سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
ومعادن معین شرکت تجلی صبا در بخش اکتشاف
17 مهر 1400 - 13:36
شناسه : 18852
شرکت اکتشافی «تجلی صبا» با سهامداری شرکت‌های توسعه صنعتی و معدنی صبانور، سرمایه‌گذاری تجلی و با حمایت ویژه هلدینگ «ومعادن» تاسیس شد و قرار است با تامین مالی و خرید دستگاه‌های حفاری، پهنه‌های موردنظر را شناسایی کرده و اپراتورهای حفاری بسیاری آموزش دهد تا باری را از دوش اکتشاف کشور که بخش پرریسک معدن است، بردارد و با قوت در این بخش ورود پیدا کند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، امین صفری معاون توسعه معدنی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به موضوع مهم اکتشاف در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: امروز اکتشاف از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی که باید در این بخش انجام می‌شد، صورت نگرفت؛ به‌عنوان‌مثال کشورهایی مانند چین و استرالیا در برخی سال‌ها بیش از پنج میلیون متر در سال حفاری داشتند؛ اما کل حفاری سالانه ایران، در بهترین حالت، حدود ۲۰۰ هزار متر بوده است؛ متاسفانه فاصله بسیاری با کشورهای معدنی که به این موضوع توجه می‌کنند، داریم.

وی افزود: ایران در زمین‌شناسی و موضوع ذخایر معدنی با وجود فرصت‌های مناسب در حوزه اکتشاف به‌عنوان یک کشور اکتشاف‌نشده شناخته می‌شود. اتفاق خوبی که طی سالیان اخیر افتاد این است که ایمیدرو پهنه‌هایی را در کشور مشخص کرده و به‌شدت پیگیر آن است. در این راستا شناسایی‌ها توسط ایمیدرو انجام شده و به مرحله‌ای رسیده که می‌توان کار حفاری و اکتشافات تفصیلی را آغاز کرد؛ فعالیت‌های اکتشافی از این مرحله به بعد دارای هزینه‌های بالایی است.

معاون توسعه معدنی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گفت: اگر اکتشاف را به چند بخش تقسیم کنیم، شناسایی و پی‌جویی مرحله اول است و بعد مراحل تفصیلی که هزینه‌ها در آن‌ها بالا می‌رود و نیاز به مدیریت بیشتر، حفار، اپراتور حرفه‌ای و باتجربه و حضور شرکت‌های بزرگ و فعال در این زمینه است، قرار می‌گیرد. از اینجا به بعد بخش خصوصی توانمند باید به میدان بیاید؛ چراکه دولت و حاکمیت ظرفیت و امکان اکتشافات تکمیلی در سراسر کشور را به‌تنهایی ندارد و باید از پتانسیل سایر بخش‌ها نیز استفاده شود.

صفری بیان کرد: در زمینه اکتشاف، بخش خصوصی بزرگ و توانمند از نظر فنی و مالی می‌تواند به کمک دولت بیاید. لذا هلدینگ توسعه معادن و فلزات باتوجه‌ به اینکه یک شرکت بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی است، توجه ویژه‌ای به بحث اکتشاف داشته و چند کار مهم نیز در این زمینه انجام داده است. در این راستا «ومعادن» توجه ویژه‌ای به بحث تجهیزات حفاری و اکتشافی نیز دارد و تجهیزات موردنظر، از جمله دستگاه‌های حفاری به‌روز را سفارش داده تا بتواند به این حوزه وارد شود و بحث حفاری را پیش ببرد؛ همچنین از طرفی برنامه‌ریزی کرده تا برای تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز نیز یک کار متناسب انجام شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات شرکت‌ها دستگاه‌های حفاری و تجهیزات مورد نظر را تامین می‌کنند، اما اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند و یا تاخیری در کار اتفاق می‌افتد که نتیجه مطلوب در کار حاصل نمی‌شود. لذا سعی داریم هم زمان این کار را پیش ببریم و انتظاری که از دولت داریم این است که اطلاعات پهنه‌های اکتشافی را شفاف در اختیار بخش خصوصی توانمند قرار دهد و از توانمندی مجموعه‌های بزرگ تخصصـی مثل هلدینگ توسعه معادن و فلزات که بورسی و متعلق به مردم است و توان مالی بالایی دارد، استفاده کند.

