سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
گام‌های بلند هلدینگ ماهان در مسیر توسعه
14 اسفند 1400 - 12:42
شناسه : 25348
پیشران‌های رشد اقتصادی هر کشوری، بنگاه‌های اقتصادی هستند. در این بین نیز هلدینگ‌ها به‌دلیل داشتن زیرمجموعه‌ها، سرمایه بیشتر، نیروی کار، ایجاد ارزش‌افزوده و توان انجام پروژه‌های بزرگ، قادر هستند نیرو محرکه بنگاه‌ها باشند. هلدینگ‌ها در حقیقت با ایجاد یک گروه تخصصی در زیرمجموعه‌های تابعه خود این توانایی را دارند که به بهترین شکل ممکن، بنگاه‌های اقتصادی را هدایت و ارزش‌افزوده بیشتری خلق کنند. طی سال‌های گذشته در ایران به‌واسطه معادن غنی در کشور، هلدینگ‌های معدن و صنایع معدنی در حال شکل‌گیری و گسترش بوده و هستند که با سر و سامان دادن به واحدهای قدیمی ‌و زیان‌ده، قادر شده‌اند گام بزرگی در این حوزه بردارند.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری، با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن ایجاد شده است. این هلدینگ معدنی، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با هدف سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن کشور آغاز کرده و همواره در تلاش است تا در افق سال ۱۴۰۴ خود را در رده ۱۰ هلدینگ برتر در کشور قرار دهد. میزان اشتغال مستقیم در هلدینگ ماهان بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم نیز حدود ۱۰ هزار نفر مشغول به کار هستند.

زیرمجموعه‌های هلدینگ ماهان شامل شرکت‌های فولاد صنعت بناب، احیا استیل فولاد بافت، گسترش فولاد شهریار، توسعه فراوری صنایع و معادن ماهان سیرجان، شرکت گروه بازرگانی گردشگری دانا، توسعه انرژی نفت و گاز لاوان، گهر پویش گام، جمیل کرک بافت، شرکت حمل و نقل پرچم بار، معدن سرب و روی سنگ جویان لعل کوه هستند.

عملکرد هلدینگ در بخش تولید و فروش

در سال ۱۴۰۰ با وجود بروز موانع داخلی از جمله توقف بلندمدت فعالیت‌های تولیدی به‌ واسطه قطعی‌های مکرر برق، نوسانات بسیار شدید بازارهای داخلی و خارجی و رکود بازار صنایع فولادی، هلدینگ ماهان توانسته است در مسیر حرکت رو به رشد خود که از سال گذشته آغاز شده بود، گام بردارد. این هلدینگ با کسب رتبه ۷۱ در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، در مسیر چشم‌انداز توسعه‌ای خود گام‌های بزرگی برداشته است.

محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان درباره عملکرد این شرکت در بخش تولید و فروش در سال‌جاری، اظهار داشت:‌ در زمینه سنگ‌آهن تولید شرکت افزون بر ۲.۷ میلیون تن بوده است. همچنین در زمینه تولید آهن‌اسفنجی با وجود محدودیت‌های قطعی برق و گاز تولید ۸۰۰ هزار تن را به ثبت رسانیده‌ایم. علاوه بر این شمش فولادی نیز با وجود تعطیلی تابستان به‌دلیل محدودیت‌های قطعی برق و گاز تولید افزون بر ۳۵۰ هزار تن شمش فولادی و حدود ۵۰۰ هزار تن مقاطع فولادی بوده است.

عملکرد هلدینگ در بخش پروژه‌ها

بصیری در پاسخ به این پرسش که عملکرد هلدینگ در بخش پروژه‌ها چگونه بوده است، گفت: در سال‌جاری پروژه‌های مختلفی از جمله شروع عملیات احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن، شروع عملیات احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی گندله، پیشرفت افزون بر ۵۰ درصد احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی، شروع عملیات احداث کارخانه اکسیژن پلنت و پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه، تکمیل پروژه احداث خط ریلی اختصاصی مجتمع بناب، شروع پروژه‌های زیرساختی خط انتقال آب، سیستم‌های تصفیه و بازیابی آب و خط انتقال برق در مجتمع بناب، شروع عملیات مهندسی توسعه شمش فولاد به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال و تولید انواع میلگرد کلاف با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، بهره‌برداری از پروژه احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی مجلسی و ورود به زنجیره سرب و روی از طریق خرید معدن و شروع عملیات اکتشافات استخراجی را داشته‌ایم.

