پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
نگاهی به روند بازار سنگ‌آهن در ۲۰۲۱
15 دی 1400 - 11:49
شناسه : 22662
براساس گزارش‌های منتشر شده، بهای سنگ‌آهن ۶۲ درصد استرالیا در سال ۲۰۲۱ رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و در ماه می تا ۲۳۷ دلار در هر تن سی اف آر افزایش یافت. با این حال، به تدریج و با سیاست‌های دولت چین در کاهش تولید فولاد، بهای این نهاده تولیدی اصلاح شد و تا محدوده یکصد دلار تا نوامبر کاهش پیدا کرد. فعالان بازار چشم به تحولات سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ دوخته و به دنبال سرنخ‌هایی برای تعیین روند قیمت این نهاده تولید فولاد در سال جاری هستند.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، به طور کلی فعالان بازار معتقدند به سه دلیل عمده قیمت سنگ‌آهن در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ روند رو به افت خود را علی‌رغم رشد اخیر حفظ خواهد کرد. نخست اینکه، سه ماهه ابتدایی هنوز فصل سرد سال است و محدودیت‌های تولید شامل حال فولادسازان خصوصا در استان هبی، تیانجین و پکن و توابع آن‌ها است. دلیل دوم اینکه فولادسازان در ابتدای سال ۲۰۲۲ هنوز با ظرفیت کامل خود قادر به تولید نیستند. در حال حاضر، نزدیک به ۲۲ کوره بلند با ظرفیت ۶۶۳.۷ هزار تن در تعمیرات به سر می‌برند که تاثیر زیادی بر تولید فولاد خام این کشور دارد.

سومین دلیل بهبود ساختار صنعت فولاد چین و توسعه کیفی واحدهای فولادسازی این کشور است. جایگزینی ظرفیت‌های قوسی با ظرفیت‌های کوره بلندی باعث فشار بر تقاضای سنگ‌آهن در دوره آتی خواهد شد. از سوی دیگر، چین در برنامه پنج ساله ۱۴ خود قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به پیک‌ تولید کربن رسیده و تا سال ۲۰۶۰، انتشار کربن خود را به صفر برساند. این موضوع تقاضا برای قراضه را افزایش و درخواست سنگ‌آهن را کاهش خواهد داد. ظرفیت‌های جدید فولادسازی که قرار است وارد مدار شوند نزدیک به ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود که بیش از ۱۵ میلیون تن از آن ظرفیت‌های کوره قوس الکتریکی است.

از این رو می‌توان انتظار داشت که تغییر چشمگیری در فاندامنتال بازار سنگ‌آهن ایجاد نشده و قیمت این محصول در دوره پیش رو تحت فشار قرار داشته باشد. کارشناسان معتقد است که قیمت سنگ‌آهن در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار طی سال ۲۰۲۲ نوسان داشته باشد.

گفتنی است، در این تحلیل بایستی نیم‌ نگاهی نیز به قیمت نفت خام، زغال‌سنگ و هزینه‌های حمل دریایی داشته باشیم. طی سال گذشته، زنجیره تامین انرژی در برخی نقاط دنیا مختل شد و قیمت حامل‌های انرژی رکوردهای تازه‌ای را ثبت نمودند. گرانی قیمت حامل‌های انرژی در سه ماهه ابتدایی سال جدید احتمالا ادامه خواهد داشت. از این رو، هزینه حمل دریایی می‌تواند تا حدودی از قیمت سنگ‌آهن حمایت نماید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.