دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
کربنات سدیم فیروزآباد در مسیر مانع‌زدایی‌ برای جهش تولید
31 فروردین 1400 - 14:18
شناسه : 10810
کارخانه کربنات سدیم کاوه فیروزآباد فارس به تاریخ ۹ مرداد ماه سال 1399 با دستور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ایجاد و توسعه صنایع مادر در استان فارس به عنوان یکی از استان‌های بزرگ و دارای ظرفیت کشور در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد که کارخانه کربنات سدیم کاوه فیروزآباد فارس یکی از این صنایع است که با راه‌اندازی آن گامی بزرگ در مسیر خودکفایی، توسعه صادرات و تحول اقتصادی برداشته شد. و بهره‌برداری از این کارخانه علاوه بر محرومیت‌زدایی و تامین نیاز داخلی، برای کشور ارزآوری به دنبال داشته است.

حوزه فعالیت کارخانه کربنات سدیم کاوه در زمینه تولید کربنات سدیم است که با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار و  ۶۷ میلیارد ریال و با اشتغال بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان فیروزآباد به بهره‌برداری رسید.

در سال ۱۴۰۰ که به نام سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شد، مسئولان امر در حال تلاش برای حل مشکل تامین آب برای توسعه این واحد بزرگ هستند. 

سرمایه‌گذاری در حوزه کربنات سدیم برای تامین نیاز داخل

حامد مرام مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد اظهار داشت: از دهه ۱۳۶۰ تولیدکننده شیشه و بلور بودیم، که با توجه به نیازی تولید این محصولات به کربنات، مجبور به واردات از سایر کشورهای شده‌ایم که مشکلات زیادی در این زمینه به وجود آمد.

وی افزود: به همین دلیل در سال ۱۳۷۸-۱۳۸۰ کارخانه کربنات سدیم با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال را در مراغه راه‌اندازی کردیم.

مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد گفت: با توجه به اینکه تولید کارخانه مراغه پاسخگوی نیاز کشور نبود، فیروزآباد را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه کربنات سدیم انتخاب کردیم چرا که این منطقه دارای معادن آهک و نمک است. راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه در فیروزآباد هم نیاز داخل را تامین می‌کند و هم صادرکننده این محصول به سایر کشورها است.

نقش کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد در اشتغال‌زایی

مرام همچنین به نقش این کارخانه در توسعه منطقه اشاره کرد و گفت: در تمام شهرک صنعتی فیروزآباد ۵۰ تا ۶۰ کارگر فعالیت نمی‌کند درحالی که در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد حدود هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.

وی ادامه داد: تعداد رانندگان کامیون شهرستان فیروزآباد قبل از راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه کم بود اما با راه‌اندازی این کارخانه ۵۰ کامیون توسط مردم این شهرستان‌ خریداری شده چرا که روزانه ۸۰ محموله از کارخانه کربنات سدیم خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد عنوان کرد: ماهانه حدود پنج میلیارد تومان حقوق پرسنل پرداخت می‌کنیم که این حقوق‌ها نیز در تامین نیازهای ضروری و مسکن در شهرستان فیروزآباد هزینه‌ می‌شود.

تکمیل فازهای کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد تا ۲ سال آینده

مرام همچنین در خصوص زمان تکمیل فازهای تکمیلی این کارخانه، بیان کرد: اکثر تجهیزات در فازهای بعدی این کارخانه نصب شده و تنها سه قسمت از تجهیزات تا پایان سال وارد کشور می‌شود. و تا ۲ سال آینده فازهای بعدی کارخانه به پایان می‌رسند.

توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی دستاورد راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم

حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در خصوص اهمیت راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه فیروزآباد، بیان کرد: یکی از ویژگی‌ها اصلی مجتمع این است که مواد اولیه واحد تولیدی از معادن جنب کارخانه تامین می‌شود.

وی افزود: بیش از هشت معدن سنگ آهک و سنگ نمک در کنار این شرکت راه‌اندازی شده و مواد اولیه به کارخانه منتقل می‌شود و اولویت اصلی ما در استان فارس را‌ه‌اندازی صنایع معدنی در کنار معادن است تا بتوانیم از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم. که با احداث این کارخانه این امر در استان میسر شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح را صادرات محور بودن آن دانست و گفت: کشورهایی همچون عراق، ترکیه، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان از مقاصد صادراتی محصولات این کارخانه هستند.

ایزدی بیان کرد: تولیدات این شرکت در صنایع پایین‌دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک‌کننده، تصفیه آب و پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود بنابراین در پایین‌دست این کارخانه شاهد ایجاد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگی خواهیم بود که از محصولات این واحد به عنوان مواد اولیه کارخانه خود استفاده خواهند کرد.

تلاش برای مانع‌زدایی‌ و جهش تولید

مدیرعامل کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس ۲۸ فروردین‌ ماه سال جاری با بیان اینکه یکی از مشکلات در راه توسعه و راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه، آب و انتقال آن از سد هایقر است، اذعان داشت: در صورت عدم انتقال آب توسعه و راه‌اندازی این فاز امکان‌پذیر نخواهد بود.

مرام در دیدار با فرماندار شهرستان فیروزآباد گفت: در نظر داریم  فاز دوم توسعه بزرگ‌ترین کارخانه کربنات سدیم خاورمیانه را پیگیری و راه‌اندازی کنیم که در زمینی به مساحت  ۱۳۰ هکتار با اشتغال‌زایی یک هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: این کارخانه برای  تکمیل و راه‌‎اندازی سد هایقر بیش از ۱۱ میلیارد تومان کمک نیاز دارد، که متاسفانه هنوز به دلیل مشکلات تملک اراضی آبگیری نشده است.

مدیرعامل کارخانه سدیم فیروزآباد با اظهار اینکه به دنبال مجوزساخت کارخانه سیمان یک میلیون تنی در این شهرستان  هستیم، عنوان کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار  و ایجاد اشتغال برای  ۵۰۰ نفر ساخته می‌شود که در آینده ارزآوری خوبی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

حسین آرگیوفرماندار فیروز آباد در این نشست بر لزوم حمایت از تولید و ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: رونق تولید و افزایش اشتغال از برنامه‌های اولویت‌دار این فرمانداری است، در این راستا از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در منطقه حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: تاسیس کارخانه یک میلیون تنی سیمان و فاز دوم کارخانه کربنات سدیم در فیروزآباد در دستور کار فرمانداری قرار گرفته است.

نوید افتتاح سد هایقِر در سال ۱۴۰۰

سد هایقر به عنوان نخستین سد قوسی بتون غلتکی کشور بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهرستان فیروزآباد در حال احداث است.

محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس مهرماه سال ۱۳۹۹ در این باره گفت: با توجه به مجموعه اقدمات و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود سد هایقر در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل ساخت این سد توسط متخصصان و پیمانکاران داخلی انجام شده، بیان کرد: حجم آب تنظیمی سد هایقر حدود ۶۷ میلیون متر مکعب است که ۱۱ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای پایین‌دست، ۳۰ میلیون متر مکعب برای استفاده صنایعی مانند کارخانه کربنات سدیم واقع در پایین‌دست سد، ۱۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز برای حقابه زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

شهرستان فیروزآباد در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.