جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
کاهش ۷۱ درصدی صادرات آهن اسفنجی نگران کننده است
19 آبان 1399 - 7:44
شناسه : 1260
در سال جهش تولید، تولید فولاد از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است اما متأسفانه در حوزه صادرات، وضعیت خوبی حکم فرما نیست و در شش ماهه نخست سال، صادرات محصولات فولادی ۴۹ درصد، صادرات اسلب ۴۵ درصد و صادرات آهن اسفنجی ۷۱ درصد کاهش یافته است.
ارسال توسط :
پ
پ

اسدالله فرشاد در مورد آخرین وضعیت تولید و صادرات فولاد

در سال جهش تولید، تولید فولاد از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است اما متأسفانه در حوزه صادرات، وضعیت خوبی حکم فرما نیست و در شش ماهه نخست سال، صادرات محصولات فولادی ۴۹ درصد، صادرات اسلب ۴۵ درصد و صادرات آهن اسفنجی ۷۱ درصد کاهش یافته است.

سرمایه گذاری جدید در تولید آهن اسفنجی برای ایجاد توازن در زنجیره فولاد

این فعال زنجیره فولاد تأکید کرد: در سالیان گذشته در زمینه تولید گندله، سرمایه گذاری قابل توجهی صورت گرفته و طرح های بزرگی در حال احداث یا در آستانه راه اندازی هستند. برای این که عدم توازن در زنجیره فولاد شکل نگیرد، ضرورت دارد که سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی افزایش یابد و در سالیان آتی حداقل باید ۴ تا مگامدول ۲ میلیون تنی آهن اسفنجی احداث شود.

مهندس فرشاد افزود: از بین شرکت های بزرگ، چادرملو برنامه ریزی برای احداث یک مگامدول ۲ تا ۲.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی را آغاز کرده و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز ساخت یک واحد تولید آهن اسفنجی را آغاز کرده اند. سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار است و از شرکت های فعال زنجیره فولاد درخواست داریم که به این رسته اضافه شوند و در تولید آهن اسفنجی سرمایه گذاری کنند. با توجه به راه اندازی قریب الوقوع برخی از طرح های گندله سازی، سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی می تواند یک سرمایه گذاری خوب و جذاب باشد.

توسعه صادرات غیرنفتی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: کاهش صادرات آهن و فولاد در حالی روی داده که با توجه به شرایط فعلی کشور، توسعه صادرات و افزایش صادرات غیرنفتی ضرورت داد. تولیدکنندگان آهن اسفنجی هم برای استمرار تولید و هم برای تکمیل پروژه های ناتمام خود به ارز حاصل از صادرات محصولات خود نیاز دارند و باید گفت که این کاهش شدید صادرات نگران کننده است.

افزایش هزینه تولید با افزایش هزینه حمل و نقل

مهندس فرشاد بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان زنجیره فولاد با آن روبرو هستند، افزایش هزینه حمل و نقل است که در ماه های اخیر بیش از دو برابر رشد داشته است و افزایش قیمت تمام شده و هزینه های تولید را درپی داشته است. اخیراً نیز اتحادیه کامیون داران اعلام کرده است که هزینه حمل جاده ای باید مثل حمل و نقل ریلی بر اساس تن/کیلومتر محاسبه شود که باز هم ممکن است افزایش هزینه های حمل و نقل را درپی داشته باشد.

مشکل تأمین گندله برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی

اسدالله فرشاد در مورد وضعیت خرید مواد اولیه توسط تولیدکنندگان آهن اسفنجی گفت: علی رغم این که تولید گندله در کشور رشد خوبی داشته و طرح های جدید در این حوزه به بهره برداری رسیده است اما متأسفانه در توزیع گندله مشکلاتی وجود دارد. گندله مستقیماً به دست تولیدکنندگان آهن اسفنجی نمی رسد و واسطه ها قیمت گندله را به صورت نامناسبی بالا برده اند و در کنار این، بعضاً کیفیت گندله تحویلی مطلوب نیست.

پیش بینی تولید آهن اسفنجی

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان خاطر نشان کرد: تولید آهن اسفنجی در کشور در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۲ میلیون تن بوده و پیش بینی می کنیم در سال جاری، تولید آهن اسفنجی کشور به ۳۱ میلیون تن برسد که حجم قابل قبولی است. ایران بزرگ ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا به روش گازی است و در آمار پنج ماهه نیز رشد تولید آهن اسفنجی مشهود است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.