سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
موفقیت‌های پی در پی کارند صدر جهان زیر سایه توسعه حاصل شده است/ فرآوری کنسانتره مس سولفیدی در شرق کشور
18 اسفند 1401 - 15:40
شناسه : 34257
داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: ایران یکی از کشورهای مستعد جهان در زمینه کشف ذخایر طلا است که با توجه به ساختار زمین‌‌شناسی کشور، پتانسیل‌‌های متعددی جهت بهره‌‌برداری از انواع این ذخایر وجود دارد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

ایران یکی از کشورهای مستعد جهان در زمینه کشف ذخایر طلا است که با توجه به ساختار زمین‌‌شناسی کشور، پتانسیل‌‌های متعددی جهت بهره‌‌برداری از انواع این ذخایر وجود دارد. این مهم می‌تواند در آینده نه چندان دور، منجر به افزایش تولید این فلز گران‌بها و در ادامه رونق اقتصادی کشور شود. ذخیره طلای محتوی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ پس از بهره‌برداری از معادن و همچنین صدور گواهی‌های کشف جدید، به حدود ۷۴۰ تن افزایش یافته است؛ در حالی که این رقم تا سال‌های پیش از آن، حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ تن بود. با این وجود میزان تولید طلا در کشور چندان مساعد نیست و به حدود ۱۲ تن در سال رسیده است؛ در حالی که می‌توان با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، حداقل تولید را دست‌کم به چهار برابر افزایش داد و با توجه به میزان ذخیره طلای موجود در کشور، توازن مورد نیاز را ایجاد کرد. معدن طلای شادان، دارای بیشترین ذخیره طلا در میان معادن در استان طلاخیز خراسان شمالی است. پروانه بهره‌برداری این معدن پس از پایان مطالعات اکتشافی در سال ۱۳۹۶ صادر شده و وسعت آن در حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار است. معدن طلای شادان متعلق به شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان، از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توسعه معادن صدرجهان و یکی از باارزش‌ترین شرکت‌‌های گروه سرمایه‌گذاری‌ خوارزمی است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۹۴ در این معدن آغاز کرد و بیش از ۲۲ هزار متر مطالعات عمیق و حفاری انجام داد که در نتیجه به ایجاد ذخیره‌ای در حدود ۵۴ میلیون تن کانسنگ طلا با عیار ۰٫۵ گرم در تن منجر شد. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص دستاوردهای شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در سال ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

افزایش ذخیره قطعی معدن طلای شادان به بیش از ۵۴ میلیون تن، مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال جاری بوده است. این اتفاق در حالی رقم خورد که عملیات‌های اکتشاف در کانسار طلا – مس شادان پس از ارائه گزارش پایان عملیات اکتشاف در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۹۵، منجر به اخذ گواهی‌کشف محدوده برای کانسنگ طلای سولفیدی با ذخیره قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن با عیار میانگین ۰.۵۵ گرم در تن طلا صادر شده بود. به ‌دنبال صدور این گواهی، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، پروانه بهره‌برداری معدن به شماره ۱۸۳۲۳ را در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ به ‌نام شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان صادر کرد. با توجه به‌ بزرگی کانسار و شواهد موجود برای کانه‌زایی گسترده طلا، در مرداد ماه ۱۳۹۸ درخواست اکتشاف حین استخراج برای این محدوده به سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ارائه شد و پس از اعلام موافقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تایید طرح اکتشاف، عملیات اکتشافی با هدف شناسایی بیشتر ذخایر معدن دنبال و منجر به افزایش چشمگیر ذخیره قطعی طلا و مس برای معدن شده است. ذخیره تایید شده توسط کمیسیون گواهی‌ کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۳۱ مرداد ماه سال جاری برای عنصر طلا در کلاس اندازه‌‌گیری شده، در مجموع معادل ۵۴ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۷۵۹ تن در محدوده معدن شادان است. از جمله اقدامات انجام شده به منظور بهره‌برداری از این معدن می‌‎توان به تکمیل خط برق اختصاصی ۴۰۰ کیلووات، راه‌اندازی سه دستگاه دیزل ژنراتور جهت پشتیبانی از خط تولید به عنوان جایگزین برق اصلی در این معدن، بهره‌برداری از خط انتقال آب اختصاصی به طول تقریبا ۱۲کیلومتر، ساخت سنگ‌شکن یک میلیون تنی، احداث تجهیزات صنعتی اتاق جذب و واجذب طلا با ظرفیت سالانه ۳۰۰ کیلوگرم، طراحی و ایجاد مجهزترین آزمایشگاه تعیین عیار طلا- مس – نقره برای تبدیل شدن به قطب آنالیز عناصر با ارزش در شرق کشور و توانایی انجام انواع تست‌های فرآوری آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی اشاره کرد.

علاوه‌براین، در آبان ماه امسال موفق به اخذ مجوز تاسیس بخش کنسانتره مس سولفیدی برای مجتمع طلای شادان شدیم. با  دریافت این مجوز، بزرگ‌ترین واحد کنسانتره استان در راستای طرح‌های توسعه‌ای مجتمع معدنی طلای شادان احداث خواهد شد و زمینه اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر از اهالی بومی منطقه را فراهم خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده، احداث این واحد فرآوری با ظرفیت ۱۳ هزار تن کنسانتره مس و طلا، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همراه خواهد داشت و تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. زیرساخت های مورد نیاز این طرح از جمله آب مورد نیاز از محل پساب فاضلاب بیرجند و برق آن نیز از طریق اجرای خط انتقال از نهبندان تامین خواهد شد.

