سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
نگاهی به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس طی سال ۹۹
12 تیر 1400 - 13:01
شناسه : 14648
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به سبب انجام اقدامات موثر در حوزه‌ی اشتغال، تولید، صادرات و توسعه یکی از موفق‌ترین مناطق اقتصادی کشور در سال گذشته بوده است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی منطقه ویژه خلیج فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، این منطقه عظیم اقتصادی جزو مناطق اقتصادی برتر کشور محسوب می‌شود و تاکنون عملکرد قابل قبولی در عرصه‌ی تولید و توسعه اقتصادی هرمزگان و ایران داشته است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از مناطق برتر کشور در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم و فلز روی به‌ شمار می‌رود و اهدافی که برای این منطقه تعریف شده است این مجموعه را به قطب فولاد کشور، قطب تولید آلومینیوم، مرکز تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، قطب انرژی و قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تبدیل خواهد کرد.

احیای واحد‌های تولیدی/ اشتغال بومیان در منطقه ویژه

مدیریت این منطقه تاکنون تلاش زیادی برای احیای واحدهای تولیدی و همچنین تکمیل و افزایش ظرفیت این واحدها کرده است که این امر، ضمن بازگشت سرمایه، از خروج ارز جلوگیری می‌کند و بازآفرینی در تولید و اشتغال جمعیت کثیری از مردم بومی منطقه را به همراه دارد.

مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور

بنا بر آخرین آمار بیش از ۱۲ هزار نفر در این منطقه عظیم اقتصادی مشغول به کار هستند که منجر به جذب سه میلیون و ۶۹۵ دلار سرمایه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس شده است. لذا از همین رو می‌توان این منطقه را مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور به شمار آورد.

پتانسیل‌های منطقه ویژه در سرمایه‌گذاری

با توجه به اینکه این مجموعه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و همچنین اجرای طرح‌های صادرات محور دارد، موفق شده است در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹ قرارداد سرمایه‌گذاری را منعقد کند که بی‌شک نتایج چشمگیری را در پی خواهد داشت.

رتبه‌های اشتغال جوانان بومی

در سال گذشته شرکت «ستاره سیمین هرمز» با سرمایه‌گذاری دو میلیون و ۴۶۶ یورو و ایجاد ۱۱ هزار شغل سهم بیشتری در اشتغال جوانان بومی منطقه داشته است و بعد از آن «گروه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی ارزش» نیز با ۴۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری با اشتغال‌زایی ۱۳۵ نفر، شرکت «مادشیمی» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری و ایجاد ۱۲۲ ظرفیت شغلی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

همچنین دو شرکت «کرومیت میامی فردوس» و «لاستیک‌های صنعتی مبارکه» نیز به ترتیب با ۱۲۶ و ۱۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری در ایجاد مجموع ۲۳۵ فرصت شغلی نقش موثری ایفا کردند.

محرک اقتصاد و ارزآوری در کشور

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز تلاش‌های تحسین‌برانگیزی در جهت تسهیل هرچه بیشتر بستر تولید و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستیابی به این هدف و به حرکت درآوردن چرخه‌ای اقتصاد کشور و افزایش ارزآوری داشته و در تلاش است با تامین و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه شرکت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری جذب و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

عملکرد دوماهه سال ۱۴۰۰ منطقه ویژه

جذب سرمایه‌گذاری طی دو ماهه سال ۱۴۰۰ که با فرمایش مقام معظم رهبری و نگاه ویژه به تولیدلحاظ شده است. موجب جذب ۱۴ سرمایه‌گذار جدید با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر سه هزار و ۹۱۵ میلیون دلار در منطقه ویژه با حمایت و پشتیبانی استاندار و ریاست محترم هییت عامل ایمیدرو شده است که امیدواریم در این راستا منطقه ویژه اقتصادی بتواند به توسعه‌ی کشور و کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

اشتغال‌زایی

ازجمله فعالیت‌های چشمگیر این منطقه می‌توان به میزان اشتغال‌زایی عظیم در آن اشاره کرد. لذا میزان اشتغال‌زایی تعهد شده از سوی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۹ یک هزار و ۵۰۰ نفر و میزان اشتغال ثبت‌شده در سامانه تا پایان سال ۱۳۹۹، ۹ هزار و ۴۶۱ نفر بوده است که از رونق کار و تلاش در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس حکایت دارد.

رقابت در بازارهای جهانی


فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و هدایت آن‌ها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی انرژی‌بر و فراوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فناوری‌های جدید حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به‌منظور رقابت در بازارهای جهانی ازجمله مهم‌ترین اهداف ترسیم‌شده این منطقه است.

شایان ذکر است که این منطقه برای اهالی استان هرمزگان یک نعمت است که نقشی اساسی در رشد اقتصادی این استان دارد و همواره تاثیراتی مستقیم و غیرمستقیم بر معیشت مردم این استان گذاشته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.