جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
گاز نیاز اساسی صنایع در زمستان است
14 مهر 1400 - 11:17
شناسه : 18758
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو: مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: ایران دومین تولیدکننده گاز دنیاست، لذا از آنجایی که برق و گاز جزو شریان‌های حیاتی صنعت در فصل سرما هستند، دولت باید نیاز آن‌ها را تامین کند.
ارسال توسط : منبع : صدای بورس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص افزایش مصرف گاز در آینده، اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها از افزایش مصرف گاز در نیمه دوم سال گزارش می‌دهد. صنایع، تابستان سختی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از موارد کارخانجات فولادی به دلیل قطع شریان حیاتی برق(باوجود افزایش میزان تولید و فروش) به برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه تولید و صادرات دست پیدا نکردند.

وی درباره انرژی مورد نیاز در معدن و صنایع معدنی، افزود: در بخش معدن و صنایع معدنی، علاوه بر انرژی برق، به انرژی گاز در ۲ کار ویژه از جمله سوخت و دوم در فرایند تولید به عنوان خوراک برای تولیدات محصولات فولادی نیز است. البته در شرکت چادرملو برای تولید آهن‌اسفنجی به برق و گاز توامان نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به مشکلات شرکت‌های معدنی و فولادی در زمینه تامین برق، گفت: ساخت نیروگاه و تامین برق یکی از پروژه‌های زیرساختی است که در یکی، دو سال به بهره‌برداری نمی‌رسد، لذا باید در برنامه‌های بلندمدت تدوین و اجرایی می‌شد و اکنون نیز باید جزو برنامه‌های اصلی دولت باشد؛ چراکه تداوم در تولید، نیازمند سوخت مستمر است.

تقی‌زاده با بیان اینکه تامین گاز صنایع بر عهده وزارت نفت است، بیان کرد: وزارت نفت باید فکری به حال تامین گاز مستمر صنایع به خصوص در بخش معدن و صنایع معدنی کند. مصاحبه‌ها و گزارش‌های بسیاری در خصوص نیاز گاز صنایع منتشر شده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا باید به وزارت نفت در این ارتباط فشار آورده شود و پاسخ دهند که چرا با وجودی که دومین تولیدکننده گاز دنیا هستیم، وزارت نفت مشکل گاز را حل نمی‌کند؟

وی با مخاطب قرار دادن وزارت نفت، ادامه داد: باید در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی بیشتر انجام شده و جلوی پرت‌های انرژی گرفته و مصرف گاز در کشور مدیریت شود. به ازای هر شرکتی که به طور متوسط یک میلیون تن در سال تولید دارد، قطع هر روز گاز یعنی از دست دادن سه هزار و ۵۰۰ تن تولید که زمانی اثرگذاری آن در بخش‌های مختلف ضرب و تقسیم می‌شود، ۴۰ هزار تن محصول به دلیل این قطع انرژی از دست می‌رود. این بدین معناست که برای مملکت، کاهش تولید یعنی صادرات کم‌تر.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به نیاز کشور به ارز، اذعان داشت: هر واحد ذوبی که از دست می‌رود، جزو سرمایه ملی است. صادرات کم‌تر، ارز آوری کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، لذا از آنجایی که ایران در تحریم است، معدن و صنایع معدنی به عنوان صنایع ارزآور می‌توانند بخشی از نیاز کشور به ارز را تامین کنند.

تقی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: قطع و یا کاهش میزان سهمیه گاز صنایع واحدهای کوچک و تعطیلی خط‌های تولید شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی را با ورشکستگی مواجه می‌کند، لذا قطعات و تجهیزات غول پیکری که با صرف هزینه‌های سنگین در خط تولید هستند با نوسان فشار برق و گاز از خط تولید بیرون گذاشته می‌شوند. همچنین روند کار از دست مدیران خارج مشده و در برنامه‌ریزی‌های خود به برآوردهای تولیدات خود دست پیدا نمی‌کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.