چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
گزارش هفتگی بازار فولاد
17 آذر 1399 - 9:06
شناسه : 2727
گزارش هفتگی بازار فولاد سال 2020
ارسال توسط :
پ
پ

سنگ آهن
هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد رشدی فراتر از انتظار داشت و از ۱۳۱ دلار به حدود ۱۴۵ دلار هر تن سی اف آر چین رسید. تقاضای چینی ها بالا بود و از طرفی برنامه تولید شرکت واله کاهش داشت، موجودی سنگ آهن بنادر اصلی چین نیز سه هفته متوالیست که نزولی بوده از این رو بازار این ماده اولیه رکوردهای جدیدی را ثبت نمود.
 در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد از ۸۴٫۷  دلار به ۸۷٫۲ دلار هر تن فوب رسید و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  ۶۱ درصد ایران نیز از ۸۲٫۶ دلار به ۸۵٫۱  دلار هر تن فوب بهبود یافت.

قراضه
فولاد ایران: بازارهای قراضه همگی صعودی بودند. هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰  به روند صعودی ادامه داد و با ۶ دلار رشد هفتگی ۳۶۱ دلار هر تن سی اف آر شد. امریکایی ها عجله ای در فروش قراضه به ترکیه نداشتند و منتظرند قرارداد داخلی ماه دسامبر نهایی شود و پس از افزایش قیمت ها وارد بازار صادرات شوند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز از  ۳۰۹ دلار به ۳۲۶ دلار هر تن فوب بهبود داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۴۰ دلار بالا رفته ۳۸۰  دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده از  ۲۹۱ دلار به ۳۶۰ دلار  هر لانگ تن رسید.   

بیلت
فولاد ایران : متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته در راستای رشد قیمت قراضه و همچنین محدودیت عرضه  از  ۴۷۵ دلار هفته قبل به ۴۹۲ دلار هر تن فوب رسید. پیشنهاد ها تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب نیز شنیده می شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با ۱۰ دلار رشد هفتگی ۵۰۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در ترکیه نیز بیلت وارداتی از ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار به ۵۱۵ تا ۵۳۰ هر تن سی اف آر رسید. بیلت صادراتی ترکیه نیز ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار هر تن فوب بود.  
همچنین بیلت صادراتی ایران از ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار به ۴۷۰ تا ۴۹۰ دلار  هر تن فوب بهبود داشت. قیمت مورد نظر کارخانه ها تا ۵۰۰ دلار بود و خریداران در ۴۷۰ دلار هر تن فوب درخواست می دادند.
بیلت در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت شمش روز شنبه ۹۱۹۵۰ ریال بود که تا چهارشنبه به ۹۶۴۲۵ ریال رسید علت افزایش قیمت شمش بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی بود همین امر باعث شد که شمش عرضه شده در بورس کالا تا ۸۴۰۰ ریال افزایش قیمت پایه داشته باشد در حالیکه در مقابل عرضه ۱۸۴ هزار تن تنها ۴۱ هزار تن آن فروش رفت. این زمینه ای است برای کارخانه های بزرگ تا با فراغ خاطر به صادرات بیاندیشند در حالیکه کارخانه های کوچک به علت محدودیت تقاضای مقاطع عملاً یا متوقف هستند یا با حجم پائین تولید می کنند. قیمت آهن اسفنجی همچنان در محدوده ۵۷۰۰۰ ریال تا ۵۷۵۰۰ ریال پایه است و ضایعات فلزی در محدوده ۷۳۰۰۰ ریال تا ۷۶۰۰۰ ریال پایه. روند رو به رشد قیمت ها در بازارهای خارجی بازار را از موجودی شمش تخلیه می کند. در صورتیکه روند صعودی قیمت در بازارهای دنیا ادامه داشته باشد بازار داخلی در دو هفته آینده مجبور به دنباله روی از آن خواهد بود چون حجم عرضه در بازار کاهش می یابد ضمن آنکه دوره زمانی تحویل شمش های کارخانه های بزرگ برای دی و بهمن است و محصول آماده به تحویل نیست در نتیجه رابطه عرضه و تقاضا در یک ماه آینده بهم خواهد ریخت. نگاهی به تاریخ تحویل کارخانه های عرضه کننده شمش ثابت می کند که آنها که توان صادراتی دارند زمان تحویل طولانی تری هم دارند.

