جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
نگاه ملی و حمایت از «فولاد» ضروری است
19 آبان 1399 - 9:48
شناسه : 1289
حسین رجایی، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، با حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت دیدار و درباره لزوم و اهمیت برقراری آرامش در بازار فولاد، دستیابی به بهترین راهکارهای تحویل محصولات فولادی به مصرف‌کنندگان واقعی و پایداری تأمین مواد اولیه موردنیاز فولادسازان گفت‌وگو کرد.
ارسال توسط :
پ
پ

به‌گزارش اخبارفلزات به نقل از روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، در این دیدار رجایی گفت: امروز توفیقی به‌دست آمد تا از نزدیک شاهد مجاهدت‌های کارکنان فولاد مبارکه باشیم؛ آن هم در شرایطی که تحریم‌ها، محدودیت‌ها و بعضا برخی بی‌مهری‌ها بیش از هر زمان دیگر موجب وارد آمدن فشار به صنایع کشور از جمله صنعت فولاد شده، اما می‌بینیم که تمامی خطوط تولید این شرکت به‌خوبی در حال کار و فعالیت است. 

مقصران بازار فولاد بسیارند 

رجایی عملکرد سودجویان در شرایط فعلی اقتصادی کشور را تقبیح کرد و گفت: در موضوع عرضه و تقاضا مباحث زیادی ازجمله عملکرد سازمان بازرسی، تعزیرات، سامانه بهین‌یاب و عرضه محصول در بورس مطرح است. بسیاری از دوستان در زمینه عرضه و تقاضا بیشتر دغدغه تنظیم بازار را دارند، اما قطعا در این میان متخلفانی نیز هستند که هم به بازار و هم به تولید ضربه می‌زنند؛ بنابراین باید با ارائه و بکارگیری راهکارهای عملیاتی به شرایط موجود سروسامان داد. درعین‌حال برای اینکه فولادسازان داخلی با مشکلات بیشتر و جدی‌تری مواجه نشوند، باید در حوزه معدن و سنگ‌آهن موردنیاز خود در حاشیه امن قرار گیرند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات و معدن راهکار معقولی برای این منظور باشد. نباید فراموش کرد که عملکرد سودجویان هم به ضرر تولیدکننده و هم به ضرر مصرف‌کننده واقعی است. از این‌رو باید با همکاری تولیدکنندگان و قانون‌گذاران مجلس و البته دولت دست این سودجویان هرچه زودتر کوتاه شود. 

حمایت از فولاد مبارکه 

نماینده مردم لنجان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در ایجاد خط هوایی مستقل برای اصفهان گفت: درحال‌حاضر، در شهرستان لنجان و هم‌جوارِ صنایع دفاع، یک فضای فرودگاهی وجود دارد که جانمایی آن به‌طور کاملا فنی و تخصصی، ازسوی کارشناسان بین‌المللی، چندین سال پیش انجام شده است. ازآنجاکه استان اصفهان درحال‌حاضر تنها یک فرودگاه دارد و به نظر می‌رسد با توجه به وجود صنایع مختلف در استان و به‌منظور رعایت دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل، لازم است یک فرودگاه دوم نیز داشته باشیم تا در شرایط خاص با مشکلی مواجه نشویم. 

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه ظرفیتی ملی است که در همه حوزه‌ها برای کشور منشأ اثر بوده و خواهد بود؛ بنابراین باید برای حمایت از آن نیز نگاه ملی داشته باشیم. 
رجایی در بخش پایانی سخنان خود به مدیران و کارکنان فولاد مبارکه اطمینان خاطر داد: برای استمرار افتخارآفرینی‌های فولاد مبارکه، نمایندگان مجلس هرجا و به هر میزان که نیاز باشد، از صنعت کشور، به‌ویژه از فولاد مبارکه، حمایت خواهند کرد. 

اقدامات فولاد مبارکه در راستای منافع ملی 

مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در جریان این دیدار ضمن تشریح عملکرد فولاد مبارکه در امسال و طرح‌های توسعه پیش روی این شرکت گفت: با اجرایی شدن ۲ پروژه بزرگ نورد گرم شماره ۲ و طرح مدیریت هوشمند فولاد مبارکه، این شرکت سهم بسزایی در تولید فولاد کشور خواهد داشت. 

حمیدرضا عظیمیان با بیان اینکه اجرای نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه در راستای منافع ملی است، خاطرنشان کرد: در صورت احداث و بهره‌برداری از خط نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه تمامی محدودیت‌های موجود در بازار فولاد کشور و نیاز نوردکاران به‌کلی برطرف خواهد شد. وی از داخلی‌سازی بیش از ۵۴ درصد تجهیزات خط نورد گرم شماره ۲ به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی این فرآیند نام برد و گفت: با این رویکرد دانش فنی ساخت ارتقا خواهد یافت و فرصت‌های زیادی برای اشتغالزایی و بکارگیری دانش فنی جوانان داخلی فراهم خواهد شد. اگر نورد گرم شماره ۲ اجرا شود ظرفیت ورق این کارخانه ۲برابر خواهد شد و ازآنجاکه کل نیاز کشور ۸ میلیون است، در این صورت ظرفیت‌های صادرات و ارزآوری نیز افزایش خواهد یافت. همچنین با عنایت به اینکه درحال‌حاضر در فولاد مبارکه حداکثر عرض ورق‌های تولیدی ۱.۸۵۰ میلی‌متر است، با اجرای نورد گرم شماره ۲، قابلیت تولید ورق‌های عریض تا ۲.۱۰۰ میلی‌متر و بدنه خودروهای شاسی‌بلند نیز فراهم خواهد شد. در این راستا از دولت و نمایندگان مجلس انتظار می‌رود از اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه ملی حمایت کنند. 
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: درحال‌حاضر در صنایع کشور سازمانی وجود ندارد که به‌طور کامل با فناوری دیجیتال و فناوری نسل چهارم مدیریت شود. با پیاده‌سازی این طرح در فولاد مبارکه ضمن کاهش دخالت افراد در تولید، بهره‌وری نیروی انسانی و تولید کارخانه افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد یافت.

سخن پایانی

درحال‌حاضر بیش از ۱۵۰۰ کارخانه و خط تولید ازجمله صنایع خودروسازی، تولیدکنندگان لوله و پروفیل و… در پایین‌دست فولاد مبارکه، محصولات این شرکت را به محصولات نهایی تبدیل می‌کنند و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند. بنابراین تداوم تولید در این زنجیره از اهمیت خاصی برخوردار است. ضمن اینکه از شمش‌های تولیدی فولاد مبارکه با همکاری فولاداکسین در پروژه‌های ملی مانند انتقال نفت گوره به جاسک استفاده می‌شود؛ بنابراین از هر حیث باید به فولاد مبارکه نگاه ملی داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.