سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
گزارش از عملکرد شرکت مس در سال ۱۳۹۹
17 فروردین 1400 - 15:57
شناسه : 9919
ارزش ذخیره اکتشاف‌ شده جدید شرکت ملی صنایع مس ایران به لحاظ ریالی نشان می‌دهد که بیش از 35 هزار میلیارد تومان به دارایی‌های این شرکت اضافه شده است.
ارسال توسط : منبع : مس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این شرکت پرداخت و اظهار داشت: ذخیره شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته از هشت میلیارد تن عبور کرد که افتخار بزرگی برای بخش معدن محسوب می‌شود. همچنین در سال ۱۳۹۸ نیز این شرکت موفق به اضافه کردن ۵۲۳ میلیون تن ذخیره جدید شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال جهش تولید موفق به کسب رکوردهای مختلفی در حوزه تولید و فروش شد، افزود: به‌ عنوان یک کارشناس نه مدیرعامل، عملکرد شرکت ملی مس «فملی» در سال ۱۳۹۹ را مثبت ارزیابی می‌کنم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۹ به ویژه در بخش اکتشاف توانست ۱۰۱ هزار متر حفاری عمومی برای شناخت پتانسیل‌های جدید در کشور انجام دهد. نتیجه این اکتشافات، یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار ۰٫۵ درصد بود.

سعدمحمدی اذعان داشت: ذخایر ایران در دنیا پیش از این اکتشاف، ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که امروز با اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به میزان هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش و به بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص رسیده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای سال ۱۴۰۰، رتبه ایران در جهان ارتقا یافته و در جایگاه ششم دنیا قرار گیرد.

وی ادامه داد: در بخش تولید طی سال گذشته، شرکت ملی صنایع مس ایران، موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس شد. این رکورد برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت به ثبت رسید. درواقع، این رکورد نسبت به سال ۱۳۹۸، ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: تولید ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند، اتفاق مهمی برای شرکت بود و توانستیم با ۱۶٫۸ درصد رشد، رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت برسانیم.

سعدمحمدی گفت: بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شده است. در تولید کنسانتره مس نیز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن موفق به ثبت رکورد شدیم. این رقم در سال ۱۳۹۸ به میزان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روز گذشته فروش هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی مس را در اسفندماه به ثبت رساندیم، این موضوع بیانگر فروش ۴۱ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، رشد ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره عوامل اثرگذار بر رشد فروش، افزود: شرکت مس در سال ۱۳۹۹ موفق به فروش ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد شد که این رکورد در طول تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران، بی‌نظیر است. این رقم در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۲۴۸ هزار تن بود. در نتیجه قسمتی از افزایش فروش مربوط به عملکرد شرکت مس و بخشی دیگر، افزایش نرخ ارز است.

سعدمحمدی بیان کرد: طی سال گذشته در بورس، ۲۰۲ هزار تن مس عرضه شد و فروش انجام‌شده بر روی تابلو، ۱۵۰ هزار تن بود. یعنی عرضه به میزانی بود که هیچ‌گونه رقابتی برای مشتریان ایجاد نشود. در واقع، فضا را برای جلوگیری از افزایش قیمت کنترل کردیم و این افزایش قیمت، تنها ناشی از رشد جهانی مس بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، محور اقدامات را بر روی توسعه‌ها متمرکز کرده‌ایم و سه طرح بسیار مهم در سال جاری افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به این طرح‌ها، افزود: معدن و کارخانه کنسانتره درآلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه، سه طرح مهمی هستند که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

سعدمحمدی اظهار داشت: با افتتاح این طرح‌ها، بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره شرکت ملی مس اضافه خواهد شد. معنای راه‌اندازی این سه کارخانه، اضافه شدن حداقل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدهای شرکت ملی مس خواهد بود. این موضوع تاثیر به سزایی در کسب درآمد، تامین سود و تامین سرمایه لازم برای توسعه‌های دیگر خواهد داشت.

وی در ادامه بیان داشت: در قالب ۲۹ پروژه، ۲٫۴ میلیارد یورو به همراه ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح تعریف کرده‌ایم. ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره شرکت مس به میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، این رقم در چهار سال آینده به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اضافه کرد: با ظرفیت جدید ذوب پالایش در سونگون، به تاریخ ۶ اردیبهشت ماه پاکت‌ها گشوده و تکلیف قیمت‌ها در آن مشخص می‌شود. همچنین با ظرفیت‌های ایجادشده در سرچشمه و خاتون‌آباد، امیدوار هستیم ظرفیت تولید کاتد در کشور به ۶۰۰ هزار تن ارتقاء یابد که ۵۵۰ هزار تن حاصل از ذوب است. امیدواریم با چنین طرح‌هایی جایگاه خود را از وضعیت فعلی که حدود دو میلیارد دلار ارزش درآمدی شرکت است، در چهار سال آینده به ۴٫۵ میلیارد دلار برسانیم.

