سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
وزارت صمت پیگیر خواسته‌های معدنکاران زنجان است
30 بهمن 1400 - 14:27
شناسه : 24806
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان معدنی و صنایع معدنی استان زنجان گفت: بسیاری از مطالبات معدنکاران خواسته خود وزارتخانه نیز است و به جد پیگیری خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا محتشمی پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان معدنی و صنایع معدنی استان زنجان با تاکید بر اینکه مسائل مطرح شده توسط فعالان این حوزه می‌تواند به شفافیت بازار و پیش‌بینی‌پذیر بودن آن کمک شایانی کند، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم به همه درخواست‌ها و مسائل پیش آمده رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از خواسته‌های مطرح شده از سوی فعالان معدنی، درخواست و مطالبه وزارتخانه نیز بوده و به جد پیگیری خواهد شد، افزود: موضوع تعارضات با منابع طبیعی که اکتشافات و استعلام‌های معدنی را دچار مشکل کرده است، پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موضوع مهم ماشین‌آلات حوزه معادن را پیگیری می‌کنیم، گفت: در این رابطه شرط عملکرد معادن برای واردات ماشین‌آلات حذف شده است.

از سوی دیگر خلیل قاسملو معاون امور اقتصادی استانداری زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه خواسته‌های حوزه معادن در استان خواسته‌های به حقی است، بیان کرد: واقعی نمودن قیمت‌ها از جمله مواد اولیه و مواد واسطه درخواست ما بوده و تخصیص بهینه منابع زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها واقعی و هر کدام سر جای خود باشد.

فعالیت ۲۷۵ معدن در استان زنجان

علی یگانه فرد رییس اتاق بازرگانی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه در استان ۲۷۵ معدن فعال وجود دارد، عنوان کرد: در این بین ۱۴۸ معدن غیر فعال در استان زنجان وجود دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت معادن استان زنجان با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته مطلوب است، ادامه داد: اما حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت از وضعیت معادن در بخش دانش‌های روز، استفاده از فناوری، ماشین‌آلات و تجهیزات با توجه به اینکه سیاست دولت نیز حمایت از معادن است صورت گیرد تا وضعیت معادن رو به توسعه بیشتر حرکت کند.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه عمده مشکل معادن استان موضوع پوشش «گون» بوده که این سال‌ها سبب عدم پبشرفت در معادن شده بود، گفت: با توجه به اینکه این مشکل در کشور حل شده، اما هنوز به استان ابلاغ نشده است، در همین راستا انتظار می‌رود تا این بخشنامه که اصلاح شده به استان نیز ابلاغ تا مشکل حل شود.

یگانه فرد با بیان اینکه مشکل بعدی معادن در استان وجود هشت تا ۱۰ معدن در مناطق حفاظت شده است که موجب تعارضاتی با سازمان محیط‌زیست شد، تصریح کرد: امیدوایم با اصلاح مشکلات این معادن نیز در استان زنجان فعال شود.

معادن باید با تمام توان فعالیت کنند

امیراعلم طاهریون رییس نظام مهندسی معدن استان زنجان به مشکلات حقوقی معدنکاران اشاره کرد و اذعان داشت: همین مشکل اجازه فعالیت بالای معدنکاران را نمی‌دهد و به عبارتی دیگر آن‌ها را اذیت می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه از دولت جدید تقاضا داریم مشکلات حقوقی و مشکلات معدن‌داران را با سازمان‌های دولتی مرتفع کند، خاطرنشان کرد: معادن باید با تمام توان فعالیت کنند؛ چراکه کشور به منابع غیرنفتی برای پویاتر شدن اقتصاد نیاز دارد. از سوی دیگر شاید با پیشرفت تکنولوژی در آینده، نیاز به برخی از معادن نباشد پس بنابراین استفاده بالا از ظرفیت معادن ضروری است.

گفتنی است، در ادامه این جلسه فعالان معدنی استان در بخش‌های مختلف مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات عرضه در بورس، مشکلات قیمت‌گذاری‌های دستوری، مشکلات در تهیه خاک سهمیه ، لزوم واردات ماشین‌‎آلات جدید مورد نیاز معادن، تغییر تعرفه‌ها در بخش‌هایی چون الکترولیز، قیمت‌های حامل‌های انرژی از جمله گاز معادن و واحدهای تولیدی، همکاری بیشتر شرکت تهیه و تولید مواد، مشکلات مرتبط با ورود موقت اشاره کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.