سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
ضرورت ایجاد شفافیت در روند اکتشاف معدنی
03 اسفند 1399 - 15:56
شناسه : 7638
رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس مطرح کرد: رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان اینکه نبود شفافیت در اطلاعات اکتشافات، منجر به رانت در استخراج شده است، گفت: وزارت صمت پروسه اکتشافات معدنی را شفاف کند.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدصالح جوکار رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس، اظهار داشت: یزد در زمینه  سرمایه‌گذاری، کم‌ترین سهم در بخش دولتی و بیشترین در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است که در این بین، سهم دولت در سرمایه‎گذاری‌های استان نسبت به بخش ‌خصوصی، بسیار کم‌تر به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از این، استان‌های اصفهان و خوزستان، سنگ‌آهن خود را از استان یزد دریافت می‌کردند، افزود: اخیرا با اقداماتی که صورت گرفت، زنجیره تولید فولاد در استان یزد به نتیجه مثبتی رسیده است ولی کماکان معادن استان به غیر یزدی‌ها واگذار می‌شود.

رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت باید استان یزد باشد، گفت: باید دید که در مجموع کشور ما به چه میزان فولاد نیاز داریم و این زنجیره، در چه محل‌هایی باید شکل بگیرد.

جوکار تصریح کرد: اخیرا استان‌های دیگر در حال دریافت معادن از استان یزد هستند اما ما تاکید داریم که چرخه فولاد به ویژه صنایع پایین‌دستی، بایستی در یزد شکل بگیرد.

وی با انتقاد از اینکه چرا هنوز تولید برخی از صنایع تکمیلی فولاد در یزد وجود ندارد، یادآور شد: با مطرح شدن بحث معدن سرب و روی مهدی‌آباد، برنامه بر این است که کنسانتره سنگ‌آهن این معدن باید به خارج از یزد برود؛ چراکه باید خوراک مورد نیاز استان یزد را به استان‌های دیگر بفرستیم؛ در حالی که صنایع استان به آن نیاز دارند.

رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با تاکید بر ضرورت روشن شدن مسئولیت‌های اجتماعی واحدها، اذعان کرد: در حال حاضر ۲ برابر صادرات برخی مواد اولیه پتروشیمی، واردات داریم؛ پرسشی که در این جا وجود دارد این است که چرا وقتی خودمان نیاز داریم، باید مواد اولیه صادر شود؟

وی در پایان خواستار شفاف‌سازی در حوزه اکتشافات معادن شد و گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت اکتشافات در کشور سبب ایجاد رانت شده است. بنابراین وزارت صمت باید به گونه‌ای کار کند که عده‌ای با دسترسی به اطلاعات اکتشافات نتوانند سرمایه‌گذاری در این حوزه را به خود اختصاص دهند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.