چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
تامین مواد اولیه ذوب‌آهن با بحران مواجه است
24 فروردین 1400 - 12:28
شناسه : 10379
معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان: معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر اینکه احتمال می‌رود تا یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن‌دار در ذوب‌آهن اصفهان بحرانی شود، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت‌دانه ذوب‌آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است. اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب‌آهن با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدجعفر صالحی معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان درخصوص وضعیت تامین مواد اولیه ذوب‌آهن در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: چالشی که همواره تمام صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نبود مواد اولیه است. در حال حاضر، شرایط فعالیت سه کوره ذوب‌آهن و وضعیت تامین مواد اولیه شرکت ثبات دارد؛ به طوری که شرکت از ذخایر ایجاد شده مصرف می‌کند.

وی افزود: از بهمن ماه سال گذشته که کوره شماره یک ذوب‌آهن وارد مدار شد، تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت‌دانه و همچنین ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد؛ چرا که کوره شماره یک را بر اساس تعهداتی که پیش‌تر داده شده بود، عملیاتی کردیم.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، گفت: ذوب‌آهن اصفهان بر اساس مصوبات صورت گرفته، مجوز دریافت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تامین مواد اولیه از معادن «چاه گز و سنگان» را دراختیار دارد که تاکنون عملیاتی نشده است و امروز در تامین مواد اولیه آهن‌دار، دچار مشکل شده‌ایم. به نحوی که وضعیت تامین مواد اولیه آهن‌دار در ذوب‌آهن تا یک ماه آینده، بحرانی خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه در مجموع سه کوره، نیاز ذوب‌آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن‌دار برای طول یک سال است، عنوان کرد: در حال حاضر، ذخایر درشت‌دانه ذوب‌آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است که اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب‌آهن به مشکلات اساسی برمی‌خورد.

وی همچنین در خصوص واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال‌سنگ سوادکوه به ذوب‌آهن، بیان کرد: باید توجه داشت که معادن سوادکوه، زغال خام را تولید می‌کنند، در حالی که ذوب‌آهن مصرف‌کننده کنسانتره زغال‌سنگ است.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به خریداری پنج پروانه معدنی در منطقه البرز مرکزی، اذعان داشت: در این منطقه سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید می‌شود که بخش عمده آن به ذوب‌آهن ارسال می‌شود.

صالحی به حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت خالی در زغال‌شویی البرز مرکزی اشاره کرد و گفت: ذوب‌آهن با ورود به این معادن، در نظر دارد که سالانه تا سقف ۲۵۰ هزار تن امکان استخراج زغال‌سنگ را مشروط به توسعه، پیشروی و آماده‌سازی‌ها، مهیا کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن در این پنج معدن باید اقدامات زیادی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه پیشتر به صورت اصولی از این معادن بهره‌برداری صورت نگرفته بود و ذوب‌آهن سرمایه‌گذاری سنگینی باید در این معادن انجام دهد تا بتواند به حداکثر ظرفیت بهره‌برداری آن برسد. ذوب‌آهن با ورود به این معادن، در نقطه شروع برای بهره‌برداری از این معادن جهت تامین بخشی از مواد اولیه خود قرار دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.