سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
نگاهی به نظام مدیریتی فولاد سنگان
17 آبان 1400 - 12:51
شناسه : 20212
مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان گفت: واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان با نظام‌مند کردن فعالیت‌های سازمان و ایجاد چارچوب‌های لازم، به عملکرد شرکت انسجام می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد سنگان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضازاده مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان، اظهار داشت: شرکت فولاد سنگان به منظور ترسیم نقشه راه تعالی سازمان در ابتدا به بررسی انواع نظام‌های مدیریتی پرداخت تا متناسب با شرایط شرکت بهترین مسیر را در پیش گیرد.

وی افزود: اولین گام برای شرکتی جوان که تنها دو سال از فعالیت خود را پشت سر گذاشته، استقرار مدل مدیریت استراتژیک در سال ۱۳۹۸ بود که پس از مطالعات فراوان و برگزاری جلسات متعدد به تحلیل مسائل درون و برون سازمانی پرداخته و نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان شناسایی شد. با استقرار این نظام، اهداف استراتژیک سازمانی را در راستای تحقق چشم‌انداز شرکت تعریف کردیم؛ در طول سال ۱۳۹۹ به جاری‌سازی این نظام با رویکرد کارت امتیازی متوازن پرداخته و شاخص‌ها و پروژه‌های استراتژیک به صورت ماهیانه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت در همین راستا شاهد بینش و نگرش مثبت مجموعه بودیم به طوری که معاونت‌های مختلف شرکت با نظارت دقیق، اقدامات محول شده به واحدهای مربوطه را طبق زمان‌بندی تعیین شده به انجام رساندند.

نظام مدیریت فرایندی

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان، گفت: در قدم دوم شرکت را مجاب به استقرار نظام مدیریت فرایندی کردیم. همان طور که می‌دانید تمامی امورات جاری شرکت در قالب فرایندهایی صورت می‌پذیرد که شامل ورودی، فعالیت‌ها و خروجی است که با دیگر فرایندها نیز در تعامل و ارتباط هستند. لزوما تنها یک فرایند در داخل معاونت انجام نمی‌شود بلکه ممکن است نیازمند همکاری چند معاونت باشد. اگر این فرایند به‌درستی تعریف نشود گلوگاه‌هایی در مسیر کار پیش می‌آید و باعث هدررفت زمان و بالطبع منابع سازمان خواهد شد. یکی از کارهایی واحد تعالی این است که گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و سیستم را در اصطلاح روان کُند، فرایندهای زائد را حذف و فرایندهای ضروری را اضافه می‌کند. با توجه به اینکه شاخص‌های عملکردی و نتایج حائز اهمیت است سعی داشتیم با کمترین منابع حداکثر بازده را داشته باشیم تا سیستم کاملا بهره‌ور باشد.

رضازاده بیان کرد: در ادامه این مدل کمیته‌ای تحت عنوان «دفتر مدیریت فرایند» متشکل از کارشناسان و مدیران خبره ایجاد و در این تیم به عنوان بازوی این نظام، فرایندها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کردیم. از دو سال اخیر تاکنون بالغ بر ۱۲ کلان فرایند، ۴۰ فرایند و ۱۵۸ زیر فرایند شناسایی شده که شناسنامه فرایندی دارند و شرکت سنگان برای هرکدام از این فرایندها مالک، ناظر و همکار فرایند و همچنین ذی‌نفعان و شناسنامه شاخص‌ها را شناسایی و تعریف کرده است. همچنین مرحله ارزیابی فراینده با مصاحبه، بازدید میدانی، بررسی شاخص‌های عملکردی و … انجام شده است و نتیجه آن ۴۷۰ پروژه و اقدام بهبود بود تا بتوانیم، سازمانی ایده‌آل و چابک داشته باشیم. حدود یکماه است که اجرای این پروژه‌ها آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال پروژه‌های اولویت‌دار سازمان را بتوانیم انجام داده و تحول شگرفی در عملکرد سازمان ایجاد نماییم.

