سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
وحشت بورس‌های جهان از تورم
27 شهریور 1400 - 11:05
شناسه : 17906
براساس گزارش‌های منتشر شده، انتشار اخبار مبتنی بر افزایش تورم کشورهای مختلف باعث ریزش شاخص‌های بورسی در اروپا و آمریکا شد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو طی دوازده ماه منتهی به ماه آگوست با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه گذشته به ۳.۰ درصد رسید تا نرخ تورم مجدد از سطح ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳.۲ درصد بوده که از ماه گذشته ۰.۷ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه پیشین، نرخ تورم در یک کشور کاهش و در ۲۵ کشور افزایش داشته است.

پس از هشت ماه افزایش متوالی نرخ تورم، دفتر آمار آمریکا گفت: متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان طی ۱۲ ماه منتهی به ماه آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه گذشته به سطح ۵.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کم‌تر از نرخ مورد انتظار پیشین و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا طی سه ماه اخیر بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: کسری بودجه این کشور در ماه آگوست به ۱۷۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۲۹ میلیارد دلار کمتر از ماه گذشته و دو میلیارد دلار کمتر از چیزی بوده است که پیش‌تر تصور می‌شد. با از سرگیری بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی، درآمدهای مالیاتی دولت رو به افزایش است و این مساله در کاهش کسری بودجه حتی در شرایطی که دولت مجبور به حفظ بخش بزرگی از مخارج خود به دلیل کرونا است، تاثیر زیادی در کم‌تر شدن کسری بودجه داشته است.

یوکیو ایشیزوکی کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز، گفت: نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است؛ چراکه کار بانک‌های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست‌های جدید پس از دوره کرونا دشوار می‌کند. در آمریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای ۴ درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می‌تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری و منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم شود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز گذشته خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۸ درصد ریزش نسبت به روز گذشته و در سطح ۳۴ هزار و ۵۸۴.۶۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۹۱ درصد کاهش تا سطح ۴۴۳۳.۹۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۱ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۴۳.۹۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس فلزات لندن با ۰.۹۰ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۶۳.۶۴ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۰۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۹۰.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۷۹ درصدی در سطح ۶۵۷۰.۹۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۳۱ درصد بالا رفت و به ۸۷۶۰.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۵۸ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰.۰۵ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۰۳ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۹۲۰.۷۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای  کامپوزیت» صعود ۱.۰۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۵۵.۹۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۷۶ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۴۰۳.۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت «وست تگزاس اینتر مدیت» با ۰.۹۱ درصد کاهش به ۷۱.۹۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۴۴ درصدی به ازای ۷۵.۳۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۷۱ درصدی نسبت به روز گذشته در سطح ۱۷۵۲.۵۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۰.۸۳ درصدی به ازای ۲۲.۳۸ دلار مبادله شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.