سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
نگاهی به برنامه‌های در دست اقدام ایمپاسکو طی سال ۱۴۰۰
10 تیر 1400 - 11:55
شناسه : 14635
شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران در راستای سياست‏‌های سازمان ايميدرو و استراتژی‏‌های خود و با در نظر گرفتن وضعيت صنعت و ساير عوامل تاثيرگذار در اقتصاد کشور، نسبت به تدوين برنامه‏‌های عملياتی خود به ‏صورت سالانه اقدام خواهد کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران به عنوان بازوی اجرايی ايميدرو، با هدف تبديل شدن به يک شرکت مرجع و نوآور، تهيه و توليد انواع مواد معدنی را از طريق اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی بر عهده دارد که يک وظيفه استراتژيک در تامين مواد اوليه معدنی کشور محسوب می‏‌شود که طی سال‏‌های اخير و با برنامه‌ريزی مدون حداکثر استفاده از توان بخش‏ خصوصی در دستور کار قرار گرفته و فرصت‏‌های سرمايه‌‏گذاری در تمام حوزه‌های فعاليت اين شرکت فراهم شده است.  بر اين اساس جايگاه شرکت تهيه‌ و توليد مواد معدنی ايران در زنجيره توليد صنايع معدنی کشور بسيار حائز اهميت بوده و به عنوان بازوی اجرايی ايميدرو و اختيارات قانونی که در بدو تاسيس اين سازمان توسعه‏‌ای مد نظر قرارگرفته شده است. لذا در جهت رفع برخی موانع و محدوديت‌‌های ايجاد شده طی سال‏‌های اخير، می‏‌تواند تاثير ارزشمندی در اين وضعيت داشته باشد.

اين در حالی است که می‌توان حمايت از گسترش فعاليت‏‌های اکتشافی، مشارکت بخش‏ خصوصی در توسعه طرح‏‌های معدنی، تامين زيرساخت‏‌ها درخصوص واحدهای مرتبط برای ترغيب به مشارکت بنگاه‏‌های کوچک در معادن و صنايع معدنی، انتقال تکنولوژی مناسب و به‏ روز برای معادن کشور و فراهم آوردن زمينه سرمايه‏‌گذاری‏‌های داخلی و خارجی در معادن کشور را از جمله برنامه‌ها و اقدامات موثر در رفع موانع توليد شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران برشمرد.

استفاده از توان بخش ‏خصوصی همچنان از رويکردهای اصلی شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران است و در سال‌های اخير با واگذاری يا برون‏ سپاری فعاليت‌ها توانست هزينه‏‌ها موجود را کاهش دهد، ضمن اینکه عمده دلايل افزايش توليد، به واسطه افزايش حجم سرمايه‌گذاری و اصلاح خطوط توليد بوده است.

گفتنی است، در همين حال طرح احياء، فعال‏‌سازی و توسعه معادن کوچک مقياس با هدف فعال‌‏سازی معادن کشور است که در راستای افزايش توليد و اشتغال به‌ويژه در مناطق محروم با محوريت توسعه و حمايت از اکتشاف و بهره‌‏برداری از ظرفيت معادن غيرفعال و قابل توسعه در کشور با استفاده از توان سرمايه بخش ‏خصوصی در دستور کار اين شرکت بزرگ قرار دارد.

از سوی ديگر آمايش جامع از معادن کوچک‌مقياس کشور به تفکيک استانی، فراهم شدن بستر هم‌افزايی و همسويی مسئولان و مديران در ارگان‌ها و نهادهای دولتی در سطوح مختلف، ايجاد شفافيت و اطلاع‏‌رسانی گسترده تمامی ‏فعاليت‌ها به منظور ايجاد فرصت برابر برای تمامی ‏بنگاه‌های توليدی بخش معدن، ايجاد زيرساخت مناسب و اطلاع‌رسانی برای فرهنگ‏‌سازی و نحوه پذيرش و مراجعه ذی‌‏نفعان و رسيدگی به درخواست‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته طرح احيا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقياس است.