معاون توسعه معدنی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: اخیرا ریاست هییت عامل ایمیدرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به بانک اطلاعاتی در زمینه اکتشاف اشاره کرده‌اند. لذا در صورت ایجاد این بانک، اطلاعاتی کامل، جامع و شفاف از تمام آمارهای پهنه‌های معدنی و اکتشافی که شرکت‌های این حوزه انجام داده‌اند، می‌دهد تا بقیه از آن استفاده کنند. لذا ایجاد یک هم‌پوشانی موثر، تحول شگرفی در اکتشاف پدید ‌می‌آورد؛ به‌عنوان‌مثال اگر شرکتی در منطقه‌ای کاری انجام داده و بعد رها شده است، شرکت بعدی با استفاده از این بانک اطلاعاتی از مرحله‌ای که کار مانده، مجدد شروع می‌کند.

صفری اذعان داشت: معتقدم که دولت باید بتواند به نحو مناسبی این اطلاعات را در اختیار بخش خصوصی یا بخش‌های عمومی توانمند قرار دهد تا واگذاری‌ها اتفاق بیفتد. متاسفانه محدوده‌های اکتشافی یا پهنه‌ها تا حدودی قفل شده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر پهنه‌های قفل شده در اختیار یک سری از بخش‌های حاکمیتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، محیط‌زیست، منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی است و چون نحوه واگذاری محدوده‌های اکتشافی نیز مشخص نیست، ممکن است بحث‌های نظارتی هم مطرح باشد.

وی یادآرو شد: با تمام این صحبت‌ها، از توانمندی‌ها، سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری بخش خصوصی یا بخش عمومی بزرگ در حوزه حفاری و اکتشاف استفاده نمی‌شود. دولت می‌تواند با تعریف یک مدل خوب و منطقی و حل مسائل دستگاه‌های نظارتی، آن مدل را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد تا شرکت‌های بزرگ، ریسک اکتشاف را بپذیرند و آن را انجام دهند. وقتی هم به نتیجه رسید، بی‌شک حق حاکمیت، دولت و حق عمومی نیز پایمال نشده و محاسبه می‌شود. اگر بانک اطلاعاتی جامع و کامل در اختیار همه قرار بگیرد و پهنه‌ها و مرزهای اکتشافی با مدل تعریف شده توسط دولت، در اختیار بخش خصوصی متقاضی و توانمند قرار گیرد، تحولی در اکتشاف صورت خواهد گرفت.

صفری عنوان کرد: هلدینگ ومعادن در تلاش است که با واردات دستگاه‌های حفاری و تربیت حفار به این بخش کمک شایانی کند و به‌شدت از ادامه فعالیت در کنسرسیوم‌های بزرگی که در بخش معدنی تشکیل شده است، استقبال می‌کند.

معاون توسعه معدنی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: اگر مطابق برنامه‌ها و مدل‌های جدید پیش رفتیم، اتفاق بزرگی در بخش اکتشاف کشور و کشف ذخایر جدید می‌افتد؛ در غیر این صورت طی آینده نزدیک با مشکل محدودیت مواد معدنی و کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم بود. ذخایر سنگ‌آهن کشور تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده کفاف بخش تولید کشور را می‌دهد. همچنین تا ۱۰ سال دیگر کمبود سرب و روی خواهیم داشت.

صفری در پایان با اشاره به تاسیس یک شرکت اکتشافی زیرمجموعه هلدینگ، خاطرنشان کرد: یک شرکت اکتشافی زیرمجموعه توسعه معادن و فلزات با عنوان شرکت اکتشافی تجلی صبا تاسیس شده است که سهامداران اصلی آن علاوه بر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت‌های توسعه صنعتی و معدنی صبانور و تجلی توسعه معادن و فلزات هستند که با قدرت تأمین مالی و خرید دستگاه‌های حفاری را انجام داده و پهنه‌های موردنظر را شناسایی کرده و اپراتورهای حفاری را آموزش می‌دهند. لذا این شرکت در آینده نزدیک با قدرت وارد می‌شود تا فعالیت‌های اکتشافی را توسعه دهد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.