جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
نفت به مدار صعود برگشت
02 بهمن 1401 - 15:35
شناسه : 32971
قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت و تحت تاثیر چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر چین که تقاضا برای سوخت در این کشور را بالاتر خواهد برد، به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می‌رود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مارس، با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه با یک درصد افزایش بسته شده بودند که بالاترین قیمت نهایی آن‌ها از اول ماه دسامبر بود.

آمار سازمان ابتکار داده مشترک «JODI» نشان داد تقاضای چین برای نفت در ماه نوامبر، به بالاترین میزان از ماه فوریه رسید. تقاضای این کشور برای نفت، امسال با تسهیل مقررات مقابله با گسترش کووید، بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت پشتیبانی کرد، امیدواری به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بود. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک بیان کرد که بانک مرکزی آمریکا نشانه‌های ملایم شدن فشارهای تورمی را مشاهده کرده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت «OANDA» ابراز کرد: دو اقتصاد بزرگ جهان، به نفت بیشتری نیاز دارند. بازار نفت تحت تاثیر نگرانی‌های رکود نزولی شده است اما همچنان نشانه‌هایی هشدار می‌دهد که ممکن است دچار اندکی محدودیت عرضه بماند.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کرد: بهبود اقتصاد چین و تحریم‌ها علیه نفت روسیه، ممکن است بازارهای انرژی را در سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه روبه‌رو کند.

خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نوشت: مذاکراتی با گروه اوپک پلاس درباره کاهش احتمالی تولید نفت روسیه وجود نداشته است.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ ژانویه، به میزان هشت میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به حدود ۴۴۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ بود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش این ذخایر به میزان ۵۹۳ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل نفت است، به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسید که بالاترین میزان از ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ بود.

تولید نفت آمریکا هفته گذشته ثابت بود و در ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ایستاد؛ در حالی که واردات نفت به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که بالاتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش پیش‌بینی شده از سوی تحلیلگران بود. ذخایر سوخت‌هایی نظیر دیزل و نفت کوره که انتظار می‌رفت ۱۲۲ هزار بشکه افزایش پیدا کرده باشد، به میزان یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

طبق آمار سازمان ابتکار داده مشترک «JODI»، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه نوامبر، به پایین‌ترین میزان در پنج ماه گذشته رسید و تولید این کشور هم کاهش داشت. صادرات نفت عربستان سعودی حدود ۶.۳ درصد در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر کاهش یافت و به هفت میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسید که نخستین کاهش صادرات این کشور در ۶ ماه گذشته بود. تولید نفت این کشور در ماه نوامبر، به ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر، کاهش یافت.

افت شاخص دلار آمریکا که به سوی دومین کاهش هفتگی متوالی پیش می‌رود، عامل دیگری بود که از روند افزایشی قیمت نفت حمایت کرد. دلار ضعیف‌تر، نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.