سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
کم‌آبی سد راه ذوب‌آهن برای عمل به تعهدات تولیدی و صادراتی نشد
29 خرداد 1400 - 9:41
شناسه : 13921
معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه به دلیل شرایط سخت کم آبی، این شرکت حدود ۲ تا ۳ درصد از برنامه‌های خود عقب افتاده است، گفت: اگر آب به حدی کم شود که نتوانیم بدنه کوره‌ها را خنک نگه داریم، احتمال اتفاقات ناگوار همچون انفجار در کوره و توقف چند ساله آن‌ها وجود دارد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد تولاییان معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: همزمان با تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته‌گری شماره ۵، نصب برج‌های خنک‌کننده هیبریدی ایستگاه فوق، تعمیرات اساسی آگلوماشین شماره ۴ و تعویض لوله‌های اکران دیگ کنورتور شماره ۲، تعمیرات اساسی درجه ۳ کوره بلند شماره ۲ شرکت نیز با موفقیت انجام شد.

وی در خصوص تعمیرات اساسی کوره بلند شماره ۲ ذوب‌آهن، افزود: این تعمیرات اساسی از نوع درجه سه هستند که از نظر زمانی حدود هفت شبانه به طول انجامید. لذا فلسفه تعمیرات اساسی حفظ شرایط تولید و پایداری است تا در آینده ضرری به خط تولید شرکت وارد نشود.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان، گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های موجود در حوزه آب و برق به شدت ذوب‌آهن را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال تعمیرات اساسی کوره بلند شماره ۲  که برای زمان دیگری برنامه‌ریزی شده بود، با موفقیت به اتمام رسید.

تولائیان با بیان اینکه در ۱۶۰ نقطه کوره بلند شماره ۲ ذوب‌آهن تعمیرات اساسی انجام شده است، بیان کرد: از جمله قسمت‌های اصلی این تعمیر مربوط به زینک‌خانه و دیگری مربوط به قسمت پل شیب‌دار بود.

وی ادامه داد: به طور معمول برای تعمیرات اساسی، قطعات مورد نیازی که از سال‌های قبل خریداری و نگهداری شده است، در زمان مناسب تعمیرات اساسی برای نوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان در مورد تعمیرات اساسی کوره بلند شماره ۳ ذوب‌آهن، اذعان داشت: اگر برخی اقلام مورد نیاز این کوره همچون مواد نسوز از خارج وارد کشور شود، پیش‌بینی می‌شود تعمیرات اساسی کوره شماره ۳ ذوب‌آهن در مهر و آبان امسال انجام و این کوره برای تعمیر متوقف شود، در غیر این صورت کار خاصی برای تعمیرات اساسی آن وجود ندارد.

تولائیان با اشاره به تاثیر کم آبی و آسیبی که به بخش‌های مختلف تولید و به خصوص کوره‌های بلند ذوب‌آهن وارد می‌شود، عنوان کرد: باید توجه داشت که به طور معمول تجهیزات و کارخانجات صنعتی زمانی خوب کار می‌کنند که به صورت پایدار و یک نواخت در مدار واقع شوند؛ اما اگر به هر دلیل کوره‌های بلند چند روز توقف و مجدد به چرخه تولید بازگردند، از نظر تکنولوژی آسیب زیادی به کوره وارد می‌شود که علاوه بر افت تولید، موجب بسته شدن و یا به اصطلاح ماسیدگی مواد داخل کوره می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های جدی کم آبی به کوره‌های بلند ذوب‌آهن، یادآور شد: اگر آب به حدی کم شود که نتوانیم بدنه کوره را خنک نگه داریم، احتمال اتفاقات ناگوار همچون انفجار در کوره و توقف چند ساله آن وجود دارد.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به نگرانی این شرکت در خصوص کم آبی، تصریح کرد: در حال حاضر حرکت ذوب‌آهن در مسیر تولید با ریسک بالای همراه است. لذا این تعمیرات اساسی موجب شد تا تولید این شرکت در بازه ۱۰ روز کاهش یابد، که این امر موجب مصرف آب کم‌تر شد.

تولائیان با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط سخت کم آبی ذوب‌آهن اصفهان از حدود ۲ تا ۳ درصد برنامه‌های خود عقب است،  گفت: اگرچه در ماه سوم سال قرار داریم، اما به دلیل شرایط سخت کم‌آبی ذوب‌آهن در بحث تولید اصلی خود شامل چدن و فولاد تقریبا دو تا سه درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده خود عقب ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اتفاق موجب نشد تا ذوب‌آهن از تعهدات صادراتی خود عقب بماند؛ چراکه تعهدات تولیدی و صادرات در فواصل کوتاه است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.