عملکرد در بخش ساختارهای نظارتی و توسعه‌ای هلدینگ

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به عملکرد در بخش ساختارهای نظارتی و توسعه‌ای هلدینگ بیان کرد: ایجاد دفتر  PMO بر اساس استانداردهای مدیریت پروژه به منظور نظارت و مدیریت بهره‌ور پروژه‌های توسعه‌ای و پیاده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری یکپارچه مدیریت پروژه سازمانی، ایجاد ساختار گزارشگری یکپارچه از طریق پیاده‌سازی سامانه جامع هوش تجاری، بازنگری استراتژی توسعه‌ای هلدینگ و ایجاد تنوع در سبد کسب و کارها از طریق سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های مس، کروم، سرب و روی و سایر کانی‌های غیرآهنی، تکمیل زنجیره ارزش خدمات هلدینگ از طریق ایجاد شرکت حمل و نقل، توسعه شرکت بازرگانی به منظور گسترش فعالیت‌های در حوزه صادرات، ایجاد شرکت تخصصی در حوزه انرژی با هدف تامین و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سطح هلدینگ جزو برنامه‌های ساختار نظارتی و توسعه‌ای هلدینگ در سال‌جاری بوده است.

چالش‌های سال‌جاری

بصیری با اشاره به مهمترین چالش‌هایی که در سال‌جاری با آن روب‌رو بودند، عنوان کرد: چالش‌های اصلی هلدینگ در بخش بهره‌برداری شامل قطعی بلندمدت برق و تعطیلی کارخانجات در تابستان،  قطعی بلندمدت گاز و تعطیلی کارخانجات در زمستان بوده است. از سوی دیگر نوسانات بسیار زیاد قیمتی مواد اولیه و محصولات در بازار داخلی و جهانی و همچنین رکود بازار در حوزه محصولات نهایی زنجیره فولاد جزو چالش‌های این هلدینگ در سال‌جاری بوده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به چالش‌هایی در بخش اجرای پروژه‌ها تصریح کرد: عدم دسترسی مناسب به فناوری‌های روز دنیا به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، عدم دسترسی مناسب به منابع مالی خارجی (فاینانس) و نبود تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به همکاری در توسعه و کمبود زیرساخت‌های تامین انرژی به‌خصوص برق چالش‌هایی بوده‌اند که اجرای پروژه‌ها را با کندی همراه کرده‌اند.

برنامه های هلدینگ در سال ۱۴۰۱

بصیری در پایان با اشاره به برنامه‌های این هلدینگ برای سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: مهمترین هدف هلدینگ در سال آینده، تولید با حداکثر ظرفیت در زنجیره فولاد است. سایر اهداف شرکت برای سال ‌آتی، توسعه معادن از طریق خرید، فعالیت‌های اکتشافی، انجام مشارکت‌ها و شرکت در مزایدات معدنی، افتتاح کارخانه ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی، تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای زنجیره فولاد و سرب و روی طبق برنامه، افتتاح کارخانه خردایش و کوبینگ به عنوان فاز اول پروژه احداث کارخانه فراوری کنسانتره، شروع پروژه احداث کارخانه ۱.۵ میلیون تنی اسلب و ورق گرم در استان هرمزگان، شروع پروژه احداث کارخانه فروسیلیس با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال، شروع پروژه احداث نیروگاه ۱۶ مگاواتی بافت، برنامه‌ریزی و انجام مطالعات احداث کارخانه ۱۰ هزار تنی تولید کنسانتره مس به عنوان نخستین فعالیت در زنجیره مس و شروع پروژه احداث کارخانه اسیداستیک و ورود هلدینگ ماهان به صنعت پتروشیمی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.