جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
چرا زغال سنگ حرارتی استرالیا علی رغم نبود تقاضای چینی ها بالا رفت؟
28 آبان 1399 - 11:05
شناسه : 1659
ممنوعیت غیر رسمی واردات زغال سنگ استرالیا به چین اثر خود را به تدریج بر حجم محموله های وارد شده گذاشته و در نوامبر تاکنون افت شدید داشته است ولی برای قیمت ها اتفاق عجیبی رخ داده است. چین دو نوع زغال سنگ از استرالیا وارد می کرده، زغال سنگ کک شو مورد استفاده در تولید فولاد و زغال سنگ حرارتی برای تولید برق که در صنایع دیگری چون سیمان و سرامیک هم به کار می رود. طبق انتظار کاهش تقاضای چین برای زغال سنگ کک شو موجب افت قیمت آن شده و به پایین ترین سطح 4 سال اخیر رسیده حدود 105 دلار هر تن فوب استرالیا شده است. قیمت 25.1 درصد نسبت به اوج 140 دلار اکتبر یعنی قبل از انتشار خبر این ممنوعیت ها، کمتر شده است. ولی در مورد زغال سنگ حرارتی برخلاف زغال سنگ کک شو قیمت در مسیر عکس در حال حرکت است. قیمت فعلی حدود 63.25 دلار هر تن فوب است که نزدیک بالاترین قیمت 7 ماه اخیر است و نسبت به کمترین قیمت سال جاری در سپتامبر تا 30 درصد رشد داشته است. در نوامبر هم تا 7 درصد بالا رفته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از فولاد ایران،  سوال این است که چرا قیمت زغال سنگ حرارتی استرالیا  علیرغم کاهش خرید چینی ها بالا می رود. آمار نشان می دهد در اکتبر ۳۳ کشتی حامل زغال سنگ، استرالیا را به مقصد چین ترک کرده اند در حالی که در ماه ژوئن سال جاری این رقم ۱۲۴ کشتی بوده است. البته آمار نشان می دهد کل صادرات زغال سنگ استرالیا لطمه زیادی ندیده  و میزان خروجی های اکتبر ۲۹٫۳۴ میلیون تن بوده که تنها کمی از ۲۹٫۸۶ میلیون تن سپتامبر کمتر بوده است حتی در ماه ژوئن با بالاترین آمار، این رقم ۳۲٫۷ میلیون تن بود.

این نشان می دهد استرالیا توانسته مشتریان جدیدی برای زغال سنگ خود به جز چینی ها پیدا کند. از طرف دیگر چینی ها هم باید به دنبال یک عرضه کننده دیگر می بودند در حالی که انتخاب های زیادی برای زغال سنگ با کیفیت مشابه استرالیا نداشته اند. یکی از این گزینه ها افریقای جنوبی است که قیمت زغال سنگ حرارتی آن ۱۷٫۵ درصد نسبت به اواسط اکتبر رشد داشته ۶۷٫۰۹ دلار شنیده شده است که در واقع تقاضای چینی ها این قیمت را بالا برده  است. از طرفی افزایش قیمت محصول مشابه استرالیایی ها قیمت زغال سنگ حرارتی استرالیا را نیز بالا کشاند.
در کل به نظر می رسد بازار زغال سنگ حرارتی دارد خود را با این احتمال که چین از استرالیا خرید کمتری می کند و در عوض از سایر عرضه کننده ها حتی به قیمت بالاتر خرید می کند تطبیق می‌دهد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.