سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
نقش محوری حمایت صنایع بزرگ از صنایع کوچک
18 مرداد 1401 - 22:38
شناسه : 31030
معاون خرید فولاد مبارکه در خصوص نقش حمایت صنایع بزرگ از صنایع کوچک، گفت: در حال حاضر حدود سه هزار تامین‌ کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، در تقویم رسمی کشور، ۲۱ مرداد ماه را روز حمایت از صنایع کوچک نام نهاده‌اند تا صنایع بزرگ و مادر و همچنین آحاد مختلف جامعه به اهمیت و نقش تعیین‌ کننده صنایع کوچک بیش‌ از پیش احترام بگذارند و برای حمایت حداکثری از آن‌ها همت مضاعف داشته باشند.

در آستانه فرارسیدن این روز خجسته، مصطفی عطائی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه در خصوص نقش محوری حمایت صنایع بزرگ از صنایع کوچک و نقش اساسی صنایع کوچک در تداوم و پایداری صنایع بزرگ و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، گفتوگویی داشته است که در زیر می‌خوانیم:

به نظر شما صنایع کوچک در پشتیبانی از صنایع بزرگ چه تاثیری دارند؟

صنایع کوچک در توسعه اجتماعی اقتصادی کشورها نقش زیادی دارد. به هر اندازه که یک کشور از نظر اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌شود. واحدهای صنعتی کوچک در تمامی کشورها نقش اساسی در تامین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند. این صنایع نسبت بسیار بزرگی از بنگاه‌های تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند و زمینه‌های مناسب برای برقراری ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی و… ، جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی را فراهم کرده‌اند.

صنایع کوچک به‌ واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که مانند اشتغال‌زایی، کاربردی بودن، انعطاف‌پذیری، بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری سنگین، رفع نبود تعادل‌های منطقه‌ای، رفع نابرابری‌ها در توزیع درآمد و … دارند، می‌توانند نقش مهمی در رسیدن به توسعه ایفا کنند.

 از سوی دیگر، رفع موانع پیش روی صنایع کوچک و متوسط زمینه نقش‌آفرینی آن‌ها در نظام اقتصادی کشور را فراهم می‌کند. تا جایی‌ که در کشورهای توسعه‌ یافته، تولیدهای خرد از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا صنایع کوچک با سرمایه اندک شکل‌ می‌گیرند و اشتغال پایدار ایجاد می‌کنند و به‌ عنوان مکمل صنایع تولیدی بزرگ ایفای نقش می‌کنند. ایجاد صنایع کوچک و متوسط با سرمایه اندک و بازدهی بالا، مولد ایجاد مشاغل پایدار هستند و بیشتر کشورهای توسعه‌ یافته مانند چین با حمایت از صنایع کوچک و رشد این واحدها توانسته‌اند بازارهای منطقه‌ای و جهانی را در دست بگیرند.

رویکرد فولاد مبارکه، به‌ عنوان شرکت مادر در زمینه حمایت از صنایع کوچک چگونه است؟

در خصوص صنایع کوچک داخلی و شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان کشور، شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه و یکی از شرکت‌هایی که پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است، از همان آغاز بهره‌برداری نقش حمایتی را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ تا جایی‌ که از سال ۱۳۸۰، نهضت ساخت داخل در فولاد مبارکه شروع و از سال ۱۳۹۰ به‌ عنوان بومی‌سازی مطرح شد و در ادامه این تفکر سازنده و بنیادین تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۷۱ هزار و ۶۰۰ قطعه یدکی و یا تجهیز برای اولین‌ بار توسط شرکت‌های توانمند داخلی یا دانش‌بنیان بومی‌سازی و ساخت داخل شدند.

توانمندسازی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و صنایع کوچک دانش‌بنیان و سازنده، تحقق اهداف توسعه با حمایت‌های اقتصادی و اتکا به توان شرکت‌های داخلی، انتقال دانش با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه و عمل به دستورالعمل‌های زیست‌محیطی در راستای توسعه پایدار با استفاده از پژوهش‌های انجام‌ شده در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و …، گواهی‌ بر رویکرد حمایتی فولاد مبارکه از صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده داخلی است.