مقاطع
فولاد ایران : آخرین قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از  ۴۹۰  دلار هفته قبل به ۵۴۰ دلار  هر تن فوب بهبود داشت. در ترکیه در بازار صادرات  قیمت میلگرد  ۵۰۰ تا ۵۱۵  دلار هر تن فوب باقی ماند.
در جنوب شرق آسیا نیز میلگرد وارداتی ۲ دلار رشد داشته ۵۱۷ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در چین قیمت میلگرد صادراتی افت جزیی یک دلاری داشته ۵۳۴ دلار  هر تن فوب  ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد ۴۸۰ یورو  هر  تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار امریکا نیز میلگرد ۶۲۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر ماند.
مقاطع در بازار ایران
فولاد ایران: میانگین قیمت میلگرد روز شنبه ۱۰۶۸۲۱ ریال بود. با بالا رفتن قیمت شمش در بورس کالا امیدواری به افزایش قیمت بازار را گرم کرد و روز سه شنبه متوسط قیمت به ۱۱۲۷۷۱ ریال رسید. با عدم فروش شمش و همینطور استقبال سرد از عرضه چهارشنبه میلگرد در بورس متوسط قیمت به ۱۱۲۰۴۴ ریال رسید ولی امیدواریها در بازار جوانه زد. چنانچه قیمت در بورس با همین روند فاصله دار با بازار در دو هفته ادامه یابد اعتماد به بازار باز خواهد گشت.
تیرآهن نیز روندی مشابه میلگرد را دنبال کرد. تیرآهن های ذوب آهن عرضه شده در بورس با استقبال روبرو نشد که یکی از دلایل آن زمان تحویل تیرآهن ها بود. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ – ۱۶ و ۱۸ در اصفهان که روز شنبه ۱۱۳۰۰۰ ریال بود تا آخر هفته به ۱۱۷۵۰۰ ریال رسید. در مورد تیرآهن بازار به این نتیجه رسیده که احتمال کاهش آن دیگر نیست ولی امکان بالا رفتن آن می باشد.

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت رشد داشته از ۵۸۰ تا ۵۹۵ دلار به ۶۰۸ تا ۶۲۰ دلار هر تن فوب رسید. در ترکیه ورق گرم وارداتی از ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار به ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از ۵۷۴ دلار به ۵۹۹ دلار هر تن فوب رشد داشت.  ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز ۲۰ دلار بالا رفته به ۶۰۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  از ۵۴۸ یورو به ۵۷۱ یورو  هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم رشد چشمگیری داشته از ۷۸۴ دلار به ۸۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.   
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران ۴۸۰ تا ۴۸۴ دلار هر تن فوب بود در حالی که اسلب سی آی اس در ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب عرضه می شد.
ورق در بازار ایران
فولاد ایران: ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه در اصفهان ۱۶۵۰۰۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۱۷۷۰۰۰ریال رسید. متوسط قیمت ورق های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر که روز شنبه ۱۴۴۰۰۰ ریال بود تا آخر هفته به ۱۵۴۶۸۸ ریال رسید در حالیکه امیدواری به بهبود بیشتر بازار نیست چون تقاضا ضعیف است. ورق های اکسین ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر روز شنبه ۱۵۲۴۲۹ ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه ۱۵۶۱۴۳ ریال معامله شد. کاویان هم از این قاعده جدا نبود و متوسط ۱۴۲۰۰۰ ریال آن به ۱۴۳۰۰۰ ریال افزایش یافت.
ورق سرد ضخامت ۴۰/۰ تا ۱/۵ میلیمتر روز شنبه ۲۴۹۸۱۸ ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به ۲۵۰۴۵۵ ریال رسید. بازار این کالا چندان مثبت نیست چراکه تعطیلات ناشی از کرونا روی تقاضای آن اثر قوی گذاشته است.
ورق گالوانیزه روند نزولی داشت و از ۲۳۱۹۳۸ ریال متوسط قیمت روز شنبه به ۲۲۸۶۲۵ ریال افت کرد.
بازار ایران در شرایط فعلی با پدیده تقاضای خفه شده در داخل و پر رونق در خارج روبروست. کارخانه هائی که صادرات دارند تولید می کنند و کارخانه های دیگر متوقف هستند به زودی بازار داخلی با محدودیت عرضه روبرو خواهد شد در حالیکه تقاضای خفته بیدار می شود. تا صبح فاصله زیادی نیست.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.