سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
افت معاملات شمش فولاد با افزایش بهای پایه
15 بهمن 1399 - 10:29
شناسه : 6328
رینگ معاملاتی بورس کالا در روز سه‌شنبه چهاردهم بهمن ماه، میزبان عرضه قطعی ۱۳۳ هزار تن شمش فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۴۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این نرخ پایه نسبت به بهای پایه هفته قبل، رشدی ۳ درصدی داشت.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، با وجود اینکه خریداران، حضوری نسبتا پررنگ را در این بازار به ثبت رساندند. به گونه‌ای که در مجموع ۱۸۸ هزار تن تقاضا برای شمش فولاد عرضه شده در این بازار به ثبت رسید. البته بخش قابل توجهی از خریداران حاضر در این بازار، متقاضی خرید این محصول با قیمتی کمتر از نرخ پایه بودند که به دلیل عدم موافقت عرضه‌کنندگان با قیمت‌های پیشنهادی، در نهایت تنها ۹۵ هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب افزایش بهای پایه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته جاری باعث شد تا از حجم معاملات این بازار ۶ درصد کاسته شود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد خریداری شده در این روز از بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. با توجه به هزینه حمل و هزینه تبدیل، میلگرد تولید شده با این شمش به قیمتی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید که این قیمت مشمول مالیات ارزش‌افزوده مجدد نیز می‌شود؛ همچنین با احتساب هزینه حمل و سود معقول نوردکار بهای میلگرد تولیدی با این شمش در بازار خرده‌فروشی به قیمتی حداقل برابر با ۱۴ هزار تومان خواهد بود. لازم به توضیح است که در همین روز میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده و به گفته فعالان بازار حتی در همین قیمت نیز خریدار مصرفی و سرمایه‌ای در بازار وجود ندارد. به این ترتیب باید گفت در حال حاضر بازار داخل، کشش جذب مقاطع فولادی تولید شده با نرخ روز شمش فولاد را دارا نیست. البته شرایط در بازار صادراتی متفاوت بوده و همچنان تولید با هدف صادرات توجیه‌پذیر است. البته بهای جهانی شمش و محصولات فولادی ظرف هفته‌های اخیر وارد مسیر کاهشی شده و از روزهای اوج خود فاصله گرفته است. با این حال همچنان این بازار جذابیت کافی را برای تولیدکنندگان داخلی رقم زده است و به همین دلیل خرید شمش فولادی از رینگ معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا در قیمت‌های فعلی ادامه دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.