چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کاهش ۵ درصدی تولید آهن‌اسفنجی در کشور
02 آذر 1400 - 9:19
شناسه : 20828
براساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۷ میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۴ تن آهن‌اسفنجی ‌تولید کردند. آماری که حاکی از افت 5 درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بررسی عملکرد شرکت‌های فولادمبارکه اصفهان، فولاد سفیددشت، سبا فولاد، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد میانه، فولاد سبزوار، فولاد شادگان، صبا فولاد، فولاد نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، گل‌گهر، چادرملو، جهان‌فولاد سیرجان و فولاد بافت حاکی است، شرکت‌های یاد شده در مهرماه امسال دو میلیون و ۵۶۳ هزار و ۹۸۴ تن آهن‌اسفنجی تولید کردند که نشان‌دهنده رشد یک درصدی در مقایسه با مهرماه ۱۳۹۹ است.

در هفت‌ماهه امسال بیشترین تولید آهن‌اسفنجی در فولادمبارکه با چهار میلیون و ۹۱ هزار و ۸۶۰ تن به ثبت رسید و پس از آن فولاد خوزستان با یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۵۶۴ تن در مکان دوم قرار گرفت. همچنین بیشترین رشد تولید در این مدت به میدکو با ۱۹ درصد رسید و توانست طی هفت ماهه امسال ۴۶۷ هزار و ۷۸۹ تن آهن‌اسفنجی تولید کرد.

بیشترین تولید مهرماه امسال نیز متعلق به فولادمبارکه با ۶۶۰ هزار و ۱۱۱ تن و بیشترین رشد تولید در این ماه (نسبت به مهر ماه ۱۳۹۹) متعلق به جهان فولاد سیرجان با ۶۸ درصد ثبت شد.

براساس این گزارش، آهن‌اسفنجی پس از ذوب شدن، طی فرایند ریخته‌گری به سه محصول شمش، تختال (اسلب) و میلگرد تبدیل می‌شود که این سه محصول برای مصارف مختلف به کارخانه‌ها ارسال شده و در آنجا به محصولات پرکاربردتر دیگری تبدیل می‌شوند.

امروز در زنجیره فولاد کشور نزدیک به ۳۶ میلیون تن آهن‌اسفنجی، ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن و ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن ظرفیت نصب شده وجود دارد، اما در عین حال با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه هستیم.

گفتنی است، در بخش آهن‌اسفنجی آمارها حاکی از ظرفیت کنونی ۳۶ میلیون تنی و برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۱ میلیون تن ظرفیت جدید و قابل تحقق است. بنابراین جمع ظرفیت به ۵۲ میلیون تن خواهد رسید و با توجه به پیش‌بینی ظرفیت ۵۲ میلیون تنی در افق چشم‌انداز در این حوزه، با موازنه کامل در این بخش مواجه‌ایم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.