سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
کاهش چشمگیر تولید فولاد میانی
31 مرداد 1400 - 15:18
شناسه : 16499
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه همچنان با محدودیت‌های تامین برق مواجه هستیم، گفت: در مرداد ماه از میانگین دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید ماهیانه فولاد میانی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید داشتیم.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وحید یعقوبی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به وضعیت قطعی برق در صنعت فولاد، اظهار داشت: قطعی برق یکی از مشکلات اساسی صنعت فولاد به شمار می‌آید که طبق دستورات اتخاذ شده دیماند مصرفی شرکت‌ها از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح است. البته طی چند روز اخیر وضعیت برخی از استان‌ها بهبود یافته و تولید آن‌ها در مسیر افزایش حرکت می‌کند، اما به این معنا نیست که به روال قبل برمی‌گردیم، بلکه محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد. متأسفانه برنامه‌ای که انجمن فولاد در شرایط اضطراری برق تدوین کرده بود به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد دیماند مصرفی برای ساعات شب و ۱۰ درصد دیماند مصرفی برای ساعات روز است، اما هیچ دردی را از تولیدکنندگان دوا نمی‌کرد، حتی به لحاظ محدودیت‌های فنی، برخی از شرکت‌ها امکان قطع و وصل کردن برق و خاموش کردن کوره‌ها را ندارند. اینکه از دیماند ۵۰ درصدی در شب به ۱۰ درصدی در روز برگردند به هیچ وجه برایشان صرفه ندارد و در چنین شرایطی تصمیم به توقف خط تولید می‌گیرند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، گفت: راهکار بلندمدت این است که وضعیت برق کشور به لحاظ تولید بالاتر برود، اما در کوتاه مدت با در نظر گرفتن وضعیت محدودیت‌های فنی هر حلقه از تولید زنجیره فولاد و همین طور بازار فولاد و نیاز به محصولات مختلف و تعهدات صادراتی، برنامه‌ای تدوین کردیم که با دو هزار مگاوات برق، تولید را انجام دهیم؛ پیش از این در جلسات مختلف وزیر نیرو قول دادند که دو هزار مگاوات را برای ما تامین می‌کنند اما با گذشت یک ماه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

کاهش ۹۰ درصدی تولید فولاد میانی در مرداد ماه

یعقوبی در خصوص وضعیت تولید، بیان کرد: بر اساس آمارهای غیررسمی منتشر شده از نظر تولید در مرداد ماه، به دلیل قطعی برق و محدودیت‌های تامین برقی، حدود ۱۰ درصد شرایط عادی تولید داشتیم. در واقع میزان تولید فولاد میانی در مردادماه، از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن به حدود ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تن کاهش یافت. علاوه بر این در تیر ماه نیز تولید تمامی محصولات روند نزولی را تجربه کرد و به طور میانگین حدود ۴۵ درصد تولید را از دست داده بودیم و تنها ۵۵ درصد شرایط عادی موفق به تولید شدیم.

رقبا بازارهای صادراتی را از ما گرفتند

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص وضعیت صادرات، اذعان داشت: از اول سال پیش‌بینی این بود که ۶.۵ تا هفت میلیون تن صادرات فولاد میانی و در کل زنجیره ۱۲ میلیون تن صادرات انجام شود؛ زیرا بر این باور بودیم که دیگر محدودیت‌های تامین برق و صادرات نخواهیم داشت. اما با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، از این ۱۲ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد به ارزش حدود هشت میلیارد دلار در کل زنجیره و ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار در بخش آهن‌اسفنجی، محقق نخواهد شد.

یعقوبی تصریح کرد: بازارهای صادراتی به شدت شرایط حساسی دارند، از این رو برای حفظ آن باید به صورت مداوم در آن حضور داشت. در این راستا شرکت‌ها باید برای حضور مستمر در آن به دنبال یک برنامه بلندمدت باشند؛ متاسفانه در این مدت رقبا برخی از این بازارها را در عراق، شرق آسیا و افغانستان از ایران گرفتند.

وی ادامه داد: در دولت جدید باید تقویت صادرات بیشتری صورت گیرد؛ البته دولت برنامه توسعه صادرات را داشته است منتهی به دلیل عقب افتادن از برنامه بیش از پیش باید به توسعه صادرات بپردازد؛ رفع محدودیت‌های تولید، رفع محدودیت‌های صادرات، تسهیل صادرات، ارائه مشوق‌های لازم و … از جمله این الزامات است.

دولت از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم توسعه صادرت است؛ یعنی اینکه صادرات را از قید وبند بخشنامه‌ها آزاد کند. همچنین ایجاد توازن در زنجیره فولاد نکته بعدی است، زیرا ما در بحث اکتشاف و استخراج عقب هستیم و برای موفقیت در این امر نیازمند منابع مالی، ایجاد کنسرسیوم و واگذاری امور به بخش خصوصی هستیم.

یعقوبی گفت: در بحث تنظیم بازار دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند؛ سازوکار بورس کالا مناسب است، منتهی اما و اگرهایی وجود دارد. اینکه همه شرکت‌ها ملزم به ارائه محصولات در بورس شوند، کار غیرعملی است. سیاست عرضه در بورس کالا درست است اما سیاست عرضه کامل محصولات و همه شرکت‌ها در بورس به دلیل فرایند فروش شرکت‌ها، فرایند اداری و مالی شرکت‌ها و فرایند بورس و… غیرعملی و غیراجرایی است. اگر این کار الزام شود در بعد نظارتی و تنظیم بازار با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده همزمان از بورس کالا و مکانیزم سامانه جامع تجارت برای رصد بازار داخلی و قید و بند برداشتن از مسیر صادرات باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین تولیدکنندگان از دولت سیزدهم انتظارات مالیاتی، تأمین اجتماعی، رفع محدودیت‌های تولید و بروکراسی‌های اداری را دارند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.