سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
چشم‌انداز معاملات بورس تا پایان سال ۹۹
14 مهر 1399 - 11:00
شناسه : 693

به گزارش اخبارفلزات به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بهادر شمس با تاکید بر اینکه امسال در کشور سال بسیار خاصی را در بازار سرمایه تجربه کردیم، اظهار داشت: در چند ماه ابتدایی سال و تا اواخر مرداد ماه بورس رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرد و طبیعی است که بعد از […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بهادر شمس با تاکید بر اینکه امسال در کشور سال بسیار خاصی را در بازار سرمایه تجربه کردیم، اظهار داشت: در چند ماه ابتدایی سال و تا اواخر مرداد ماه بورس رشد کم سابقه‌ای را تجربه کرد و طبیعی است که بعد از تجریه چنین رشدی برای مدتی وارد یک اصلاح قیمتی شود.

وی افزود: این اصلاح قیمت، اصلاحی بسیار شدید بود که علت آن ناشی از عدم اعتمادی بود که از اختلاف نظر درخصوص صندوق ETF پالایشی یکم به وجود آمد و از همانجا اصلاح شدید در بازار آغاز شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به دنبال آن شاهد خروج افرادی از بورس هستیم که در بازار کمتر سابقه حضور داشتند و در چند ماه گذشته به دلیل رشد غافلگیرکننده شاخص بورس وارد این بازار شده بودند.

وی تصریح کرد: بخشی از این افراد به صورت هیجانی تصمیم به عرضه سهام خود و خروج از این بازار گرفتند که این امر باعث شد تا شاهد افت قیمت‌ سهام در بازار باشیم.

کاهش ۲۵ درصدی شاخص بورس در یک ماه گذشته

شمس به کاهش بیش از ۲۵ درصدی شاخص بورس در طول یک ماه گذشته اشاره و بیان کرد: قیمت سهم‌هایی که نماد آن‌ها باز بود حدود ۵۰ درصد اصلاح داشتند و حتی قیمت برخی از سهام به یک سوم کاهش پیدا کرد.

وی ابراز کرد: این اتفاق در ۲۰ سال گذشته در بازار سرمایه ایران بی‌سابقه بوده است و هیچ‌گاه چنین ریزشی را در بازار تجربه نکردیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون به لحاظ زمانی شرایط  ویژه‌ای در بازار حاکم شده است، تشریح کرد: کمتر از یک ماه دیگر با انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا مواجه هستیم که بازارهای سرتاسر جهان متاثر از این موضوع خواهند شد، حتی شاهد بودیم هفته گذشته به دنبال بیماری کرونای ترامپ بازارهای مالی در دیگر کشورها تحت تاثیر قرار گرفتند در حالی که بازار ایران متاثر از این رخداد نبود.

اصلاح شاخص بورس تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا

شمس با اشاره به اینکه این اصلاح ممکن است تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا وجود داشته باشد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد ریزش قیمت سهام در بورس به پایان رسیده باشد و در بیشتر تحلیل سهام شرکت‌ها شاهد بازگشت الگوی قیمتی در آن‌ها هستیم و مدل اصلاح قیمتی آن‌ها در حال تکمیل کردن فرایند خود هستند.

وی با بیان اینکه به طور معمول در ایران از سال‌های گذشته شاهد هستیم که بازار در نیمه دوم سال ضعیف‌تر از نیمه نخست سال پیش می‌رود، اذعان داشت: ممکن است امسال این اتفاق رخ ندهد زیرا در یک ماه گذشته که بورس در حال اصلاح قیمتی بوده است بازار ارز در رونق به سر برده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نرخ دلار زمانی که شاخص بورس دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود ۲۲ هزار تومان بود و اکنون در محدوده‌های ۳۰ هزار تومان قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به چنین موضوعی، تحلیل‌های بین بازاری بهم ریخته است بدین معنا که یا باید نرخ دلار کاهش یابد یا شاخص بورس به اصلاح خود پایان دهد و در ۶ ماه دوم سال شاهد رونق مجدد در بازار باشیم که به طور طبیعی و با تو جه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور انتظار داریم در ۶ ماه دوم سال این اتفاق رخ دهد.

پیش‌بینی معاملات بورس تا پایان سال

شمس روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد پیش‌بینی قرار داد و یادآوری کرد: پیش‌بینی برخی از کارشناسان برای روند بورس تا پایان سال شاخص دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا سه میلیون واحد است به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران هوشمند در وضعیت فعلی در حال خرید در این بازار هستند.

بر اساس گزارشی از ایرنا، وی با بیان اینکه ثروتمند شدن در این بازار کار سختی نیست بلکه سرمایه‌گذاران باید در قیمت‌های ارزان خرید و در قیمت‌های بالاتر سهام خود را به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران تازه وارد برعکس این اقدام را انتخاب می‌دهند به همین دلیل اکنون چیزی جز ضرر و زیان عاید آن‌ها نشده است اما با تامل رفتار کردن در بازار می‌تواند مانع بسیاری از این ضرر و زیان‌ها در بازار شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.