نظام مدیریت آراستگی

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان، اذعان داشت: از سال گذشته استقرار نظام مدیریت آراستگی را آغاز کردیم که در تمام بخش‌های ستادی و تولید پیاده‌سازی شده و گردش کارها و دستورالعمل‌های آن تعریف و انجام شده است که این موضوع تاثیر بسزایی در خلق یک محیط باکیفیت و آراسته می‌تواند داشته باشد. در نتیجه بهره‌برداران ماشین‌آلات و تجهیزات با فرهنگ خود کنترلی علاوه بر انجام وظایف اصلی خود به حفظ و نگهداری ماشین‌آلات و تجهیزات و محیط کار می‌پردازند و نقش مشارکتی خویش را با اجرای فعالیت‌های پنج‌گانه نظام ۵S  در تیم‌های کاری نمایانگر می‌سازند. لذا با آموزش این نظام به پرسنل شرکت، همواره محیطی آراسته و عاری از هرگونه آلودگی خواهیم داشت.

نظام مدیریت دانش

رضازاده تصریح کرد: نظام مدیریت دانش در برنامه‌های شرکت برای سال آینده گنجانده شده است تا دانش کسب توسط آن‌ها به صورت سازمان‌یافته شناسایی و جمع‌آوری شود و در اختیار شرکت باشد. این اقدام به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد تا با خروج یک فرد از سیستم، دانش و اطلاعات آن بخش محفوظ مانده و در اختیار نفرات بعدی قرار گیرد.

کسب نشان‌های استاندارد

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان کرد: در طول این مدت، فرایندهای سازمان را طوری طرح‌ریزی کرده‌ایم که تمامی نظام‌های مدیریتی از جمله استانداردهای بین‌المللی قابلیت پیاده‌سازی بر روی آن را داشته باشد. در حال حاضر استانداردهای ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱ و ۴۵۰۰۱ که از ضرور‌ی‌ترین استانداردها برای هر سازمان است، در اولویت فولاد سنگان قرار گرفت. در این استانداردها که الزاماتی در حوزه‌های رهبری، فرایندها، ذی‌نفعان، ایمنی، محیط‌زیست و… وجود دارد، می‌بایست در سازمان پیاده‌سازی شده و پس از آن توسط شرکت‌های گواهینامه دهنده مورد ممیزی قرار گرفته و گواهینامه استاندارد صادر شود. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ماه جاری ممیزی مرحل اول این استانداردها در شرکت فولاد سنگان انجام و انشالله تا پایان ماه آتی موفق به کسب آن‌ها خواهیم شد.

رضازاده گفت: همچنین شرکت فولاد سنگان در راستای استقرار الگوی تعالی سازمانی، برای نخستین بار در جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرده و موفق به دریافت تقدیرنامه یک ستاره شدیم که هدف‌گذاری شرکت برای امسال دریافت تقدیرنامه سه ستاره است.

نظام پیشنهادها

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان در خصوص تحول و بهبود مشارکت توضیح داد: در نظام پیشنهادات، کارکنان شرکت نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود شرایط موجود ارائه می‌دهند .خوشبختانه توانستیم با اجرای طرح‌های تشویقی در مدت کوتاهی سرانه پیشنهادات را از یک پیشنهاد به ازای هر نفر به بیش از سه پیشنهاد ارتقا داده که این موضوع حس تعلق‌پذیری کارکنان شرکت را افزایش داده است.

رضازاده در پایان با اشاره به اقدامات اولویت‌دار این واحد در بخش مهندسی صنایع، خاطرنشان کرد: مدیریت بهینه‌کاوی و مدیریت تکنولوژی برای شرکت اهمیت بسزایی دارد. با استقرار نظام مدیریت بهینه‌کاوی همواره می‌توانیم شاخص‌های کلیدی عملکرد شرکت را با شرکت‌های پیشرو مقایسه کرده و برای بهبود آن‌ها تلاش نماییم و در نظام مدیریت تکنولوژی نیز به دنبال این موضوع هستیم که با ترسیم و شناسایی یک درخت تکنولوژی، سطح شرکت را در این حوزه هم‌تراز با تکنولوژی‌های روز دنیا نگه داشته و همگام با شرکت‌های سرآمد صنعت فولاد حرکت نماییم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.