جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
نتیجه تلاش دولت به عدم واردات ماشین‌آلات معدنی چه خواهد شد؟
06 بهمن 1400 - 14:05
شناسه : 23671
دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: سیاست فعلی بخش معدنی کشور بر این است که آینده مجموعه بزرگی مثل معدن را به توانایی محدود ماشین‌سازی داخلی گره زده‌ایم و علی‌رغم اطلاع از محدودیت توانایی و قابلیت ماشین‌سازان داخلی، اصرار بر عدم واردات و تولید داخل دارد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی انجمن سنگ‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید عسکرزاده دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران فرایند تصمیم‌گیری در سیاست‌های معدنی کشور را با اشکالات متعدد در خصوص ماشین‌آلات معدنی ذکر کرد و اظهار داشت: تنوع ماشین‌آلات در بخش‌های مختلف معدنی بسیار زیاد است و تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی در تمام دنیا اغلب چند برند خاص مطرح هستند. بنابراین سطح تخصص آن‌ها در تولیدات ماشین‌آلات، رقابت را برای دیگر تولیدکنندگان سخت و دشوار کرده؛ به همین علت است که داخلی‌سازی تمام ماشین‌آلات معدنی به‌نوعی ممکن و منطقی نیست.

وی افزود: میزان تقاضای ماشین‌آلات معدنی برابر با ظرفیت اقتصادی کشور نیست مضاف بر اینکه مهمترین عامل در تولید ماشین‌آلات معدنی مرتبط با فناوری است، زیرا فناوری‌‎های هر روزه، سبب افزایش بهره‌وری و راندمان تولید می‌شود هر چند به‌کارگیری از این فناوری‌ها نیازمند ساختاری قدرتمند و پر هزینه در حوزه تحقیق و توسعه است.

دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: برای تولید و تامین ماشین‌آلات معدنی در کشور چنین فضایی قابل دستیابی نیست و اگر چنین فضایی هم ایجاد شود هزینه تولید ماشین‌آلات بسیار گران تمام می‌شود، اما به فرض وجود چنین فضایی با فناوری بسیار بالا در کشور باید اذعان داشت وجود این ظرفیت‌ها در کشور بسیار ارزشمند است و می‌توان متناسب با توانایی، بررسی بازار و حجم تقاضای بازار تولیدات اختصاصی معدنی و راهسازی داشت.

عسکرزاده بازاریابی منطقه‌ای را برای دوام و بقای تولید ماشین‌آلات معدنی مهم خواند و بیان کرد: با ایجاد تقاضای مناسب برای یک برند می‌توان تولید ماشین‌آلات معدنی را در حوزه معدن و راهسازی توسعه داد و با ایجاد تقاضای موثر بقای برند را تضمین کرد.

وی ادامه داد: برندسازی در سطح بین‌المللی نیازمند ارتقای کیفی، عزم ملی و حمایت همه جانبه و برداشتن موانعی مثل تحریم‌ها و مشکلات مربوط به انتقال پول است، اما اگر این رویکرد و شرایط ایجاد شود می‌توان امیدوار بود که در تولید چند ماشین خاص به سطحی از بلوغ و کیفیت می‌رسیم که در این صورت به‌عنوان یک برند مطرح می‌شویم.

دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران، اذعان داشت: ماشین‌سازان داخلی کشور توان تولید قطعات اصلی مثل موتور و گیربکس ندارند و نمی‌توانند با ماشین‌سازان بزرگ مطرح دنیا رقابت کنند؛ در نتیجه معادن کشور با معضلی برخورد کرده‌اند که از یک سو مجبور به استفاده از ماشین‌آلات معدنی فرسوده‌اند و از طرف دیگر تولید ماشین‌آلات داخلی پاسخگوی ظرفیت آن‌ها نیست.

عسکرزاده عنوان کرد: یک شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی کره‌ای به آزمایش و بکارگیری بیل مکانیکی خود پرداخت و پس از ۱۰ سال و با کسب آگاهی از نحوه عملکرد ماشین‌آلات و بیل‌های تولیدی خود و انجام اصلاحات اقدام به تولید انبوه و عرضه به بازار کرد و به نمایندگی‌هایش اجازه فروش داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین رویه‌ای در تولیدکنندگان ایرانی مشاهده نمی‌شود و اغلب تولیدکنندگان ماشین‌آلات نمی‌دانند چه مشکلاتی در حین بکارگیری و استفاده از تولیداتشان پیش خواهد آمد. با این حال سیاست‌گذاران معدنی با ساخت دو تا سه ماشین معدنی داخلی حکم به ممنوعیت واردات داده‌اند و به نوعی گرو گرفتن کل معادن ایران برای بقای یک یا دو ماشین‌ساز داخلی به حساب می‌آید که نوعی ابهام و ایراد در ماشین‌سازی ایران است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.