همچنین توسعه مشارکت با تامین‌کنندگان و شرکای تجاری به‌ منظور استفاده از تخصص، منابع و دانش، تامین منابع مالی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تامین‌ کننده، تعامل با تامین‌ کنندگان کالا در جهت هم‌راستا ساختن استراتژی‌های شرکت‌های گروه و تامین‌ کنندگان کلیدی، ایجاد شبکه‌های ارتباطی مناسب با تامین‌ کنندگان جهت شناسایی فرصت‌های بالقوه و ایجاد خلق ارزش متقابل و…، از دیگر اقدامات شرکت فولاد مبارکه در این زمینه است.

در حال حاضر حدود سه هزار تامین‌ کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی به‌ صورت مستقیم یک هزار کارخانه و کارگاه و به‌ صورت غیر مستقیم بالغ‌ بر سه هزار کارخانه و کارگاه را تغذیه می‌کند.

به‌ طور کلی نقش صنایع بزرگ بر توسعه و بالندگی صنایع کوچک را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

به‌ جرات می‌توان از صنایع مادر یا پایه به‌ عنوان صنایع کلیدی و قلب تپنده اقتصاد هر کشور یا لکوموتیو دیگر صنایع نام برد زیرا محصولات این شرکت‌ها مواد اولیه صنایع دیگر را تغذیه می‌کنند. برای صنعتی شدن و رشد اقتصادی در یک منطقه یا کشور، به دو عامل مهم منابع و فناوری و تکنولوژی نیاز است که در این میان، فناوری و تکنولوژی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

صنایع اساسی در توسعه اقتصادی یک کشور نقش بسزایی دارند زیرا از درآمد حاصل از مشتریان خارجی و مشاغل غیر اساسی حمایت می‌کنند. این صنایع بر اشتغال، بودجه دولت، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و برنامه‌ریزی توسعه شهری نیز تاثیر ویژه‌ای دارند. بنابراین حمایت از صنایع منجر به رونق اقتصادی کشورها، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای اشتغال پایدار، ایجاد رفاه در جامعه، افزایش سطح علمی، افزایش امید نزد جوانان و کاهش مهاجرت خواهد شد.

در نگاه فولاد مبارکه شرکت‌های دانش‌بنیان چه جایگاهی دارند؟

نام‌گذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبر، جهت‌گیری‌ها و اقدامات سال‌های اخیر در راستای رفع موانع تولید و رشد اقتصادی، باهدف ایجاد فضای مناسب برای رفع گلوگاه است. در این راستا، شرکت فولاد مبارکه به‌ منظور استفاده از توان شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان نسبت به عقد تفاهم‌نامه با شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان اقدام کرد و شرایط ورود شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان به بانک اطلاعاتی خرید را میسر کرده است . تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌نام‌ شده در بانک اطلاعاتی خرید فولاد مبارکه، ۸۳۱ شرکت است که ۴۵۰ شرکت مورد ارزیابی ورود قرار گرفته‌اند و دارای کد هستند. مابقی نیز در حال ارزیابی فنی و تخصصی هستند.

با توجه به اقدامات یادشده در فولاد مبارکه، در حال حاضر چه مقدار از نیازهای مجتمع از محل ظرفیت شرکت‌ها و صنایع داخل کشور تامین می‌شود؟

 به‌ طور مشخص طبق آخرین آمار در سال ۱۴۰۰ ازلحاظ مبلغی، بیش از ۸۹ درصد بودجه خرید و سفارش‌های خرید توسط داخل کشور تامین‌ شده است و مابقی توسط خارج از کشور صورت گرفته‌ است و همچنین از لحاظ تعداد کالایی کمتر از چهار درصد کالاهای خریداری‌ شده توسط تامین‌کنندگان خارجی صورت پذیرفته است.

سخن پایانی

حمایت از صنایع کوچک، رویکرد همیشگی مدیریت فولاد مبارکه بوده است. به‌ یقین اعتلای روز افزون کشور نه‌ فقط در حوزه صنعت، بلکه در تمام عرصه‌ها در گرو همکاری و حمایت متقابل صنایع بزرگ و کوچک است و تنها راه رستگاری در این زمینه، سرمایه‌گذاری بر توان داخل با عنایت به دانش روز دنیا ست. بنابراین فولاد مبارکه در این راستا، ثابت‌قدم‌تر از همیشه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.