همچنين فراهم شدن زمينه جذب سرمايه بخش‏ خصوصی و سهيم شدن بيش از پيش اين بخش در حوزه معدن و صنايع معدنی، ايجاد فرصت مناسب برای توسعه استارت ‏آپ‏‌ها و شرکت‏‌های دانش‌‏بنيان به ‏منظور معرفي نوآوری و تکنولوژی‏‌های نوين در حوزه معدن و صنايع معدنی، ايجاد فرصت تامين سرمايه مورد نياز برای معادنی که امکان تسهيلات بانکی به دليل بوروکراسی اداری برايشان ميسر نمی‏‌شود، امکان استفاده از فرصت توسعه برای احيای معادن در مناطق کمتر توسعه يافته، شناسايی فرصت‌های کوچک معدنی برای سرمايه‏‌گذاران به منظور توسعه و ايجاد اشتغال به‌‏ويژه در مناطق کمتر توسعه يافته و ايجاد و افزايش ارزش‌افزوده مواد معدنی و توسعه شبکه ‌های تخصصی معدن آخرين اقدامات صورت گرفته طرح احيا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقياس محسوب می‌شود.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۴۰۰ برنامه‏‌هايی در بخش‏‌های مختلف شامل اکتشاف، توليد مواد معدنی و جذب سرمايه ‌گذار در طرح ‌ها و پروژه‏‌های خود تدوين کرده است.

با توجه به پيشران بودن بخش اکتشاف در توسعه معدن و صنايع معدنی کشور و ايجاد توسعه پايدار، ۸۰ هزار متر حفاری در بخش‌های سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و پلی متال، ۱۵ هزار کيلومترمربع تهيه نقشه‌های زمين‌شناسی از جمله  اهم برنامه‌های اکتشافی ايمپاسکو در سال ۱۴۰۰ است به گونه‌اي که دريافت ۳۶ فقره پروانه اکتشاف را می‌توان از ديگر برنامه‌های سال ۱۴۰۰ شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران برشمرد.

همچنين ايمپاسکو در بخش توليد مواد معدنی، بيش از ۷٫۱ ميليون تن محصول و نيز واگذاری راهبری معدن و طرح به بخش ‏خصوصی را در دستور کار خود دارد. همچنين چندين طرح توسعه‌‏ای در نقاط مختلف کشور از جمله معدن طلای هيرد، کارخانه توليد کاغذ از کربنات کلسيم، راه‌اندازی معدن طلای دره ‏اشکی، احداث واحد توليد ۴۰ هزار تنی نفلين‏ سينيت و… در سال ۱۴۰۰ به بهره‌‏برداری خواهد رسيد.

بر اساس اين گزارش، بهره‌برداری از اين پروژه‌ها سرمايه‌گذاری بيش از هشت هزار ميليارد ريالی را برایشرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران در سال ۱۴۰۰ به همراه داشته است. لذا  احداث راه دسترسی معدن سرب و روی نخلک در استان اصفهان، احداث کارخانه‌های توليد کود فسفاته با ظرفيت ۶ هزار  و ۲۰ هزار تن، احداث واحد توليد سيليکو متال در مجتمع فروکروم جغتای و پروژه ساخت کارگاه تصفيه شمش (اتاق طلا) از جمله ديگر طرح‌هايی است که از سوی ايمپاسکو در سال ۱۴۰۰ قابل بهره‌برداری است. البته با بهره‌برداری از طرح‌های مذکور، شاهد اشتغال مستقيم ۵۲۰ نفر و اشتغال غيرمستقيم یک هزار و ۱۳۲ نفر خواهيم بود.

هدف از بهره‌برداری طرح‌های ذکر شده توليد کاغذ، کنسانتره نفلين سينيت، توليد کود فسفاته، توليد سيليکو متال و نيز توليد شمش طلا است. علاوه بر این ايمپاسکو به دنبال برنامه ۶۷ هزار مترحفاری شرکت در سال گذشته توانست به ميزان ۱۱۷ درصد حفاری اکتشافی ( ۷۷ هزار متر) را در پايان سال ۱۳۹۹ محقق سازد.

بيشترين ميزان حفاری اکتشافی توسط شرکت تهيه و توليد مواد معدنی ايران طی سال گذشته مربوط به استان سيستان و بلوچستان است که انجام بيش از ۳۸ هزار متر حفاری اکتشافی در اين استان نشان از توجه دولت به توسعه اشتغال و افزايش توليد در مناطق کمترتوسعه يافته دارد.

شایان ذکر است که احياء، فعال‏‌سازی و توسعه ۲۵۳ معدن، اقدام به منظور صدور جواز تاسيس و افزايش ظرفيت و تامين مواد اوليه برای ۱۵ واحد فراوری از اهم اقدامات اجرايی انجام شده در سال ۱۳۹۹ بود. مجموع دستاوردهای کمی ‏طرح يادشده از ابتدا تاکنون شامل شناسايی و اولويت‏‌بندی سه هزار و ۱۲۰ معدن، انجام اقدام کلينيکی روی یک هزار و ۴۶۳ معدن و احياء، فعال‏‌سازی و توسعه ۳۹۹ معدن بوده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.