چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
پذیرش سنگ‌آهن دانه‌بندی چادرملو در بورس کالا
29 فروردین 1400 - 10:45
شناسه : 10637
مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بازار اصلی این بورس خبر داد و گفت: پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه کمیته عرضه به تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران، پذیرش چادرملو مورد تصویب قرار گرفت.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، قدیر قیافه عضو هییت‌‌مدیره انجمن سنگ‌آهن و نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران، اظهار داشت: عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا، از حدود پنج سال پیش مطرح شده بود و در این باره مذاکره‌های متعددی شکل گرفت که در آن ضرورت ورود معدنی‌ها به ویژه نهادهای تولیدی از جمله سنگ‌آهن در زنجیره ارزش فولاد مطرح و اقدامات مثبتی با همکاری بورس کالا و انجمن سنگ‌آهن به سرانجام رسید؛ اما به دلیل برخی مسائل، این اقدامات در سال‌های گذشته نافرجام باقی ماند. این در حالی است که عرضه بورسی هر کالای تولیدی موجب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی خواهد شد و سنگ‌آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. ورود این ماده معدنی به بورس کالا، هم به سود تمام ذی‌نفعان این بخش در بالادست شامل معدن‌کاران، تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن و هم به نفع صنایع پایین‌دستی است؛ زیرا می‌توانند به‌موقع و بدون تاخیر، نیاز خود را از بورس کالا و در شرایط کاملا رقابتی و شفاف تامین کنند که خوشبختانه هم‌اکنون بر لزوم عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس تاکید می‌شود.

وی افزود: اصرار ما برای این است که سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت و شفاف‌سازی شود؛ تا با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست حلقه‌های بعدی برسد. در همین راستا و در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال جاری، انجام معاملات سنگ‌آهن در تالار حراج باز بورس کالای ایران به صورت رسمی آغاز شد تا فصل جدیدی در معاملات زنجیره فولاد در بورس رقم بخورد.

تلاش ایمیدرو برای افزایش سازوکار در بورس کالا

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگ‌آهن در بورس کالای ایران و با تاکید بر گسترش این روش، گفت: ایمیدرو در تلاش است تا استفاده از سازوکار بورس کالا را نسبت به مزایده‌های موجود، افزایش دهد تا از این طریق، سنگ‌آهن بیشتری را کشف قیمت کند. در همین راستا، تاکنون ۳ محموله سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده از طریق این مکانیزم و از سوی سازمان ایمیدرو فروخته شده است. از طرفی، نخستین محموله کلوخه سازمان نیز از همین طریق به فروش می‌رسد؛ به طوری که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد این فرآیند را در سال ۱۴۰۰ تقویت نماید.

ورود تقاضای بالای خرید سنگ‌آهن

یکشنبه ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۰، ۳۰۰ هزار تن سنگ‌آهن در دو محموله ۵۰ هزار تنی سنگ‌آهن دانه‌بندی و ۲۵۰ هزار تنی سنگ‌آهن کلوخه در حالی روی تابلو حراج باز بورس کالای ایران رفت که با استقبال خریداران در مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار تن تقاضا برای خرید این دو محموله در تالار شکل گرفت. به موجب این خرید، کل حجم عرضه شده با افزایش قیمت پایه معامله شد.

به اعتقاد کارشناسان، ورود تقاضای بالا برای خرید سنگ‌آهن در بورس کالا، نوید واقعی‌سازی قیمت محصولات معدنی و توزیع سود عادلانه در زنجیره فولاد را می‌دهد و به نظر می‌رسد با پذیرش سنگ‌آهن چادرملو، این اتفاق یعنی شفاف‌سازی و عدالت در حوزه کشف قیمت محصولات معدنی به زودی رقم بخورد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.