پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
نیروی انسانی، قلب سازمان
06 آذر 1400 - 13:53
شناسه : 20988
مدیر امور اداری و منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد؛ بخش معدن و صنایع معدنی، با توجه به شرایط خاص این صنعت، از جایگاه ویژه‌ای در حوزه ایجاد اشتغال پایدار در سطح کشور برخوردار است. نمود این مسئله را می‌توان در استان‌های کرمان و یزد مشاهده کرد که بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی و نیز واحدهای فرآوری و تولید محصولات معدنی را در خود جای داده‌اند. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زنجیره فولاد ایران، نقش پررنگی را در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایفا می‌کند. مدیریت منابع انسانی این شرکت همواره تلاش داشته است تا با افزایش رضایتمندی کارکنان، بهره‌وری، عملکرد و سطح دانش فنی نیروی انسانی این شرکت را تا حد قابل‌قبولی ارتقا دهد.
ارسال توسط : نویسنده : داوود فدایی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد کشور که چندین دوره جنگ اقتصادی نابرابر با زیاده‌خواهان را گذرانده است و نیز بحران‌های بین‌المللی جدید نظیر همه‌گیری بیماری کرونا و طبعا افزایش میزان تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و خدماتی و یا تعدیل نیروهای انسانی اجاری، برخورداری کشور از حوزه‌های پایدار اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

جست‌وجویی کوتاه نشان می‌دهد که حوزه معدن و صنایع معدنی، با تمام افت‌وخیزهای اقتصادی و مالی و بین‌المللی، در ردیف‌های آغازین فهرست حوزه‌های پایدار قرار دارد. در یک جمع‌بندی کوتاه، می‌توان پایداری این صنعت را به تعدد صنایع وابسته و کماکان فعالی نسبت داد که محصولات حوزه معدن و صنایع معدنی، تشکیل‌دهنده بخش قابل‌ملاحظه‌‍‌ای از ورودی‌های تولید آن هستند.

در این میان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پیشروترین شرکت‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی، با تکیه بر مزیت‌های رقابتی خود و نیز با تاکید بر عملیاتی ساختن راهبردهای اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری و به خصوص بیانات و راهبردهای چند سال گذشته ایشان که سرلوحه برنامه‌های کلیه حوزه‌های اقتصاد کشور قرار گرفته، موضوع اشتغال‌زایی و نیز ارتقای کیفیت زندگی شغلی و خانوادگی کارکنان را بیش از پیش در اولویت اقدامات لازم‌الاجرای جاری و آتی خود قرار داده است.

در خصوص بحث اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور، می‌توان این‌گونه اعلام کرد که با توجه به تمرکز استخراج و فراوری در استان‌های یزد و کرمان، طبیعتا بیشترین میزان اشتغال‌زایی در این دو استان صورت گرفته است.

برنامه‌ای برای بهبود عملکرد

سیاست کلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از زمان شروع به تولید و بهره‌برداری، در زمینه به‌کارگیری نیروی انسانی در کلیه امور مربوط به استخراج، تولید، تعمیرات و نگهداری، خدمات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و جدید، واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های پیمانکاری بوده و تاکنون نیز در این زمینه موفق بوده است. با توجه به چشم‌انداز پیشِ‌روی این شرکت، می‌توان گفت که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سهم قابل‌ملاحظه‌ای از اشتغال را در سطح استان و کشور به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که با توجه به سیاست‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و عنایت به اینکه بخش عمده پرسنل این مجموعه از طریق قسمت‌های پیمانکاری تامین می‌شود، با دستور مدیرعامل این شرکت، بخشی با عنوان «امور منابع انسانی پیمانکاران» در ساختار سازمانی پیش‌بینی شده که وظیفه اصلی آن نظارت بر همین امور است. در این خصوص، در سال گذشته، دوازده شرکت پیمانکاری ساماندهی شدند و برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق آن‌ها اقدام شد که جزو درخواست‌های پرسنل نیز بود. به رغم اینکه در قوانین کار خلاهایی حس می‌شد، مدیریت مجموعه دستورهای لازم برای پرداخت حقوق معوقه اجرای طرح را صادر کرد که این امر در بهره‌وری و رضایتمندی کارکنان تاثیر بسزایی داشت.