سعدمحمدی ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود که شرکت ملی صنایع مس ایران جزو ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس قرار گیرد. همچنین این شرکت در پایان سال ۱۳۹۸، سومین شرکت بورسی کشور بود. این رتبه در پایان سال ۱۳۹۹ به جایگاه دوم رسید که امیدواریم تا پایان سال جاری و با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید، به رتبه اول شرکت‌های بورسی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: میزان بازدهی سهم شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۹، ۲۸۲ درصد بود؛ یعنی رتبه اول در بازدهی سهام را در میان شرکت‌های دیگر به دست آوردیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و خرید تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید، خرید دستگاه‌های حفاری جدید  به تعداد ۱۵ دستگاه، استفاده از نرم‌افزارهای روز اکتشافات معدنی و نیز سیستم ابر الکترونیکی برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های تازه، استان‌های جدید شامل آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل را در جرگه تولیدات معدنی مس قرار دهیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه امروز در فضای بین‌المللی، حدود ۳۹ درصد از انرژی دنیا از نفت و ۱۹ درصد از الکتریسیته تامین می‌شود، عنوان کرد: برنامه‌ریزی دنیا برای ۳۰ سال آینده به ‌صورتی است که میزان انرژی در سال ۲۰۵۰، ۱۳ درصد از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود. مهم‌ترین عنصر در ایجاد این زمینه طی ۳۰ سال آینده، عنصر مس است. نکته مهم دیگر آن است که طی ۱۰ سال آینده، ۳۵ درصد خودروها برقی خواهد شد. با توجه به اینکه خودروهای فعلی تقریبا چهار کیلوگرم مصرف مس دارند و هر خودرو برقی به ۸۹ کیلوگرم مس احتیاج خواهد داشت، بازار مناسبی را می‌توان در این زمینه تعریف کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در خصوص سرانه مصرف فلز سرخ در جهان، اظهار داشت: میزان سرانه مس ۳٫۲ کیلوگرم است. با توجه به افزایش جمعیت جهان طی ۲۰ سال آینده، به پنج میلیارد تن مس احتیاج خواهیم داشت. درنتیجه عنصر مس به‌ عنوان یک عنصر استراتژیک در سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود. شرکت مس نیز همسو با این نگاه بین‌المللی، تعریف سرمایه‌گذاری را به لحاظ عملیاتی تدوین کرده و با توجه به کیفیت بسیار خوب مس ایران باید بتوانیم شرایط ایجاد یک بنگاه بزرگ را به لحاظ اقتصادی ایجاد کنیم.
ورزش مس در اوج
سعدمحمدی با اشاره به فعالیت‌های ورزشی این شرکت، گفت: قهرمانی و ورود مس رفسنجان به لیگ برتر، اتفاق مهمی برای این شرکت بود. همچنین در سال گذشته نایب قهرمانی لیگ برتر دوچرخه‌سواری، قهرمانی در لیگ کاراته، صعود به لیگ برتر والیبال در بخش بانوان بانوان، صعود به لیگ برتر والیبال بخش آقایان، نایب قهرمان لیگ برتر تیراندازی بانوان را کسب کردیم.
موفق در مسئولیت اجتماعی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت، بیان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا، بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه صرف کرده‌ایم؛ اقداماتی شامل یک بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی در شهر رفسنجان، خرید اکسیژن برای بیماران و تجهیز ۴۰ تخت‌خواب برای شهربابک، از فعالیت‌های این شرکت بود.

سعدمحمدی ادامه داد: به دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و آذربایجان شرقی کمک‌های خوبی صورت گرفت. در سطح کشور نیز برای تجهیزات مورد نیاز، هزینه‌هایی صرف شد.

وی گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر را در اردوهای جهادی راهی مناطق محروم کردیم که در هر گروه ۲۵ پزشک متخصص حضور داشتند تا مردم را به‌صورت رایگان معالجه کنند. بیش از ۶۶ چمن مصنوعی در روستاها احداث شده است و از ۱۹ سالن ورزشی، بهره‌برداری صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در این بخش، اتفاقات مهمی شکل گرفت و بحث دامداری، کارآفرینی، احداث مزرعه گل را در دستور کار داشتیم و همچنان ادامه خواهیم داد. همچنین یک مرکز نوآوری در رفسنجان ایجاد کردیم و تمام افرادی که ایده‌های جدید برای سرمایه‌گذاری دارند را تحت پوشش قرار می‌دهیم. پیش از سال جدید به هشت طرح برتر امکانات ارائه شد تا بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و ایده‌ها را تبدیل به ثروت‌آفرینی کنند.
سعدمحمدی همچنین از آمادگی شرکت مس برای همکاری و به‌کارگیری نخبگان کشور خبر داد و افزود: در حوزه جذب نیرو، در سال گذشته آزمونی برگزار شد. همچنین در سال جدید و در استان کرمان و آذربایجان، آزمونی برای جذب نیروهای جدید برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته موفق به کسب رتبه +A ارزیابی مالی شرکت شده‌ایم. به‌ طورکلی در ابعاد مختلف، شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته است مسیر درستی را طی کند. امیدوار هستیم با تلاش همکاران از تکنیک‌های جدید استفاده کرده و به رتبه‌های مورد نظر دست پیدا کنیم؛ به نحوی که وظیفه خود را در بخش معدن به درستی انجام دهیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.