چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
گسترش همکاری‌های معدنی ایران و جمهوری بولیواری
28 فروردین 1401 - 19:47
شناسه : 26738
زمینه‌های گسترش همکاری‌های معدنی ایران و جمهوری بولیواری و همچنین امکان‌سنجی مشارکت شرکت‌های ایرانی در فرایند استخراج و خالص‌سازی سنگ‌ها و فلزات مختلف، در جلسه‌ای به ریاست رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران مورد بررسی قرار گرفت.
ارسال توسط : منبع : ایلنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا پیمان‌پاک رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در جلسه وبیناری با سفیر جمهوری بولیواری در ایران، معاون وزیر اکتشاف در سرمایه‌گذاری مجدد و مدیر کل دفتر ادغام و امور بین‌الملل وزارت قدرت مردمی توسعه معادن زیست‌محیطی ونزوئلا، با اشاره به فرصت‌های همکاری‌های معدنی میان ایران و جمهوری بولیواری بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به سوابق همکاری‌های معدنی با کشورهای آفریقایی، قزاقستان و افغانستان، از اهمیت کشور ونزوئلا به لحاظ ذخایر معدنی به عنوان یک کشور هدف نام برد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اعلام موافقت با تشکیل کارگروه مشترک معدنی، در خصوص تبادل تجربیات و همکاری در خرید سایر سنگ‌ها و فلزات مانند بوکسیت، آلومینیوم، پودر آلومینا و زغال‌سنگ از ونزوئلا نیز، بحث و گفت‌وگو کرد.

پیمان‌پاک، در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروه مقدماتی به منظور تنظیم و تهیه پیش‌نویس سند یادداشت تفاهم همکاری‌های معدنی میان وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران و وزارت معادن ونزوئلا را مطرح کرد که مورد استقبال طرف ونزوئلایی قرار گرفت. 

معاون وزیر معدن ونزوئلا، ضمن اشاره به لزوم تشکیل کارگروه معدن با هدف بررسی جزئیات قراردادهای بخش‌های مرتبط با کشف و استخراج معادن دو کشور، از امضای سند یادداشت تفاهم معدنی میان وزرای دو کشور و درج تفاهمات در سند پایانی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، خبر داد.  

در ادامه سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا،‌ با بیان اینکه سفارت ایران در کاراکاس آمادگی برقراری ارتباط بخش‌های دولتی فعال در این زمینه مانند سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و نیز بخش خصوصی را به طور مستقیم با وزارت معادن ونزوئلا دارد، اظهار داشت: تمرکز سفارت ایران بر حذف فرایند واسطه‌گری و بروکراسی در این زمینه است، همچنین به واسطه ذخایر بسیار متعدد فلزات در این کشور، امکان معرفی شرکت‌های توانمند وجود دارد. 

وی در ادامه، بر لزوم احیای توانایی این کشور در استخراج این فلزات و سنگ‌ها تاکید و در خصوص بازگشت سرمایه از طریق احیای این معادن و انجام پروژه توسط شرکت‌های ایرانی مباحثی را مطرح کرد. 

معاون وزیر در امور معادن و فراوری مواد نیز در این جلسه، گفت: ستاد وزارت صمت، آمادگی معرفی شرکت‌های پیشنهادی بخش دولتی و خصوصی و کنسرسیوم‌ها را در این زمینه دارد. 

نماینده ایمیدرو، بر اهمیت امضای قرارداد رسمی در این زمینه تاکید کرد و ضمن اشاره به سوابق مذاکرات انجام شده، بیان کرد: وجود یک قرارداد مکتوب در پیگیری مطالبات می‌تواند موثر واقع شود.

وی در پایان همچنین از برقراری ارتباط با بخش‌های دولتی ونزوئلا با هدف راه‌اندازی خطوط استخراج فلزات و تبدیل آن به شمش خبر داد و خاطرنشان کرد: خواستار ارائه اطلاعات فنی توسط طرف ونزوئلایی در خصوص ویژگی‌های معادن این کشور هستیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.