دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
واحد آزمایشگاه فولاد سنگان در مسیر ارتقای روزافزون
12 شهریور 1401 - 15:12
شناسه : 31483
مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت شرکت فولاد سنگان مطرح کرد: مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت شرکت فولاد سنگان گفت: به منظور بالا بردن سطح کیفی این واحد و افزایش آماده به کاری تجهیزات با هدف پشتیبانی بهتر از خطوط تولید، دستگاه آنالایزر سولفور کربن «ELTRA CSI» و دستگاه بلین اتوماتیک «RATA» نصب و راه‌اندازی شد.
ارسال توسط : منبع : شرکت فولاد سنگان
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان، امید قادری با اشاره به بلوغ بالای کاری در این واحد، بیان کرد: استقرار استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ از سال ۱۳۹۹ و کسب امتیازات حداکثری در آزمون‌های مقایسه بین آزمایشگاهی در سال‌های متوالی، نشان از بلوغ واحد آزمایشگاه در صحت و دقت روش‌های انجام آزمون دارد. با توجه به شروع ورود سنگ‌آهن به منظور تامین خوراک خطوط تولید کنسانتره و راه‌اندازی کامل این خطوط و ایجاد وضعیت پایدار در تولید گندله و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، ضروری است تا تجهیزات، ابزارآلات و روش‌های نمونه‌گیری نیز به سمت استانداردسازی پیش رفته تا با اخذ نمونه استاندارد از مواد ورودی، محصولات حین تولید و محصول نهایی و همچنین ارائه نتایج صحیح و دقیق از کیفیت مواد، بازخورد مناسبی به خطوط تولید در جهت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی ارائه شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای استانداردهای لازم، عنوان کرد: در این راستا فعالیت‌هایی صورت پذیرفته است و پروژه‌های متعددی تعریف شده که مهم‌ترین آن‌ها نصب و راه‌اندازی نمونه‌گیر اتوماتیک در کراشر (سنگ‌شکن) بود تا با نمونه‌گیری اصولی از سنگ‌آهن خروجی از آن طبق استاندارد ایزو ۳۰۸۲، امکان رصد کیفی دقیق سنگ‌آهن تامین شده از مجتمع سنگ‌ آهن سنگان فراهم شود.

مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت شرکت فولاد سنگان تصریح کرد: همچنین اقدامات لازم برای نصب نمونه‌گیرهای اتوماتیک روی خطوط تولید کنسانتره (بیش از ۲۵ نقطه)، اصلاح نمونه‌گیر اتوماتیک محصول گندله‌سازی و نصب نمونه‌گیر اتوماتیک در ناحیه میکسر (برای مواد ورودی به میکسرهای گندله‌سازی)، بارگیرخانه و نمونه‌گیرهای رباتیک به منظور اخذ نمونه از کامیون‌های حامل مواد ورودی به شرکت توسط واحد مهندسی کارخانه در حال انجام است.

قادری، همسوسازی اقدامات انجام شده را منطبق بر استانداردهای بین‌المللی نمونه‌گیری دانست و افزود: با تکمیل پروژه‌های موجود، نمونه‌گیری در سایت فولاد سنگان به صورت کاملا مکانیزه انجام شد که این مهم بروز خطا در نمونه‌گیری را تا حد بسیار بالایی کاهش می‌دهد. با توجه و پیگیری این واحد، کلیه نمونه‌گیرهای نصب شده منطبق بر استانداردهای بین‌المللی نمونه‌گیری ISO3082 و ISO16742 خواهد بود. در حال حاضر با توجه به اهمیت رصد مواد ورودی به سایت، با ایجاد سکوی نمونه‌گیری در محل درب ورود کامیون‌ها و استقرار ۲۴ ساعته اپراتور مربوطه، ورود مواد به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است که این اقدام موجب شده تا نمونه‌گیری از مواد ورودی در سال جاری به بیش از یک هزار و ۳۰۰ نمونه در ماه در مقابل حدود ۳۰۰ نمونه در سال گذشتهبرسد که این مهم، نشان از تمرکز این واحد در استانداردسازی عملیات نمونه‌گیری دارد.

افزایش حجم فعالیت‌های جاری در راستای دستیابی به اهداف

وی با اشاره به افزایش حجم کاری متناسب با اهداف تولیدی، اذعان کرد: تکمیل خطوط تولید کنسانتره و برنامه‌ریزی جهت تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول، موجب افزایش فعالیت این خطوط شده است و در کنار آن فعالیت‌های آزمایشگاه به منظور پشتیبانی از این خطوط افزایش چشمگیری داشته و با توجه به نمونه‌گیری دو ساعته این واحد از ۲۰ نقطه موجود در سایت کنسانتره‌سازی، تعداد نمونه‌گیری آزمایشگاه تا بیش از هفت هزار نمونه‌گیری در ماه افزایش یافته است که این مهم نیز تا راه‌اندازی نمونه‌گیرهای اتوماتیک در سایت به صورت دستی انجام می‌گیرد.

مدیر آزمایشگاه و مهندسی کیفیت شرکت فولاد سنگان اضافه کرد: این مورد در کنار بیش از سه هزار نمونه‌گیری ماهانه از خط تولید گندله در کنار نمونه‌گیری از مواد ورودی همچون سنگ‌آهن، کنسانتره، بنتونیت و محصول گندله خروجی و نمونه‌گیری از آب فرایندی، بیانگر حجم بالای فعالیت نمونه‌گیری این واحد در کنار تست‌های متعدد مورد نیاز است.

راه‌اندازی تست‌ها و ارائه گزارش‌های جدید

قادری از گام مهم این واحد در راستای ارتقای کیفی خبر داد و تاکید کرد: به منظور بالا بردن سطح کیفی این واحد و افزایش آماده به کاری تجهیزات با هدف پشتیبانی بهتر از خطوط تولید، دستگاه آنالایزر سولفور کربن «ELTRA CSI» و دستگاه بلین اتوماتیک «RATA» نصب و راه‌اندازی شد و با تامین دستگاه جذب اتمی و «XRF» به زودی تست آنالیز عنصری به دامنه کاری این واحد اضافه می‌شود تا گامی مهم در راستای ارتقای کیفی محصول برداشته شود و نیاز این واحد را در برون‌سپاری این تست برطرف سازیم. امیدوار هستیم در سال جاری با توجه به نیاز واحدهای متقاضی، تست اندازه‌گیری کربن نیز برای نمونه‌های سنگ‌آهن به تست‌های این واحد اضافه شود.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به گسترش حوزه فعالیت‌های شرکت، این واحد اقدام به افزایش نوع و تعداد گزارش‌ها و تعاملات خود کرد که ماحصل آن ارائه بیش از یک هزار و 600 گزارش در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی ارائه بیش از دو هزار گزارش در سال ۱۴۰۱ است و  همچنین از حیث تنوع نیز در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۰ نوع گزارش به واحد‌های مرتبط ارائه شده است.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.