پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
ورود نفت به کانال روزانه ٣ میلیون بشکه
04 دی 1401 - 8:54
شناسه : 31787
جهش در صنعت نفت وزیر نفت از افزایش تولید نفت و رسیدن به کانال روزانه ٣ میلیون بشکه خبر داد؛ این موضوع می‌تواند یک جهش در صنعت نفت به حساب آید، طبق نظر کارشناسان، در صورت افزایش سرمایه‌گذاری می توان شاهد رقم های بیش از این نیز بود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، درحالی که تولید نفت که در سال ۱۳۹۹ به زیر ۲ میلیون بشکه در روز هم رسیده بود، اکنون به رقم ۳ میلیون بشکه در روز رسیده همچنین فروش نفت و گاز و وصول درآمدهای آنها هم بیشتر شده است. اگرچه صادرات نفت ایران هیچ‌گاه به صفر نرسید، اما کاهش چشمگیری را تجربه کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که طبق اعلام مسئولان اکنون شرایط صادرات نفت بهتر است. همچنین دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور نیز بهبود داشته است.

آنطور که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده یکی از دستورهای ما در شش‌ماهه نخست فعالیت دولت، افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها بود که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را در بر داشت. این سرمایه‌گذاری رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم و سرعت حفاری ما از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

وی درباره ذخایر نفت و گاز صنعت نفت ایران توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گاز در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود و مقام نخست در جهان به حساب می‌آید. در تولید نفت و گاز در بین شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی رتبه سوم جهان را در اختیار داریم و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مدیریت می‌کنیم.

افزایش درآمدها و سرمایه‌گذاری‌ها

وی به تحقق درآمدهای شرکت ملی نفت ایران مربوط به تبصره‌های یک تا ۱۴ قانون بودجه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از ۱۲ سال برای نخستین‌بار سوآپ فرآورده‌های نفتی محقق شد، در این مدت صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافت و موفق شدیم ناوگان صادرات نفت و میعانات گازی را افزایش دهیم و در همین حال وصول درآمدها رشد چشمگیر داشت و به ۲ برابر رسید.

نفت سبک ایران مشتریان خوبی دارد

جواد اوجی وزیر نفت نیز به تازگی اعلام کرد که هم‌اکنون نفت سبک ایران مشتریان خوبی دارد، و اکنون در کانال تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت قرار گرفته‌ایم، ضمن آنکه ظرفیت تولید نفت سبک کشور با ابتکار همکارانم در شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

افزایش تولید لازم اما کافی نیست

نرسی قربان کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت تولید نفت در ایران و امکان افزایش صادرات آن، گفت: افزایش میزان تولید ارتباطی با صادرات ندارد، گرفتاری بخش صادرات مسئله تحریم‌ها است، اگر تحریم‌ها نبود قطعا توانایی افزایش چندین برابری صادرات وجود داشت.

وی با تاکید بر اینکه علت عدم صادرات نفت موضوع تولید نیست، تصریح کرد: افزایش تولید امری مهم و ضروری است اما برای افزایش صادرات نیازمند رفع تحریم‌ها هستیم، بی‌شک تولید بالاتر لازم است اما کافی نیست.

افزایش تولید بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری است

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود در زمانی کوتاه میزان صادرات نیز افزایش می‌یابد، گفت: افزایش ظرفیت تولید در کشور بستگی به میزان سرمایه‌گذاری در این بخش است، موضوع افزایش تولید زمان‌بر خواهد بود، اینکه از چه زمانی استارت برنامه‌های افزایش تولید نیز رقم خورده در این موضوع اهمیت دارد.

به گفته قربان اکنون در شرایطی نیستیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری زیادی را در این بخش داشته باشیم، از نظر مالی با مشکلاتی مواجه هستیم، در حوزه تکنولوژی نیز برای ورود تجهیزات مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به میزان نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، اظهار کرد: تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای صنعت نفت و گاز نیاز است تا کمیت بیشتری را داشته باشیم و از کاهش تولید نیز جلوگیری شود.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به سازوکارهای لازم برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در صنعت نفت، گفت: بخش خصوصی داخلی با مشکلات مالی مواجه است و قوی نیست حتی در تولیدات غیر نفتی نیز شاهد این مسئله هستیم که باید مشوق‌های برای جذب آن‌ها صورت بگیرد، سرمایه گذار خارجی نیز به دلیل تحریم‌ها امکان ورود به این حوزه را نخواهند داشت و در این شرایط افزایش تولید سخت‌تر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.