سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
نخستین گام فولادمبارکه در مسیر تولید تختال ۲۵۰ میلی‌متری
15 تیر 1400 - 16:13
شناسه : 14801
امروزه صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به شمار ‌می‌آید و محصولات حاصل از این صنعت، خود پیشران تولید در دیگر صنایع کشور هستند. یکی از نیازهای کشور، تولید تختال 250 میلی‌متری است که تولید انبوه آن علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، چرخ بسیاری از صنایع را آسان‌تر به حرکت درمی‌آورد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌آید. حضور این صنعت در یک منطقه می‌تواند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، آموزش و تجارت آن منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و به‌نوعی زندگی روزمره افراد را به خود گره ‌زند.

محصولات فولادی علاوه بر اینکه در ساخت ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها، انتقال انرژی و سیالات، راه‌ها و… در داخل کشور به کار گرفته می‌شود، از ظرفیت مناسبی برای صادرات هم برخوردار است. فارغ از این امر، صنعت فولاد ارتباط تنگاتنگی نیز با دیگر صنایع و محصولات نهایی ساخت کارخانجات فولادی همچون فولادمبارکه و ذوب‌آهن، ماده اولیه‌ای برای صنایعی مانند صنعت لوله و پروفیل یا تجهیزات ساختمانی، خودروسازی و ساخت قطعات خودرو یا حتی صنایع بسته‌بندی است.

این موارد در کنار نقشی که صنعت فولاد در اشتغال‌زایی ایفا می‌کند، این حوزه را جزو صنایع سنگین و استراتژیک قرار می‌دهد که به‌شدت برای هر کشوری حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاری عظیم کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه‌ای چون چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن در این حوزه دلیل محکمی بر این مدعاست.

گفتنی است، یکی از محصولات مهم فولادی در این زمینه، تختال‌های ضخیم مانند تختال ۲۵۰ میلی‌متری است که عمدتا شامل تختال‌های API یا گریدهای ویژه می‌شود؛ بنابراین تولید آن‌ها در داخل کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس آخرین داده‌های موجود، سالانه ۹۰۰ میلیون یورو ارز به‌منظور واردات ورق‌های مرتبط با تختال‌های این‌چنینی از کشور خارج می‌شود. این تختال‌ها علاوه بر اینکه از ظرفیت مناسبی برای صادرات برخوردار هستند، می‌تواند در داخل کشور نیز نورد شده و علاوه بر اشتغال‌زایی چرخ صنایع داخلی را نیز بچرخاند.

در همین راستا شرکت فولادمبارکه با درک نیاز صنعت ایران و حتی جهان، اقدام به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جهت تولید این نوع تختال کرد. لذا ماشین ریخته‌گری شماره ۵ این شرکت در سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت که گام اول برای تولید تختال‌های API محسوب می‌شود. این شرکت با اتکای کامل به متخصصان ایرانی موفق شد اولین تختال ۲۵۰ میلی‌متری را در سال ۱۳۹۷ بدون هیچ عیب و نقصی تولید کند؛ تولیدی که نویدبخش حفظ ۹۰۰ میلیون یورو ارز در داخل ایران بود.

عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه، در سالروز تولید تختال ۲۵۰ میلی‌متری برای اولین بار در شرکت فولاد مبارکه، اظهار داشت: تولید محصولات جدید در گریدهای مختلف ابعادی و ترکیب شیمیایی در فولادمبارکه همواره یکی از سیاست‌های مهم شرکت محسوب می‌شود. لذا یکی از این محصولات موردنیاز بازار که کاربرد ویژه‌ای نیز برای پروژه‌های بزرگ ملی دارد، تختال‌های ۲۵۰ میلی‌متری است؛ به همین دلیل شرکت فولادمبارکه با درک این نیاز گام‌های لازم برای تولید این نوع تختال را برداشت و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ برای اولین بار موفق به تولید تختال ۲۵۰ میلی‌متری در کشور شد.

وی افزود: فولادمبارکه توانست با تولید تختال ضخامت ۲۵۰ و ۳۰۰ میلی‌متری، ضمن افزایش ظرفیت خود موجب بالاتر رفتن میزان تولید این محصول در کشور شود، این محصول گریدهای با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر عمدتا در تولید فولادهای خاص کاربرد دارد. پس از تولید این محصول در فولادمبارکه موفق شدیم نیاز صنایع داخلی مانند صنایع نوردی و نوردهای پلیت‌میل را برطرف کرده و کشور را از واردات این نوع فولاد بی‌نیاز کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولادمبارکه گفت: خوشبختانه در شرکت مبارکه محدودیتی برای تولید این محصول وجود ندارد و قارد است تا نیاز کل کشور را تامین کند. لذا با تکمیل پروژه نورد گرم شماره ۲ فولادمبارکه سبد محصولات این شرکت در راستای تامین نیاز صنایع تکمیل و تختال‌های تولیدی در این واحد به ورق تبدیل می‌شود.

