سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
پایش شعله در نیروگاه‌ها با ابزار ایرانی
06 تیر 1401 - 18:14
شناسه : 29598
سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام حضور شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها که استمرار و تداوم وجود شعله در آن‌ها بسیار حیاتی است، از سوی محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، مهدی آریان‌فرد عضو هییت‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اهمیت سامانه‌های پایش شعله در نیروگاه‌ها، اظهار داشت: به طور معمول سیستم پایش شعله شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه‌انداز است. وظیفه‌ دستگاه راه‌انداز یا آمپلی‌فایر دریافت سیگنال از حسگرهای شعله‌یاب و اعلام وضعیت به خروجی است.

وی توربین‌های گازی را یکی از بخش‌های مهم در صنایع نفت و گاز دانست و افزود: عملکرد صحیح و کارآمدی مناسب این تجهیزات به ابزاری به نام آشکارساز شعله یا سامانه پایش شعله نیازمند است. به دلیل اینکه رنگ شعله‌ حاصل از سوخت‌های مختلف بسته به نوع سوخت مصرفی از گستره‌ فروسرخ تا فرابنفش متغیر است و از آنجایی که سوخت مصرفی توربین‌ها گاز طبیعی بوده و گستره‌ نوری شعله‌ حاصل از این نوع سوخت بیشتر دارای مولفه‌های فرابنفش است، از این رو حسگرهای آشکارساز در گستره‌ فرابنفش جهت پایش شعله استفاده می‌شود.

آریان‌فرد با بیان اینکه سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها حیاتی است، گفت: سامانه پایش شعله، ابزاری راهبردی و کاربردی است که اکنون دانش طراحی و ساخت آن در کشور وجود دارد و مجتمع پارس جنوبی، این محصول را برای پایش توربین‌های گازی جایگزین نمونه خارجی کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، بیان کرد: سیستم پایش علاوه بر توربین‌ها در مکان‌هایی مانند کوره‌ها که شعله وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این اقدام، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شد.

وی اضافه کرد: تمام توربین‌های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می‌شوند و امروز در تولید و ساخت سنسورهای پایش شعله و دما به نقطه‌‌ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می‌‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم و علاوه‌براین، فرصت‌های شغلی بسیاری نیز ایجاد شده و مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شدیم.

آریان‌فرد در پایان با بیان این که در این شرکت علاوه بر بومی‌سازی این تجهیزات، ۶۰ درصد محصول با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود، یادآور شد: سالیانه بیش از دو میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌شد، اما با این اقدام از خروج این مبلغ نیز جلوگیری به عمل آمد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.