سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
پولادمردان ذوب‌آهن موفق به بومی‌سازی فک قیچی متحرک مکانیزم شدند
01 اسفند 1400 - 12:17
شناسه : 24853
مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت شرکت ذوب‌آهن گفت: به همت تلاشگران و متخصصان مدیریت مهندسی نت ذوب‌آهن اصفهان، فک قیچی متحرک مکانیزم برش گرم ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ بومی‌سازی شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت شرکت ذوب‌آهن، اظهار داشت: کارگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی با همکاری سایر واحدهای معاونت ساخت مجموعه (برنامه‌ریزی- تکنولوژی- ترمیست) برای اولین بار در کشور موفق به ساخت فک قیچی ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ شد.

وی افزود: پرسنل این مجموعه با چهار ماه تلاش شبانه روزی موفق شدند این قطعه را که تاکنون از روسیه وارد می‌شد، طراحی، تکنولوژی، ساخت مدل، ریخته‌گری، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری آن را انجام دهند.

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت شرکت ذوب‌آهن، گفت: مکانیزم مذکور جهت برش نهایی شمش گرم چهارگوش با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد و حداکثر ضخامت ۱۷۰ میلی‌متر استفاده می‌شود و عهده‌دار تغذیه شمش مورد نیاز برای کارگاه‌های نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ است که طبیعتا حائز اهمیت بسیار بالا بوده و یکی از مکانیزم‌های استراتژیک کارگاه نورد ۶۵۰ محسوب می‌شود.

 نگاهی به توانمندی‌های مهندسی نت

یزدان پناه با اشاره به اینکه این مدیریت به عنوان متولی بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در سطح کارخانه، از بدو تاسیس کارگاه‌های ساخت ( سال ۱۳۴۷) تاکنون، منشا خدمات بسیار ارزشمندی بوده است، اذعان داشت:  سیاست ساخت حداکثری داخل کارخانه و استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه و پشتوانه بیش از نیم قرن تخصص و تجربه نیروهای این مدیریت که همواره زبانزد کلیه صنعتگران در اقصی نقاط کشور است و منجر به ساخت بیش از ۳۸۷ هزار عدد قطعه در سال ۱۳۹۹ و نیز ثبت رکورد هشت میلیون و ۴۰۰ هزار عدد قطعه طی ۲۰ سال گذشته شده است.

وی یادآور شد: با یاری خداوند متعال وتلاش شبانه روزی همکاران، قصد داریم تا پایان اسفندماه و با عبور از مرز تولید ۴۰۵ هزار عدد قطعه، رکورد تولید ۱۲ سال گذشته را در مجموعه کارگاه‌های ساخت ذوب‌آهن ارتقا دهیم.

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت شرکت ذوب‌آهن، تصریح کرد: ساخت مکانیزم‌های سنگین، فوق سنگین و پیچیده نظیر لدل تارت ایستگاه ریخته‌گری شماره ۷و۸، بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره یک، ساخت عدسی میکسرهای ۱۳۰۰ تنی، ساخت ۱۶۸ عدد درب فلکسیبل باطری شماره ۳، ساخت قطعات مجموعه هوای دم کوره بلند شماره یک تا ۳، ساخت تجهیزات سیستم بارگیری کوره بلند، ساخت خنک‌کننده‌های چدنی کوره بلندها، ساخت رتور بارگیر آگلومراسیون، ساخت پاتیل‌های ۱۳۰ تنی فولاد، ساخت دریچه‌های هوای گرم وسرد کوره بلندها، طراحی و ساخت انواع تاندیش‌های ایستگاه‌های ریخته‌گری مداوم، ساخت ستاره خردکن آگلوماشین‌های شماره یک تا ۴، ساخت قطعات و تجهیزات ریومپینگ ایستگاه ریخته‌گری شماره ۷ و صدها مورد دیگر که همگی برای اولین بار در کشور و با دستان توانمند پرسنل مجموعه معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت طراحی و ساخته شده‌اند، افتخاری بزرگ در کارنامه عملکرد ۵۳ ساله این مجموعه محسوب می‌شود.

یزدان پناه در ادامه با اشاره به توانمندی‌های کم نظیر پرسنل معاونت تعمیرات مدیریت مهندسی نت، از بومی‌سازی صد درصدی، در اجرای تعمیرات کارخانه ذوب‌آهن خبر داد.

وی از دیگر اقدامات این مجموعه طی سال جاری در راستای بومی‌سازی تجهیزات تامین شده از خارج از کشور، به ساخت اسکیپ کوره بلند شماره ۲ برای اولین بار در کشور اشاره نمود و عنوان کرد: امیدوارم ساخت این مکانیزم حساس و حیاتی بخش کوره بلند که تاکنون از کشورهای روسیه و اوکراین خریداری می‌شد تا تیرماه ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

تکنولوژی ساخت مدل مهم‌ترین نکته فک قیچی است

بهمن خجسته بخت سرپرست کارگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی مدیریت مهندسی ذوب‌آهن بیان کرد: فک قیچی متحرک بالایی به وزن نیمه‌ساخته ۷۲۵۰ کیلوگرم و ابعاد تقریبی (۳۵۰×۱۱۰۰×۱۲۰۰) میلی‌متر و با وزن مذاب ریخته شده ۹۵۰۰ کیلوگرم که طراحی آن توسط دفتر طراحی مهندسی نورد انجام شده است، از جمله تولیدات کارگاه‌های ساخت در مجموعه مدیریت مهندسی نت کارخانه به شمار می‌آید که طی چندین فرایند شامل تکنولوژی و برنامه‌ریزی، مدل‌سازی و ریخته‌گری، عملیات حرارتی و ماشین کاری به نتیجه نهایی رسیده و تمامی مراحل بومی‌سازی آن بر پایه دانش فنی و تجربه متخصصان داخلی انجام گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نکات حائز اهمیت در ساخت قطعه مذکور می‌توان به تکنولوژی ساخت مدل و قالب ریخته‌گری آن اشاره نمود که با توجه به پیچیدگی‌های ابعادی و هندسی آن، ساخت مدل با خلاقیت و نوآوری مدل‌سازان این مجموعه مطابق با استانداردهای روز دنیا و به صورت چهارتکه و با چهار عدد جعبه ماهیچه، برای اولین بار انجام شد و به منظور افزایش خواص مکانیکی و همچنین افزایش طول عمر قطعه مذکور، در مرحله ریخته‌گری، با ابتکار عمل متخصصان این مجموعه از مبردهای داخلی در فرایند قالب‌گیری و ریخته‌گری آن بهره گرفت.

لازم به ذکر است که نمونه اول ساخته شده توسط این مدیریت، کلیه مراحل ارزیابی کیفیت و تست نهایی و عملیات نصب و بهره‌برداری را گذرانده و تائیدیه‌های لازم توسط بهره‌بردار (مدیریت مهندسی نورد) را نیز کسب نموده است. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.