جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
گل‌گهر، گوهری در ایران
26 اسفند 1399 - 15:19
شناسه : 9181
معاونت مالی و اقتصادی شركت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ در شرايط کنونی، کشور در حال سوق پيدا کردن به سمت اقتصاد غيرنفتی است. بنابراين بررسي بنگاه‌های اقتصادی و سياست‌گذاری در راستای تسهيل امور آنها بدون شک زمينه‌ساز دستيابی به شرايط مطلوب خواهد بود. بر همين اساس، گروههاي صنعتی بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با بهره‌مندی از پتانسيل‌های بی‌نظير، علاوه بر اينکه رتبه 24 بزرگ‌ترين شرکت‌های ايران را به خود اختصاص داده است، برترين شرکت در گروه صنعتی اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی نيز شناخته می‌شود.
ارسال توسط : نویسنده : محمود زیدآبادی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

سازمان مدیریت صنعتی کشور، به منظور ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و شناسایی برترین‌ها، هر ساله زمینه رقابتی را فراهم می‌سازد که در آن، شرکت‌های بزرگ و برتر به لحاظ پارامترهایی از قبیل میزان سود، رشد فروش، ارزش افزوده، ارزش بازار و مواردی از این دست بررسی و مقایسه می‌شوند و به رقابت می‌پردازند. پانصد شرکت از میان کل شرکت‌ها انتخاب و در مرحله بعد، صد شرکت از میان آن‌ها برگزیده می‌شوند. با توجه به عملکرد آن‌ها، ده شرکت به عنوان پیشرو معرفی می‌شوند، شرکت‌هایی که طی دوره چهارساله، داراي بالاترین رشد در بین صد شرکت برتر هستند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در زمره این شرکت‌ها قرار دارد.

پتانسيل‌های گل‌گهر برای برتری

معدن گل‌گهر بزرگ‌ترین معدن شناخته‌شده سنگ‌آهن خاورمیانه است و کشور، به دلیل بهره‌مندی از این معدن، رتبه نهم ذخایر سنگ‌آهن جهان را به خود اختصاص داده؛ به عبارت دیگر، ایران مالک حدود ۱٫۶ درصد از ذخایر جهانی این ماده معدنی است. منطقه کرمان ـ یزد شامل معادن سنگ‌آهن بسیاری از جمله جلال‌آباد زرند، معدن گل‌گهر، معدن سنگ‌آهن چغارت و معدن سنگ‌آهن بافق است و به طور کلی، حدود ۳۰ درصد از ذخایر سنگ‌آهن کشور در منطقه گل‌گهر قرار دارد. منطقه گل‌گهر دارای شش آنومالی است كه توده معدنی شماره ۱ آن، که در اختیار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر است، در حال حاضر ذخیره قابل استخراج ۱۷۰ میلیون تنی را در اختیار دارد و سالانه بالغ بر ۱۲ ميليون تن سنگ‌آهن از آن استخراج می‌شود. شرکت بدون احتساب تولیدات زیرمجموعه‌های خود، با توليد بيش از ۱۶ ميليون تن كنسانتره و بيش از ۱۲ ميليون تن گندله، بزرگ‌ترين توليدكننده كشور در زمینه این محصولات به حساب می‌آید و در هر دو محصول کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن، رتبه اول در میان بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان این دو محصول استراتژیک را داراست.

جايگاه گل‌گهر در ميان صد شرکت برتر

طی سالیان متوالی، شركت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمره صد شرکت برتر کشور جای گرفته است. در سال ۱۳۹۰ این شرکت توانست رتبه ۶۹ را به خود اختصاص دهد و با افزایش میزان درآمد حاصل از فروش خود در سال ۱۳۹۱ توانست جایگاه خود را ارتقا ببخشد و با دوازده پله ترقی، به رتبه ۵۷ برسد. طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ رتبه این شرکت بین ۵۰ تا ۵۹ در نوسان بود و پس از آن در سال ۱۳۹۵، با ارتقایی ۲۱ پله‌ای، رتبه ۳۸ را از آن خود کرد. رشد ۱۴ درصدی حجم دارایی‌های شرکت، که عمدتاً مربوط به طرح‌های توسعه شرکت بوده است را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل ارتقای جایگاه شرکت در این سال دانست. از دیگر پارامترهای اثرگذار در این امر افزایش منابع مالی تحت اختیار شرکت از جمله افزایش سرمایه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در سال مذکور بوده است. از منظر سودآوری نیز شرکت شاهد رشد ۴۵ درصدی سود خالص و رشد ۷۵ درصدی درآمدهای عملیاتی بوده است. رتبه‌های اکتسابی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بین صد شرکت برتر ایران در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ در نمودار ۱ نشان داده شده است. در سال ۱۳۹۷، با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه این شرکت از جمله خط دوم گندله‌سازی و خطوط جدید تولید کنسانتره، شرکت موفق به ثبت رکورد در تولید و در نتیجه، افزایش سطح فروش و سودآوری شد. به همین دلیل، با تأمین منابع مالی، رشد مناسب سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت به دست آمد. ماحصل رخدادهای مذکور سبب شد که شرکت گل‌گهر در میان گروه‌های صنعتی صد شرکت برتر به رتبه نخست گروه‌ اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی دست یابد.

