چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه نفت ضروری است
08 دی 1400 - 13:39
شناسه : 22367
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با تاکید بر ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع نفت و گاز گفت: با توجه به اینکه مقیاس نیازهای صنایع نفت بزرگ است نیاز داریم نهادهای واسط ریسک همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با این صنایع را بپذیرند.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه سرعت رشد اقتصاد دانش‌بنیان  قابل مقایسه با اقتصاد سنتی نیست، اظهار داشت: بخش مهمی از غول‌های تجاری و اقتصادی امروز دنیا، زمانی به سمت دانش‌بنیان حرکت کردند و در حقیقت از شرکت‌های کوچک به‌دلیل توسعه دانش خود و کسب بازار رشد کردند.

وی با تصریح بر اینکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فضای اقتصادی کشور به‌ویژه در صنایع بزرگ از جمله صنعت نفت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، افزود: باید این پیچیدگی‌ها را به رسمیت شناخت و برای آن‌ها فکری کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، گفت: یکی از مهم‌ترین پیچیدگی‌ها این است که اندازه نیازهای صنعت نفت بسیار بزرگ است؛ در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان اغلب روی اعداد و اندازه کوچک فعالیت می‌کنند و وصل کردن این دو بخش به یکدیگر نیاز به نهادهای واسط دارد.

فروزنده با تاکید بر اینکه باید نهادهایی واسط، بخشی از ریسک فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت نفت را متحمل شوند، بیان کرد: نهادهای واسط باید ضمن پذیرش ریسک همکاری صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین مالی نیز مشارکت کنند و بتوانند وارد قرارداد با شرکت‌های اصلی شوند.

وی با تصریح بر این موضوع که در صنعت نفت نیازهای دانشی نفت داریم، ادامه داد: از اساس صنایع نفتی فناوری‌محورند و فناوری‌های این حوزه نیز به‌سرعت در حال روزآمد شدن هستند، به‌طور حتم بخش زیادی از این نیازها را شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از جهت علمی و فنی رفع کنند، اما نکته مهم این است که بتوانیم یک اکوسیستم نوآوری و فناوری فراهم کنیم تا این شرکت‌های کوچک بتوانند در آن رشد کنند و در آینده به شرکت‌های بزرگی که نیازی به حمایت ندارند تبدیل شوند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در پایان با اشاره به اینکه در کشور شرکت‌های بزرگی در حوزه نیرو وجود دارد، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها تجربه موفقی در حوزه انرژی داشته‌اند، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان را زیر بال و پر گرفتند و از تولید آن‌ها با تامین مالی و شراکت، بهره‌مند شدند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.