سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
اقتصاد ایران در انتظار نرخ طلایی دلار
18 اردیبهشت 1400 - 13:59
شناسه : 11866
عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بهبود وضعیت برخی شاخص‌ها در سال 1400، تماما بستگی به عدم وارد آمدن شوک جدید به اقتصاد ایران خواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عباس آرگون عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: صادرات کشور در سال جاری به دو علت عمده توانایی افزایش دارد؛ هرچند که اعداد و ارقام موجود در مقایسه با استانداردهای کلان، فاصله‌ قابل توجهی را نشان می‌دهد اما می‌توان امیدوار بود که لااقل بخشی از دغدغه‌های سال ۱۳۹۹ مرتفع شود.

وی افزود: موضوع شیوع ویروس کرونا در سال جاری، یکی از عواملی است که شرایط آن نسبت به سال گذشته تغییر پیدا کرده است. با توجه به میزان ناشناخته بودن این ویروس و سیاست‌های نامشخص دولت‌ها در قبال آن طی ماه‌های ابتدایی سال گذشته، برای مدتی مرزهای مشترک میان کشورها بسته شد که این رخداد، ضربه‌ای بزرگ به تجارت و صادرات ایران وارد آورد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه جهان تا حدی زندگی زیر سایه کرونا را آموخته است، گفت: با آغاز واکسیناسیون در نقاط مختلف دنیا، احتمال کاهش میزان شیوع این ویروس در ماه‌های آینده بالا رفته است. از طرفی طی همین مدت، گمرکات، مسئولان مرزی و بازرگانان نیز تلاش کرده‌اند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، زمینه را برای ادامه تجارت فراهم آوردند که نتیجه آن را می‌توان در آمار تجارت فروردین ماه سال جاری کشور مشاهده کرد. بنابراین جای امیدواری بسیاری است که طی ماه‌های آینده، همین روند حفظ به قوت خود باقی بماند.

آرگون با تاکید بر اینکه شرایط تحریم و سیاست‌های داخلی دو عامل مهم بر وضعیت صادرات و تجارت ایران هستند و خواهند بود، بیان کرد: خوشبختانه با رفتن ترامپ، وضعیت تحریم‌های جدید یا جوسازی علیه ایران تا حد زیادی متوقف شد. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، می‌توان به کاهش فشارها امیدوار بود اما در عین حال، اصلاح سیاست‌های داخلی و کاهش فشار بر تولیدکنندگان اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه این روش می‌تواند مسیر اقتصاد ایران و نحوه استفاده از فضای پس از تحریم را طراحی و تبیین نماید.

وی با اشاره به اهمیت نحوه تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران، تاکید کرد: پیش از امضای توافق‌نامه برجام، بارها تذکر داده بودیم که ارزپاشی بانک مرکزی و پایین نگه‌داشتن نرخ دلار به صورت مصنوعی، علاوه بر اینکه سرپوشی بر واقعیت‌ها می‌گذارد، منجر به تغییر جهشی در دلار خواهد شد که تبعات این موضوع طی سال‌های گذشته به وضوح مشاهده و تجربه شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در رابطه با شرایط فعلی کشور نیز باید با همین دقت نظر برخورد کرد. اینکه در صورت کاهش تحریم‌ها، ناگهان نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کند، صادرکننده و تولیدکننده را متحمل فشاری می‌کند که بیرون آمدن از زیر بار آن، آنچنان کار ساده‌ای نخواهد بود.  بنابراین، مهم‌ترین خطری که این روزها اقتصاد ایران را تهدید می‌کند، پایین آوردن عمدی قیمت دلار با اهداف سیاسی است.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید روند آزاد اقتصاد، می‌تواند زمینه را برای ایجاد نرخ واقعی دلار فراهم آورد. در واقع، بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز، نه تنها موجب ایجاد اختلال جدی در اقتصاد کشور می‌شود، بلکه معیشت مردم را به شکل اساسی نشانه خواهد رفت. بنابراین، رها کردن این نرخ با هدف کاهش ناگهانی، نه تنها به صلاح نیست بلکه می‌تواند در شرایط تولید و صادرات ایران، محدودیت‌های بسیاری را ایجاد کند. از این رو، گزینه‌هایی چون ارزپاشی در بازار یا پایین آوردن نرخ دلار با اهداف سیاسی، به هیچ عنوان به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، نرخ دلار در ایران از اواخر سال۱۳۹۶ و همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از برجام، روند افزایشی به خود گرفت و در تابستان سال گذشته حتی به کانال ۳۰ هزار تومان نیز راه یافت. در هفته‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت بایدن، نرخ دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت؛ به طوری که با افزایش خوشبینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، این رقم به مرز ۲۰ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.