چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کاهش قیمت سنگ‌آهن تا پایان ۲۰۲۱
17 دی 1399 - 10:03
شناسه : 5004
با توجه به این که اواخر سال گذشته میلادی تقاضای فولاد صعودی بود و عرضه محدودیت‌هایی داشت و این روند به سال 2021 نیز منتقل شده قیمت ورق گرم در امریکا به سطوحی رسیده که شاید در بیش از یک دهه گذشته مشاهده نشده بود. ورق گرم سال 2020 را در قیمت‌هایی باورنکردنی به پایان برد که نسبت به حداقل قیمت‌های بهار 2020 که پاندمی کرونا آغاز شد و اقتصاد امریکا را تحت تاثر قرا داد، بهبودی چشمگیری داشته است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از فولاد ایران، اواسط دسامبر شاخص قیمت ورق گرم در امریکا به ۹۰۰ دلار هر تن نزدیک شد که دو برابر حداقل قیمت مشاهده شده در اواسط دسامبر بود. چنین رشد قیمتی تنها در ۴ ماه خیلی چشمگیر است. یک توضیح ساده برای چنین رشد باور نکردنی قانون عرضه و تقاضاست. میزان مصرف فولاد نسبت به عرضه سرعت رشد بیشتری داشته است. نه تنها تقاضا بالا رفته بلکه این رشد زمانی رخ داده که میزان موجودی بازار در حداقل ممکن بوده و برای تامین تقاضا باید افزایش می یافت.
کارخانه های فولادسازی در سه ماهه دوم سال به دنبال دستور دولت برای تعطیلی بخش های غیر ضروری به دلیل شیوع کرونا به سرعت  کوره ها  را تعطیل کرده تولید را کاهش دادند. برخی کارخانه ها تعطیلی های برنامه ریزی نشده هم داشتند که تولید را بیشتر مختل نمود. در کنار تعرفه های بالای واردات که واردات را به شدت کاهش داده میزان عرضه افت شدیدی داشت تا حدی که برخی از صنایع برای تامین مواد اولیه فولادی مورد نیاز خود حاضر بودند هزینه های بالایی بدهند. حال قیمت فولاد آنقدر بالا رفته که فولاد وارداتی هم با تعرفه های موجود  قدرت رقابت را دارد . خریداران زیادی در امریکا به دنبال گزینه های خارج از کشور برای تامین فولاد مورد نیاز خود هستند. یک نظرسنجی اوایل دسامبر نشان می داد که در امریکا یک سوم خریداران فولاد به دنبال گزینه های خارجی بودند و یک سوم هم تا آن زمان سفارش وارداتی خود را داده بودند.
فعالان بازار فولاد امریکا معتقدند چنی وضعیتی را شاید در بیش از یک دهه اخیر مشاهده نکرده بودند. کارشناسان معتقدند زمان نیاز است تا عرضه فولاد بهبود یابد و در نتیجه قیمت ها به وضعیت طبیعی خود برگردند. حال سوال این است که چه زمانی این اتفاق رخ می دهد. کارخانه های زیادی روند افزایش تولید را آغاز کرده اند و در سه ماهه پایانی ۲۰۲۰ ظرفیت های تولید تا ۱۸ درصد نسبت به سه ماهه دوم  رشد داشته است. ولی در این مدت میزان مصرف ۲۱ درصد رشد داشت که توضیحی کافی برای این عدم توازن عرضه و تقاضاست.
انتظار می رود  در سال ۲۰۲۱ میزان عرضه فولاد در امریکا نسبت به تقاضا رشد سریع تری داشته باشد و در سه ماه نخست سال قیمت فولاد به اوج می رسد و بعید نیست قیمت ورق گرم از ۱۰۰۰ دلار هر تن عبور کند که آخرین بار سال ۲۰۰۸ مشاهده شده بود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.