموريت فولاد هرمزگان در طرح ۱۰ ميليون تني توليد فولاد چيست و تاکنون چه اقداماتي در اين خصوص صورت گرفته است و چه برنامه‌هايي در دستور کار قرار دارد؟
همان‌طور که پيش از اين نيز بيان شد، قرار بود مطابق با طرح توسعه فولاد هرمزگان، ظرفيت توليد از ۱٫۵ ميليون تن به ۳ ميليون تن افزايش يابد که اين طرح به ۲ ميليون تن تغيير کرد. بنابراين فولاد هرمزگان سهمي ۲۰درصدي در اين برنامه دارد. در ضمن، توسعه فولاد هرمزگان به توليد اسلب فولاد محدود نخواهد شد و با توجه به تغييراتي که در خط توليد براي افزايش ظرفيت رخ خواهد داد، اين شرکت قادر خواهد بود اسلب‌هاي عريض مورد استفاده در صنايع نفت و گاز را نيز توليد کند. در عين حال، فولاد هرمزگان يک طرح توسعه ۱٫۲ ميليون تني ورق عريض فولادي را نيز در دستور کار قرار داده است که هر دو طرح با حمايت فولاد مبارکه انجام خواهند شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.