سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
چالش‌های جدی زنجیره فولاد
02 اسفند 1399 - 12:06
شناسه : 7481
عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی تهران عنوان کرد: عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی تهران گفت: امروزه فولاد و میزان استفاده از آن، علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در رفاه و زندگی انسان در جوامع مختلف می‌گذارد، در اقتصاد کشور‌ها نیز نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کند. بنابراین به دلیل کاربرد‌های وسیع و گسترده آن در حوزه‌های مختلف صنعتی و سایر ابعاد زندگی بشر، به یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی و صنعتی بودن کشورها بدل شده است.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران طی یادداشتی در خصوص چالش‌های زنجیره فولاد، اظهار داشت: امروزه فولاد و میزان استفاده از آن، علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در رفاه و زندگی انسان در جوامع مختلف می‌گذارد، در اقتصاد کشور‌ها نیز نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کند. بنابراین به دلیل کاربرد‌های وسیع و گسترده آن در حوزه‌های مختلف صنعتی و سایر ابعاد زندگی بشر، به یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی و صنعتی بودن کشورها بدل شده و در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشورها، گسترش صنایع فلزی، از اهمیت شایان توجهی برخوردار و تقاضای آن نیز در جهان رو به افزایش است.

وی صنعت فولاد کشور را جزو صنایع مهم، استراتژیک و تاثیر‌گذار بر اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه‌ و بالفعل فراوان، صنعت فولاد می‌تواند نیازهای داخلی برای پیشرفت اقتصادی کشور در حوزه فولاد را تامین نمایند. همچنین به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان، نیروی انسانی متبحر، متخصص و وجود نسبی مواد اولیه (در شرایط حاضر)، می‌تواند یکی از اقلام عمده صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را تشکیل دهد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درخصوص روند کلی افزایش تولید و مصرف فولاد در کشور طی این سال‌ها، بیان کرد: این افزایش‌ها نشان از شکوفایی این صنعت در کشور دارد و با توسعه بیش از پیش صنعت فولاد می‌توان ضمن تاثیرگذاری بر توسعه اقتصادی، زمینه افزایش صادرات و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در کشور را فراهم آورد.

آرگون ادامه داد: این صنعت مهم و استراتژیک دارای چالش‌هایی در زنجیره تولید است که یکی از این چالش‌های مهم مانند بخشی از صنایع دیگر در کشور، اقدام و مداخله دولت برای قیمت‌گذاری به ‌صورت دستوری برای تنظیم بازار با صدور بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای زنجیره فولاد است. در واقع، مجموعه سیاست‌های تنظیم بازار دولت، نه تنها انتفاعی به مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌رساند بلکه موجب بی‌اثر شدن کارکرد بورس کالا (که قیمت‌ها در آن بر اساس عرضه و تقاضا و به‌صورت آزادانه تعیین می‌شود) می‌شود. مضافا توسعه صنعت و بازارهای صادراتی نیز از این بابت آسیب دیده و موجب به وجود آمدن رانت، فساد و رونق واسطه‌گری در بازار محصولات این بخش می‌شود.

وی یادآور شد: در این حوزه نیازمند آزاد‌سازی و تعیین قیمت توسط مکانیزم بازار از طریق بورس کالا در کل زنجیره فولاد هستیم تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به آزادی انتخاب دست پیدا کنند. بنابراین مصرف‌کنندگان باید به ‌دنبال حداکثر انتفاع و تولیدکنندگان با هدف ماندن در بازار با استفاده بهینه از منابع، خلاقیت و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی به همراه کاهش هزینه‌ها به‌ دنبال رضایتمندی مصرف‌کنندگان باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: از دیگر چالش‌های تاثیر‌گذار زنجیره فولاد می‌توان به هزینه‌های بالای تولید فولاد به دلیل ضعف در تکنولوژی و برخوردار نبودن از فناوری‌های روز دنیا و تولید محصولات بر اساس روش‌ها و تکنولوژی‌های قدیمی اشاره کرد. همچنین اتخاذ تصمیمات غیر‌اقتصادی برای رفع مشکل بیکاری و جذب نیروی انسانی مازاد در کنار متناسب نبودن نیروی انسانی نسبت به ظرفیت موردنیاز بخش‌های تولیدی و پایین بودن بهره‌وری در این زنجیره، از دیگر چالش‌ها در این بخش به حساب می‌آید که بر افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی اثر می‌گذارد. علاوه بر این، در صورت دریافت مواد اولیه و حامل‌های انرژی با قیمت‌های جهانی، بنگاه‌های تولیدی در این زنجیره امکان رقابت با رقبای خارجی خود را نخواهند داشت.

آرگون با اشاره به محدودیت‌های موجود برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، اذعان داشت: تامین منابع مالی بیشتر متوجه منابع سیستم بانکی می‌شود که به ‌دلیل بوروکراسی‌های موجود و بالا بودن نرخ‌های تامین مالی از منابع نظام بانکی و بازار سرمایه، تامین منابع مالی برای ایجاد، تکمیل، توسعه و سرمایه در گردش بنگاه‌های فعال در این حوزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، یکی دیگر از دغدغه‌ها اصلی به حساب می‌آید. 

وی در پایان با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و طرح‌های در دست اجرا، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی تکمیل نبودن زنجیره تولید در کنار نبود توازن حاکم بر زنجیره تولید فولاد، کمبود مواد اولیه طی سال‌های آینده از جمله سنگ‌آهن و کنسانتره است که با سرمایه‌گذاری در توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند بخشی از مشکل تامین مواد اولیه در آینده را برطرف کند. همچنین مواد اولیه شرکت‌های تولیدی زنجیره فولاد که نزدیکی بیشتری با بنادر کشور دارند را می‌توان از منابع خارج کشور وارد کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.