دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
گام جدید ریوتینتو برای مدیریت پروژه یک معدن مغولستانی
28 خرداد 1401 - 9:10
شناسه : 29096
یکی از مقامات ارشد پروژه غول‌پیکر معدن مس و طلای اویو تولگوی‌ در مغولستان، خواستار شفافیت و قدرت بیشتر برای مدیریت داخلی این پروژه در کشور شده است، چراکه ریوتینتو به دنبال خرید کامل سهام مدیریتی این پروژه مشکل‌دار است.
ارسال توسط : منبع : انجمن مس ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مغولستان مالک ۳۴ درصد از اویو تولگوی، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس و طلای شناخته‌ شده جهان در صحرای گبی است و شرکت ریو بقیه را از طریق ۵۱ درصد سهام خود در Turquoise Hill Resources، یکی از شرکت‌های تابعه آن‌، کنترل می‌کند. این سایت در سال ۲۰۰۱ کشف شد و به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین این شرکت و دولت مغولستان با مالکیت ۳۴ درصدی در حال توسعه است.

 این معدن از سال ۲۰۱۰ شروع به استخراج کرد و اولین استخراج مس خود را در ۹ ماه جولای ۲۰۱۳ به فروش رساند. Turquoise Hill Resources، یک شرکت اکتشاف و توسعه مواد معدنی کانادایی است که دفتر مرکزی آن در مونترال، کبک، زیرمجموعه اکثریت گروه ریو تینتو قرار دارد. ریوتینتو و دولت مغولستان، در ماه ژانویه به توافقی برای پایان دادن به مناقشه طولانی‌مدت بر سر توسعه ۷/۶ میلیارد دلاری این معدن که از برنامه پیش‌بینی‌ شده عقب بوده و ۴/۱ میلیارد دلار از بودجه مصوب خود فراتر رفته، دست یافتند.

بر همین اساس، ریو از بالغ بر دو میلیارد و چهار میلیون دلار از بدهی‌های دولت مغولستان به خود چشم‌پوشی کرد. بلافاصله پس از آن، ریو پیشنهاد خرید باقی‌مانده سهام شرکت Turquoise Hill را به مبلغ ۷/۲ میلیارد دلار داد و راه را برای مالکیت مستقیم اویو تولگوی هموار کرد.

در همین راستا، سرنبات نامسرایی مدیر اجرایی شرکت دولتی مغولستان در این خصوص اظهار داشت: به عنوان سهامدار اویو تولگوی، از ریوتینتو می‌خواهیم در این پروژه شفاف عمل کند و ساختار مدیریتی مناسبی داشته باشد و در غیر این صورت مهم نیست چه کسی صاحب سهام این معدن است.

وی افزود: اگر ریو در پیشنهاد خود برای خرید شرکت Turquoise Hill موفق شود، این اتفاق بسیار مطلوب است، زیرا تصمیم‌گیری‌ها کوتاه می‌شود و این جنبه خوب این معامله خواهد بود. در ادامه نیز، ناگی اوتگونشار معاون وزیر مغولستان در وزارت معدن و صنایع سنگین، در مصاحبه‌ای گفت: آن‌ها در حال مشاهده و ارزیابی نتیجه داخلی پیشنهاد خرید ریو هستند و تنها تقاضایی که از ریوتینتو داریم عملکرد شفاف است، زیرا قبل از این اطلاعات کافی با دولت مغولستان به اشتراک گذاشته نشده بود

اوتگونشار اضافه کرد: این پروژه‌ای است که به شدت توسط مردم رصد شده و توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مردم مغولستان توسط ریوتینتو بسیار مهم است. به این حقیقت دست یافته‌ایم که آینده از آن مس است و تمایل داریم یکی از بازیگران برتر برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر باشیم و اویو تولگوی راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هموار می‌کند. مدیر اجرایی شرکت دولتی مغولستان، گفت: اکنون بحث‌ها برای جلو انداختن تاریخ تولید از هدف فعلی یعنی اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی در جریان است. با حذف وام ۴/۲ میلیارد دلاری، موضوع سهامداری در این پروژه حل شد و اکنون در حال بحث در مورد چگونگی بهبود مدیریت اویو تولگوی برای کوتاه کردن دوره تولید پایدار آن هستیم.

نامسرایی در ادامه بیان کرد: برای اطمینان از اینکه مغولستان از فعالیت‌های این معدن سود می‌برد، باید قدرت بیشتری در اختیار تیم مدیریت اویو تولگوی قرار گیرد، بدون اینکه توضیح بیشتری در مورد اینکه دولت چگونه این مهم را تضمین می‌کند، ارائه دهد.

وی ادامه داد: محدودیت‌های شیوع کرونا در مغولستان، قرنطینه‌های اخیر در چین، مسائل لجستیکی و تغییرات قوانین کار داخلی، به این معنی است که آن‌ها می‌توانند دوباره از بودجه مصوب عقب بمانند. بودجه افزایش یافته اعلام شده، احتمالا به زودی تمام خواهد شد، اگرچه گفتن آن بسیار دشوار است.

پروژه معدنی Oyu Tolgoi بزرگ‌ترین پروژه مالی در تاریخ مغولستان است و انتظار می‌رود پس از تکمیل، سالانه ۴۵۰ هزار تن مس تولید کند. بودجه این پروژه تا حدی از گروه ریوتینتو و قرارداد سرمایه‌گذاری بین معادن ایوانهو و دولت مغولستان تامین شده است.

گفتنی است، در تاریخ ۲۱ ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، پارلمان مغولستان قطعنامه‌ای در مورد تامین منافع و حقوق مغولستان جهت بهره‌برداری از سپرده اویو تولگوی، به تصویب رساند که به دولت و اعضای کابینه دستور می‌دهد تا به شرایط اشتراک‌گذاری محصول در این معدن توجه و یا ۳۴ درصد سهام خود را با حق امتیاز ویژه مبادله کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.