چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
کنسرسیوم پایا در مسیر توسعه اکتشاف
31 خرداد 1401 - 12:39
شناسه : 29309
رییس هیات‌عامل ایمیدرو عنوان کرد: رییس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: توسعه اکتشاف در کشور، نیازمند نگاه جدید است و کنسرسیوم پایا باید به سمت تدوین برنامه‌های جدید در حوزه اکتشاف حرکت کند.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در نشست با اعضای کنسرسیوم شرکت مدیریت اکتشاف معدنی پایا، اظهار داشت: با توجه به موضوع تامین بلندمدت مواد اولیه معدنی و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه اکتشاف، مجموعه کنسرسیوم پایا با مشارکت ۱۲ شرکت در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه باید نگاه ملی به حوزه اکتشاف داشته باشد، افزود: این کنسرسیوم باید با حفظ انسجام درونی و رویکرد مشترک، تصمیم‌های تحول‌برانگیز اتخاذ کرده و از ظرفیت و توانمندی بالای موجود، برای اجرای طرح‌های بزرگ اکتشافی استفاده کند. عملی کردن ظرفیت‌ها و ارائه نتایج موثر اکتشافی، موجب می‌شود تا این کنسرسیوم به عنوان یک شرکت توانمند و پیشرو، هنگام واگذاری محدوده‌ها، ارجح باشد. شرکت‌های فعال در قالب کنسرسیوم با داشتن نگاه ملی، می‌توانند به سمت ایده‌های جدید همچون اکتشاف معادن کشورهای همسایه حرکت کنند.

رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه از جمله دلایل اصلی ضعف حوزه اکتشاف، نداشتن روحیه خطرپذیری در این حوزه است، بیان کرد: ذات اکتشاف، خطرپذیری بوده و نیازمند این است که در محدوده‌های وسیع صورت بگیرد. بدون شک، با اکتشاف یک معدن در میان محدوده‌های مختلف، همه هزینه‌های صرف شده جبران خواهد شد.

کمبودهای جدی در حوزه اکتشاف

جعفری با اشاره به کمبودهای بخش اکتشاف، تصریح کرد: در این بخش از نظر آزمایشگاه، استانداردهای بین‌المللی، دانش اکتشاف در عناصر جدید، ماشین‌آلات حفاری و…، با کمبودهای جدی مواجه هستیم و این مسائل موجب می‌شود تا نتوانیم به برنامه‌های پیش‌بینی شده یعنی یک میلیون متر حفاری در سال، دست پیدا کنیم. باید فضای جدیدی تعریف و اقدام به اکتشاف معادن فلزی و دارای ارزش کنیم. کنسرسیوم پایا از نظر مالی، توانمندی‌های قابل توجهی دارد و می‌تواند نسبت به استفاده از پیمانکاران خارجی برای انجام اکتشاف اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران شرکت مدیریت اکتشافات معدنی پایا تا روز تشکیل مجمع، برنامه و چشم‌انداز بزرگ‌تری ارائه کنند، اذعان کرد: برای چابک کردن شرکت، تصمیم‌های جدیدی را به اجماع برسانید. موضوع افزایش سرمایه شرکت و اختیارات نیز مطرح شود و سهامداران عضو کنسرسیوم با حفظ ریسک اکتشاف، بودجه مناسبی را برای حوزه اکتشاف اختصاص بدهند.

صدور ۲۰ پروانه اکتشاف

علی یزدانی، رییس هییت‌مدیره شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، مطرح کرد: این شرکت از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تاکنون، اکتشاف ۶۰ هزار کیلومتر مربع را در هفت استان به پایان رسانده که منجر به صدور ۲۰ پروانه اکتشافی شده است. ازجمله موانع موجود، وجود معارضان محلی و مسائل زیست‌محیطی برای ادامه کار است. واقعیت این است که برای اجرای ۱۰۰ هزار متر حفاری، نیازمند به سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی هستیم.

حمیدرضا خلیلی مدیرعامل شرکت پایا، در این نشست، گفت: برنامه این شرکت تا شهریور ماه ۱۴۰۱، شامل دریافت ۲۱ پروانه اکتشاف، دریافت نخستین گواهی کشف، تکمیل مطالعات پی‌جویی، اخذ ۴۱ پروانه اکتشاف، دریافت هفت گواهی کشف و تکمیل مطالعات یک‌پنج‌هزارم مرحله عمومی تا اسفند ۱۴۰۱ است.

گفتنی است که در این جلسه، سهامداران به عارضه‌یابی در زمینه کندی فعالیت‌های شرکت اکتشافات معدنی پایا پرداختند و پیشنهادهایی نیز برای خروج از روند موجود ارائه کردند. کنسرسیوم اکتشاف (پایا) متشکل از شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، توسعه معادن و فلزات، صبانور، گهرزمین، توسعه صنایع معادن غدیر، فولادمبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری ماهان و صدر تامین است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.