در دی ماه امسال، نخستین عرضه شمش طلای شادان در بورس کالای ایران شد. این امر علاوه بر تامین منابع مالی لازم جهت فعالیت‌های جاری و آتی شرکت، در راستای رسالت مجموعه و شفاف‌سازی معاملات شمش طلا بوده است. یکی دیگر از پروژه‌های مهم شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان، برنامه‌ریزی شرکت جهت ارائه مدل ژئومتالورژیکی برای طلای شادان است که در واقع نیازمند همکاری میان تمامی بخش‌های اکتشاف و مدل‌سازی، استخراج و فرآوری خواهد بود. با ارائه این مدل، بهینه‌ترین مدل اقتصادی جهت استخراج و فرآوری کانسنگ به خصوص در بخش سولفیدی برای آینده به دست خواهد آمد. یکی دیگر از دستاوردهای شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در سال جاری، اخذ گواهینامه ISO45001بوده است. آینده‌نگری، به‌کارگیری دانش، ایجاد خلاقیت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات و بالا بردن سطح عملکرد، از رویکردهای مهم مجموعه است. بنابراین به منظور شناسایی صحیح، ارزیابی مستمر و مدیریت تمام مخاطرات و ریسک‌هایی که این مدل خاص از کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهند، شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان اقدام به اخذ این گواهینامه کرده است. حفظ سرمایه‌های انسانی متخصص، صیانت از محیط زیست و حفظ دارایی‌های شرکت، از اهم در کنار فرایند تولید طلا به شمار می‌آیند.

این شرکت چه اقداماتی در راستای بهبود عملکرد برند خود در بخش‌های مختلف طی سالیان اخیر انجام داده است؟

شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در زمینه تولید طلا و استحصال ذخایر این کانی ارزشمند، از همان بدو فعالیت، موضوع برندینگ را به طور ویژه در دستور کار قرار داده است و تا تحقق نهایی نیز پیگیری خواهد کرد. عملکرد برند، در حقیقت شاخصی برای سنجش توانایی آن در اعطای ارزش به مشتریان و کنترل بازار و نیز به عنوان ابزاری برای نفوذ در بازار و تنظیم رفتار مصرف‌کنندگان است. مجموعه ما با اعتقاد به این موضوع، به برندسازی توجه ویژه‌ای داشته و بازتاب آن را نیز در فروش بیشتر محصولات خود دیده است. البته در این زمینه با چالش‌هایی هم مواجه هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به رونق خام‌فروشی مواد معدنی، بی‌ثباتی در بازارهای بین‌المللی، بروکراسی اداری، تاثیر سوء تحریم‌ها در تولید و تامین مواد اولیه و حتی تهیه تجهیزات اشاره کرد. در همین راستا، شرکت‌های صنعتی و معدنی باید با توجه به نقش سرعت در ارسال محصولات به مشتریان به منظور ایجاد و توسعه برند جهانی، توسعه حمل‌ونقل (زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) را به طور ویژه در دستور کار قرار دهند. مدیریت بهینه هزینه‌ها، کاهش بهای تمام‌‌شده محصولات و تکمیل زنجیره ارزش با حفظ توازن از طریق فروش محصول، از نکات مهمی است که شرکت‌های صنعتی و معدنی برای ایجاد رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی و به تبع آن ایجاد یک برند بین‌المللی باید به آن توجه داشته باشند.

در ارتباط با عملکرد شرکت معدن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در اشتغال‌زایی پایدار توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان همواره نگاه ویژه‌ای به اشتغال‌زایی پایدار در سطح منطقه داشته است. در تیر ماه سال ۱۳۹۸، تنها سه نفر در معدن طلای شادان مشغول به کار بوده‌اند اما در حال حاضر، تعداد نیروی انسانی شاغل در این معدن به بیش از  ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم رسیده است. همچنین عملیات‌های مختلف اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری توسط نیروهای انسانی متخصص و ماهر مجموعه انجام می‌شود. کارند صدر جهان، بومی‌سازی دانش را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال به‌کارگیری از روش‌های نوین جهت آموزش نیروی انسانی است تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشود. بخش عمده‌ای از نیروهای شاغل در مجموعه، از جوانان مستعد و علاقه‌مند شهرستان و استان هستند. جذب این افراد در مجموعه شادان، نقش قابل توجهی در رونق اشتغال‌زایی منطقه و کاهش آمار بیکاری در استان داشته است. از تاثیرات بسیار مثبت این اقدام، می‌توان به مهاجرت معکوسی اشاره کرد که با توجه به تکلیف دستگاه‌های اجرایی در تکمیل زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت، بازگشت این افراد، سطح خدمات‌رسانی به روستاها را هم افزایش خواهد داد.

چه چشم‌اندازی برای شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان به ویژه در همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی متصور هستید؟

معدن طلای شادان، یک ذخیره معدنی حائز اهمیت و اولین معدن طلای پورفیری کشور است. طی دو تا سه سال اخیر نیز چندین سرمایه‌گذار داخلی مایل به همکاری هستند. این در شرایطی است که این معدن جز ذخایر طلای بزرگ و با ارزش کشور است و از نظر مطالعات اکتشافی و مدل‌سازی مهندسی، جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران معدنی را داشته و دارد. در خصوص مقوله مشارکت شرکت‌های خارجی، باید بررسی شود که در صورت همکاری، چه نیازی از مجموعه برطرف خواهد شد. مجموعه در حوزه فنی، توانایی لازم استخراج و فرآوری مواد معدنی برای پیشبرد اهداف خود را دارد و مسائل مختلف در نهایت با همراهی مشاوران و متخصصان امر در مجموعه مدیریت می‌شوند اما در حوزه مالی، طبیعتا سیاست‌های شرکت بالادستی در تعیین نیاز یا عدم نیاز به مشارکت حائز اهمیت خواهد بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.