در مسیر ارتقای بهره‌وری

کارآمدی، اثربخشی و بهر‌ه‌وری گوهر هر سازمان است و می‌‌تواند پایداری و بقای بنگاه‌های اقتصادی را تضمین کند. مدیران موفق و کارآمد، با اِعمال مکانیسم‌هایی همچون تربیت نیروی انسانی، احترام گذاشتن و ارزش نهادن به انسان، مهربانی و معاشرت با افراد در سازمان، جلب رضایت کارکنان، فراهم کردن محیط سالم اختلاقی و رفتاری، تقویت روحیه و تشویق پرسنل، از بین بردن محیط ترس و جایگزین کردن محیط اعتماد، موجب شکوفایی بهره‌وری در سازمان می‌شوند. در این راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علاوه بر پرداخت حقوق و مزایا و کمک‌هزینه خواروبار بر اساس ضوابط و مقررات قانون کار و دستورالعمل‌های داخلی و طرح طبقه‌بندی مشاغل، به اجرای برخی از دستورالعمل‌ها و اقدامات انگیزشی در کارکنان پرداخته است. بعضی از این اقدامات عبارت‌اند از پرداخت پاداش تولید و رکورد در سال گذشته در چندین مرحله، کمک‌های غیرنقدی به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان و نیز هدایای نقدی در مناسبت‌های مختلف مانند اعیاد، پیروزی انقلاب اسلامی و روز جهانی کار و کارگر.

ضمنا با توجه به دستور مدیریت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و بازنگری در آیین‌‌نامه رفاهی، علاوه بر موارد یادشده، در سال جدید پرداخت کمک‌هزینه‌هایی از قبیل سفر، پوشاک، ورزش، تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان و هدیه دانشجویان و دانش‌آموزان ممتاز در دستور کار قرار دارد.

از نیروی انسانی به عنوان قلب یک سازمان یاد می‌شود که نقش برجسته و مهمی را در پیشبرد اهداف بزرگ و کوچک تعیین‌شده ایفا می‌کند. به همین دلیل، امروز مدیریت نیروی انسانی به یکی از بخش‌های مهم، تعیین‌کننده و استراتژیک هر بنگاه اقتصادی تبدیل شده است. جذب و ساماندهی کارکنان، آموزش و ارتقای سطح علمی و دانش فنی نیروی انسانی از جمله رویکردهای بخش نیروی انسانی در یک سازمان به شمار می‌آیند. در همین راستا، مدیریت منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو همواره اقدامات و برنامه‌های مختلفی را برای تحقق اهداف یادشده و افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد و ارتقای رضایتمندی کارکنان این شرکت در دستور کار خود قرار داده است. از جمله مهم‌ترین اقدامات شاخص مدیریت منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازنگری و تدوین روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مورد نیاز پرسنل؛
  • اصلاح و تصویب چارت سازمانی شرکت به تفکیک کلیه واحدها؛
  • تهیه، تصویب و اجرای آیین‌نامه رفاهی شرکت؛
  • تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌های آموزش، کمیته انضباط کار و مکاتبات اداری؛
  • تشکیل کمیته‌ اصلاح فرایندهای اداری، کمیته رفاهی و کمیته درمان.

گفتنی است که مدیریت منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای سال جاری (۱۴۰۰) نیز رویکردهای مختلفی را پیش‌بینی کرده است. این بخش در صدد است تا در راستای پیشگیری از تورم نیروی انسانی و استفاده بهینه از پرسنل شرکتی و حتی نیروهای حجمی موجود، با توجه به نیازمندی شرکت، اقدام به برگزاری آزمون کند. همچنین اصلاح فرایند جذب نیروی پیمانکاری، بازنگری طبقه‌بندی مشاغل و تهیه و تدوین شرح مشاغل، ساماندهی کارکنان تامین نیرو و حجمی و برگزاری آزمون داخلی، افزایش میزان همسویی و همگرایی اهداف سازمانی، فردی و اجتماعی، یکپارچه‌سازی کلیه فرایندها، وظایف و فعالیت‌های مرتبط با حوزه منابع انسانی و توسعه و تعمیق رویکرد یادگیری به جای رویکرد آموزش از جمله برنامه‌های مدیریت نیروی انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال جاری به شمار می‌آیند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.