سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
کاهش ۲۵‌ درصدی صادرات فولاد
30 تیر 1401 - 11:29
شناسه : 30617
سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به افت قیمت فولاد در بازار جهانی، بیان کرد: تقاضا برای صادرات کاهش پیدا کرده است و بیشتر فعالان این حوزه ترجیح می‌دهند که محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری بازار
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به کاهش جهانی قیمت فولاد، اظهار کرد: کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی موجب شده است که تمایل برای صادرات فولاد و محصولات فولادی کاهش پیدا کند، در‌مقابل، عرضه در بازار داخلی افزایش پیدا کرده چرا که قیمت‌ها در داخل کشور گران‌تر از بازار جهانی است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری مشکلات موجود در صادرات فولاد در ماه‌های گذشته، عنوان کرد: در فروردین و اردیبهشت‌ سال جاری، نیاز دو کشور عراق و ترکیه از کشورهای دیگری به جز ایران تأمین شده است و کشورهای دیگر توانسته‌اند به دلیل عدم حضور ما، بازار را متعلق به خود کنند، اگرچه بخش‌‌نامه‌‌های مذکور، اصلاح یا حذف شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت همچنین با اشاره به کاهش ۲۵‌ درصدی صادرات فولاد، خاطرنشان کرد: چنانچه بازارهای هدف خود را از دست بدهیم، به دست آوردن آن بسیار سخت خواهد بود. او همچنین درباره وضعیت عرضه فولاد در بازار داخل اعلام کرد: کمبودی از این جهت وجود ندارد و مقدار تولید شده در کشور جواب‌گوی نیاز کشور است.

در این مدت صادرات آهن اسفنجی افت ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. در حالی که طی دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۲۰‌هزار تن آهن اسفنجی صادر شد، صادرات این محصول در فروردین و اردیبهشت امسال تقریبا صفر بوده است. با این وجود، روند کاهشی تنها به صادرات فولاد محدود نمی‌شود و مقدار تولید نیز روندی نزولی به خود گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «ورلد استیل»، از میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، تنها تولید فولاد خام هند در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و مقدار تولید در ۹ کشور دیگر کاهشی بوده است. تولید فولاد خام هند در این دوره با رشد ۶.۵ درصدی نسبت به ۵‌ ماهه نخست سال قبل به ۵۳.۲ میلیون تن رسیده است.

در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی، بیشترین نرخ کاهش تولید فولاد در بین تولیدکنندگان بزرگ دنیا، متعلق به ایران و سپس چین بوده است. در این دوره تولید فولاد ایران، ۱۰.۸ درصد و تولید فولاد چین ۸.۷ درصد کاهش یافته است.جالب است بدانید در این مدت تولید فولاد ژاپن ۳.۵ درصد، تولید فولاد آمریکا ۱.۶ درصد، روسیه ۲.۳ درصد، کره جنوبی ۳.۴ درصد، آلمان ۴.۸ درصد، ترکیه ۲.۸ درصد و برزیل ۲.۲ درصد کمتر شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن فولاد، میزان صادرات محصولات فولادی دو ماهه نخست امسال ۳۵۷ هزار تن بوده که در مقایسه با صادرات ۴۷۸ هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته ۲۵‌ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.