اکبری محمدی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران تولید تختال ۲۵۰ میلی‌متری در فولادمبارکه بیان کرد: کارکنان شرکت با تولید محصولات جدید علاوه بر اینکه باعث پیشرفت فولادمبارکه می‌شوند، کشور را در راستای خودکفایی و تولید بیشتر یاری می‌کنند.

 فولادمبارکه؛ پیشرو در توسعه

غلامرضا سلیمی مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، عنوان کرد: فولادمبارکه به عنوان شرکتی پیشرو در مسیر توسعه با تاسیس و بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره ۵ در سال ۱۳۹۵ و در راستای تامین نیاز بازار به گریدهای مختلف فولادی و همچنین افزایش کمیت تولید در ناحیه با توجه به پتانسیل موجود شرکت را در مسیر ترقی قرار داد.

وی ادامه داد: بر اساس نیازسنجی‌های انجام‌شده در آن زمان، تولید تختال ۲۰۰، ۲۲۰ و ۲۵۰ میلی‌متری در دستور کار این ماشین بود؛ اما به دلیل اینکه نورد فولادمبارکه به‌صورت روتین، تنها تختال ۲۰۰ میلی‌متری تولید می‌کرد، پس از حدود یک هفته به تولید ۲۰۰ میلی‌متری بازگشتیم و این روند تا ۳۰ خردادماه سال ۱۳۹۷ ادامه یافت. در این تاریخ اولین تختال با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر در این شرکت تولید شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، اذعان داشت: این تختال عمدتا برای صنایع نفت و گاز، لوله‌سازی و صنایع تولید مخازن تحت‌فشار کاربرد دارد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ذیل این حوزه، پروژه انتقال نفت گوره به جاسک بود که تختال‌های ویژه موردنیاز آن در فولادمبارکه تولید شده است.

سلیمی تصریح کرد: پیش از تولید این تختال، همه ورق‌های موردنیاز کشور به ایران وارد می‌شد؛ اما پس از تولید این نوع تختال، واردات ورق‌های فولادی تولیدشده از تختال ۲۵۰ میلی‌متری تقریبا متوقف و تماما توسط نیروهای داخلی تولید می‌شود؛ بنابراین فولادمبارکه توانست با تولید این محصول از خروج ارز قابل‌توجهی از کشور جلوگیری کند. بر اساس داده‌های موجود مبلغ کل صرفه‌جویی ارزی در بحث ورق‌های وارداتی از این نوع گریدهای فولادی حدود ۹۰۰ میلیون یورو در سال و با توجه به نیاز فعلی بازار است.

وی یادآور شد: آلمان، چین و کره ازجمله کشورهایی هستند که توانای تولید این نوع تختال را دارند. در این راستا شرکت فولادمبارکه به عنوان یک مجموعه بزرگ فولادی در کشور توانست با تولید این محصول ایران را به جمع کشورهای تولیدکننده تختال ۲۵۰ میلی‌متری وارد کند.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه در خصوص چالش‌های تولید تختال ۲۵۰ میلی‌متری در فولادمبارکه، اظهار کرد: تولید محصولات جدید همواره با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است. یکی از چالش‌های ابتدایی که البته به‌سرعت نیز برطرف شد، ایجاد اطمینان برای خریداران درباره کیفیت محصولات تولیدی جدید بود.

سلیمی عنوان کر: از آنجایی که برای تولید این محصول به فروآلیاژهای زیاد و خاصی نیاز است، تامین متریال برای تولید این نوع گریدهای فولادی از جمله مشکلات دیگر تولید این محصول به شمار می‌آید. از سوی دیگر باید توجه داشت که وجود چند عنصر کربن، منگنز و سیلیسیم در همه گریدهای فولادی مشترک است؛ بنابراین برای تولید فولاد موردنظر باید از فرومنگنز استفاده کرد و ازآنجایی که میزان کربن در گریدهای API نباید از مقدار مشخصی بیشتر شود، از فرومنگنز کم‌کربن که قیمت  بالاتری نسبت به سایر فرومگنزها دارد، استفاده می‌شود.

وی افزود: در زمان تولید اولین تختال‌های ۲۵۰ میلی‌متری حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان (ارزش وقت فروآلیاژهای هر ذوب) فروآلیاژ به هر ذوب اضافه ‌شد، بنابراین ارزش هر ذوب بسیار مهم و جای هیچ اشتباهی وجود ندارد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، مسئله انتقال ذوب به ماشین شماره ۵ ریخته‌گری بود. انتقال هر ذوب به ماشین ریخته‌گری شماره ۵ به معنی انتقال ۶۰۰ متری پاتیل ذوب با استفاده از چندین جرثقیل مستقر در محل برای انجام عمل ریخته‌گری است. این مسئله خود مستلزم دقت فراوان و زمان‌بندی دقیق در انتقال پاتیل ذوب بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.