پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
نقش ایران در حل مشکل کمبود در بازار نفت
24 فروردین 1401 - 17:34
شناسه : 26592
نماینده سابق ایران در اوپک، گفت: در حال حاضر ایران با تمام توان در حال تولید و صادرات است اما تحریم‌ها و کمبود در بازار، موجب شده تا سیاست‌ها به سمت برداشت از ذخایر استراتژیک پیش برود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک، با اشاره صحبت‌های وزیر نفت در باره اینکه صادرات نفت به حالت قبل از تحریم‌ها بازگشته‌ است، اظهار داشت: در حالی که ایران با تمام توان در حال تولید و صادرات است، اما کمبود بازار تا آنجایی پیش رفته است که کشورهای صنعتی از ذخیره‌سازی‌های خود برداشت می‌کنند.

وی افزود: کشورهای تولیدکننده نفت درصدد برداشت ذخایر استراتژیک خود هستند و این نشان‌دهنده این است که نفت در بازار کافی نیست. اما این مسئله به معنای کمبود تولید نبوده و در حقیقت به دلیل تحریم‌های صورت گرفته و افزایش تقاضا، بازار با کمبود نفت روبه‌رو شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه تحریم‌های روسیه موجب ایجاد شرایط نابه‌سامان در بازار نفت شده است، ادامه داد: به‌ جای تجدیدنظر روی تحریم‌ها، سیاست‌گذاری برداشت از ذخایر استراتژیک تبیین شده است و نمی‌توان عدد دقیقی برای کمبود بازار اعلام کرد. برخی کشورها مقید به اجرای تحریم‌ها نیستند؛ برای مثال آمریکا که خود نفت روسیه را تحریم کرده، کماکان واردکننده آن نیز هست.

میزان کمبود بازار نفت

خطیبی با بیان اینکه ایران نیز در شرایطی توانست میزان صادرات خود را افزایش بدهد و به عدد قبل از تحریم‌ها بازگردد که تحریم‌ها هنوز لغو نشده است، گفت: در شرایط تحریم، کشورهایی وجود دارند که به دنبال برطرف کردن نیازهای خود هستند و با توجه به این که نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود که در حال حاضر حدود دو تا سه میلیون بشکه کمبود در بازار وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: ایران در شرایط کنونی تولید و صادرات خود را افزایش داده و می‌توان گفت که کل توان خود را برای انجام این کار گذاشته است. از طرفی، تحریم نفت روسیه و کاهش حضور آن در بازار این مسئله بی‌تاثیر نیست؛ آمریکا اعلام کرده که نفت روسیه را خریداری نمی‌کند اما با این حال باز هم خبرهایی منتشر می‌شود که متناقض با این مسئله است.

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت: با توجه به اعلام اخیر اروپایی‌ها اخیرا مبنی بر تحریم نفت و گاز روسیه، برخی کشورهای اروپایی هم مدعی هستند که نمی‌توانند این مسئله را اجرایی کنند، چراکه جایگزینی برای آن ندارند و به همین دلیل نمی‌توان عدد دقیقی از میزان کمبودها ارائه نشده است.

خطیبی در پایان با بیان اینکه ممکن است میزان کمبود بازار در برخی موارد یک میلیون بشکه و یا در برخی مواقع سه میلیون بشکه باشد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان اعداد دقیقی در این راستا اعلام کرد اما آنچه مسلم است، برداشت از ذخایر استراتژیک به معنای کمبود در بازار تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.