جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
کرونا بازار بورس‌های جهانی را برهم ریخت
06 آذر 1400 - 12:51
شناسه : 20986
براساس گزارش‌های منتشر شده، نگرانی از سویه جدید آفریقایی ویروس کرونا باعث ریزش شدید بورس‌های جهانی شد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد رشد کرده که این رشد، دومین رشد مثبت فصلی یک سال اخیر این کشور محسوب می‌شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل گذشته نیز رشد اقتصادی ۰.۲ درصد کم‌تر شده است. در بین بخش‌های مختلف، مخارج مصرف‌کننده با ۶.۸ درصد بیشترین نقش را در ثبت این رشد داشته و بدترین عملکرد نیز مربوط به تجهیزات ماشینی با منفی ۳.۷ درصد بوده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی کماکان یک عامل نگران‌کننده برای فعالان بورسی باقی مانده است. نفت که در اوایل امسال حتی به قیمت منفی نیز رسیده بود، اما اکنون و با احیای تقاضا مدت‌هاست که در سطح بالای ۶۰ دلاری قرار دارد و همین مساله باعث افزایش قیمت بنزین، افزایش شدید تورم در بخش انرژی و به تبع آن افزایش تورم کشورهای مختلف شده است. جو بایدن رییس جمهور آمریکا برای کاهش قیمت‌ها دستور عرضه ذخایر استراتژیک نفتی این کشور در بازار را داده است.

وضعیت تورم نسبت به ماه‌های گذشته نه تنها بهتر نشده، بلکه حالا با اوج‌گیری قیمت انرژی، مسکن و همچنین نقدینگی موجود روز به روز شرایط وخیم‌تری را تجربه می‌کند. نرخ تورم سومین اقتصاد اروپا در ۱۲ ماهه منتهی به ماه اکتبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه گذشته به سطح ۲.۶ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار پیشین و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در فرانسه در ۱۳ سال اخیر بود.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند، اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. در همین راستا رافائل بوستیک مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در آتلانتا گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند.

جان ویلیامز مدیر دفتر منطقه‌ای نیویورک نیز معتقد است نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. علاوه بر این گری رایس سخنگوی صندوق بین‌المللی پول نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

با شیوع گسترده کرونا در انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه اکتبر با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۴.۲ درصد رسید. این تورم بالاترین نرخ تورم انگلیس طی ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود و بیش از همه در نتیجه افزایش کم سابقه انرژی رقم خورده است. این تورم ۰.۴ درصد از چیزی که پیشتر نیز انتظارش می رفت بیشتر بوده است و کار بانک مرکزی انگلیس را نسبت به قبل دشوارتر خواهد ساخت.

از سوی دیگر اما رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سطح بالایی باقی مانده است. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

دن اسپایسر تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه ای ان زد، گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کم‌تر نشده‌، بلکه بیشتر هم شده‌اند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۵۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۹۹.۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۲۷ درصد ریزش تا سطح ۴۵۹۴.۶۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۲۳ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۴۹۱.۶۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس فلزات لندن با ۳.۶۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۴۴.۰۳ واحد بسته شد.

شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۴.۱۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۷.۰۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۴.۷۶ درصدی در سطح ۶۷۳۹.۷۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۴.۹۵ درصد پایین رفت و به ۸۴۰۲.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۵۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۵۱.۶۲ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۲.۶۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۰.۵۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای  کامپوزیت» کاهش ۰.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۰.۱۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۱.۷۳ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۲۷۹.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود. معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت «وست تگزاس اینتر مدیت» با ۱۰.۰۶ درصد کاهش به ۶۸.۱۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۱۰.۵۵ درصدی به ازای ۷۲.۷۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۱.۴۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۰۲.۵۹ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۷ درصدی به ازای ۲۳.۱۴ دلار مبادله شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.