شاخص‌های ارزيابی

شركت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به منظور کسب رتبه در میان صد شرکت برتر کشور، بر اساس شاخص‌های موجود در فهرست عمومی مورد ارزیابی قرار گرفت. از ۳۳ شاخص موجود، شرکت گل‌گهر در هفت گروه شاخص ارزیابی شد که به طور خلاصه عبارت‌اند از شاخص‌های رشد و اندازه‌ شرکت، شاخص‌های عملکردی و سودآوری، شاخص‌های بهره‌وری از منظر سرمایه و نیروی انسانی، شاخص‌های صادرات، شاخص‌های نقدینگی، شاخص‌های اهرمی و در نهایت شاخص‌های عملکرد شرکت در بازار سرمایه. شرکت گل‌گهر، با توجه به قابلیت‌ها و میزان درآمد حاصل از فروش مطلوب، توانست عملکرد و سودآوری مناسبی داشته باشد و در عمده شاخص‌ها رتبه خوبی کسب کند.

دستاوردهای شركت معدنی و صنعتی گل‌گهر و برنامه راهبردی پيشِ‌رو

از سال ۱۳۹۸ به عنوان نقطه عطفی در عملکرد رو به رشد شرکت معدني و صنعتي گل‌گهر یاد می‌شود؛ میزان دارایی‌های این شرکت از ۱۳۷ هزار میلیارد ریال در ابتدای سال، با رشدی ۴۷ درصدی، به ۲۰۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. نمودار ۲ ارزش دارایی‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. در این سال، ارزش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه به حدود ۵۹ هزار میلیارد ریال رسید، به طوری که حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه بیش از ۶۰ درصد کل سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته طی سنوات گذشته بوده است. این شرکت توانست مجوز افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴۸ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال را از سازمان بورس و مجمع دریافت کند؛ در سال جاری، این افزایش سرمایه محقق خواهد شد. همچنین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸ رتبه نخست را در بین تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن به خود اختصاص داد؛ در این سال، ۳۴ درصد از ۴۷ میلیون تن کنسانتره تولیدشده در کشور مربوط به این شرکت بود. در نتیجه، با افزایش سهم میزان تولید، درآمد حاصل از فروش نیز قطعا افزایش خواهد یافت. این امر پارامتری مهم در رتبه‌بندی شرکت‌ها محسوب می‌شود.

در سال گذشته، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در گروه صنعتی خود توانست در اکثر شاخص‌ها رتبه مناسبی به دست آورد. از جمله آن‌ها می‌توان به رشد بالای دارایی‌ها، رشد سودآوری و بازده دارایی‌ها، افزایش محسوس بهره‌وری، افزایش کیفیت سود و همچنین عملکرد بسیار مطلوب در بازار سرمایه اشاره کرد. مهم‌ترین پارامتر موثر در کسب رتبه برتر گل‌گهر در سال گذشته بدون شک افزایش ۴۷ درصدی دارایی‌های آن است که در طول دوران فعالیت شرکت بی‌نظیر بوده است. همچنین در زمینه درآمدهای عملیاتی، این شرکت رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده که ماحصل این رشد، افزایش حداقل ۲۸ درصدی سود بوده است. نمودار ۳ میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. از ابتدای سال ۱۳۹۹ سند راهبردی کوتاه‌مدت (در سال جاری) و میان‌مدت (منتهی به ۱۴۰۴) برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تدوین شد. در این سند راهبردی، طرح جامع بودجه عملیاتی مجموعه گل‌گهر نوشته شد که نقطه عطفی در عملکرد آتی شرکت خواهد بود. بنابراین، با توجه به دستاوردهای ممتاز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال گذشته، چنین به نظر می‌رسد که این شرکت در سال ۱۳۹۹ نیز ارتقای رتبه خواهد داشت و درآمدش از فروش نیز بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.