چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
گل‌گهر و رویکردی همه‌جانبه
12 مهر 1400 - 12:42
شناسه : 18707
امروزه ساختار سرمايه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی نسبت به گذشته تغييرات متعددی کرده است. اين نوع تغييرات عمدتا به سمت‌وسويی سوق يافته‌اند که می‌توانند منافع موضوعات مختلف شامل زيرساخت، رفاه اجتماعی، اشتغال و... را تامين کنند. در واقع، اين نوع سرمايه‌گذاری در پی اثرگذاری بيشتر بر ساختار موضوعات مهم و ضروری زندگی مدرن است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های معدنی و صنعتی کشور، با پيروی از اصول سرمايه‌گذاری تاثيرگذار و مشارکت در ساختارهای آن، برنامه‌های متعددي را برای چشم‌انداز 1404 در نظر گرفته است که اغلب آن‌ها شامل سرمايه‌گذاری از نوع تاثيرگذار می‌شود. توسعه حملونقل ريلی و جادهای، تاسيس بيمارستان، بهره‌برداری از ورزشگاه چندمنظوره شهيد سليمانی، راهاندازی پروژه شيرين‌سازی آب خليج‌فارس و انتقال آن به منطقه گل‌گهر و ايجاد اشتغال فراگير از طريق صنايع دستی سيرجان (طرح دهکده جهانی گليم) تنها بخشی از سرمايه‌گذاری‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای تاثيرگذاری بيشتر بر جامعه و مردم است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

سرمایه‌گذاری اثرگذار چیست و چگونه می‌تواند در جهان صنعتی به عنوان یک راهبرد مناسب برای شرکت‌های مختلف عمل کند. اگر در گذشته کارکرد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به واسطه توسعه فرایندها برای پیشبرد اهداف صورت می‌گرفت، امروزه این امر با اندکی تغییر به شاخص‌های مختلفی ارتباط می‌یابد که می‌تواند تعبیر سرمایه‌گذاری را به ایده سرمایه‌گذاری اثرگذار تبدیل کند. سرمایه‌گذاری اثرگذار همان کارکرد سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن پیش‌فرض‌هایی مانند زیرساخت، رفاه، اشتغال و محیط زیست است که می‌تواند علاوه بر ارائه سود به سرمایه‌گذاران، جنبه‌های اجتماعی و زیست‌شناختی جامعه امروز را مد نظر قرار دهد.

از چندین سده پیش و با آغاز عصر صنعتی، ساختار سرمایه‌گذاری در امور تولیدی به واسطه ماشین‌های غول‌پیکر، ضمن تغییر، آن‌چنان به بافت زندگی بشر نزدیک شد که امروزه تفکیک این دو از یکدیگر ناممکن به نظر می‌رسد. از این رو، با اختلاط دستاوردهای صنعتی در زندگی زیستی، بسیاری با پیش کشیدن مفاهیم جدید در راستای توسعه سرمایه‌گذاری، پیشنهاد سرمایه‌گذاری با پسوند اثرگذار را ارائه می‌کنند تا در جهان صنعتی آینده، علاوه بر تامین منافع سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف، جامعه به مثابه مردم نیز از نتایج سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی بهره‌مند شود. این موضوع یک شاخصه مهم برای سرمایه‌گذاری‌ها در جهان صنعتی آینده شناخته می‌شود و ایران نیز، به مثابه یک کشور صنعتی و دارای منابع و ظرفیت‌های عظیم معدنی، با در نظر گرفتن این مهم، در پی عملیاتی‌سازی مولفه‌ها و شاخصه‌های آن است. از این رو، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار، توانسته است موقعیت خود را در زمینه زیرساخت‌ها، محیط زیست، اشتغال و رفاه اجتماعی ارتقا بخشد و در مسیر تداوم‌بخشی به آن، برنامه‌های متنوعی را تبیین کند. 

گل‌گهر، زيرساخت، سرمايه‌گذاری اثرگذار

یکی از اولویت‌های مهم سرمایه‌گذاری اثرگذار، توجه به زیرساخت مناطق حوزه استحفاظی شرکت‌های صنعتی و معدنی است. این نوع سرمایه‌گذاری، علاوه بر ارتقای بهره‌وری سازمان‌ها، موقعیت خدماتی شرکت‌های فوق را برای توسعه جامعه مدرن شهری و روستایی، بیش از پیش نمایان می‌کند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مستقر در استان کرمان، شهرستان سیرجان، ضمن توجه به چگونگی سرمایه‎‌گذاری‌ در این منطقه، همواره تاکید خاصی بر تاسیس زیرساخت‌های صنعتی با در نظر گرفتن بافت فرهنگی و اجتماعی شهر سیرجان داشته است. این شرکت، با در اختیار داشتن ۷۱۴ واگن باری و پانزده لوکوموتیو ۵ هزار اسب بخار با توان حمل قطار ۵ هزار تنی در محور سیرجان ـ بندرعباس، نقش بسیار مهمی در اتصال خطوط ریلی این شهر به سایر نقاط مهم کشور داشته است که این امر یک سرمایه‌گذاری اثرگذار و کارآمد برای ایجاد زیرساخت‌های این منطقه محسوب می‌شود.

توسعه خطوط جاده‌ای با مناطق مرتبط با محور سیرجان ـ بندرعباس، سیرجان ـ شیراز و سیرجان ـ کرمان یکی دیگر از دستاوردهای زیرساختی گل‌گهر به حساب می‌آید که با افزودن سیصد دستگاه کامیون تریلر و پنجاه دستگاه کامیون ده‌چرخ با امکان جابه‌جایی و حمل حدود ۳۰ میلیون تن مواد معدنی و محصولات معدنی در بخش خوراک‌دهی به کارخانه‌های داخل مجتمع به همراه فروش محصول نهایی به مشتریان خارج از منطقه گل‌گهر، یک پیشران هوشمند حمل‌ونقل در زمینه زیرساخت‌های منطقه جنوب شرق کشور شناخته می‌شود.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با تعریف سرمایه‌گذاری‌های جدید و بلندمدت در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، برنامه‌های مختلفی را تعریف و تبیین کرده است که شامل خرید بیست دستگاه لوکوموتیو پرقدرت دیزل الکتریک، سیصد دستگاه واگن باری و صد دستگاه کامیون ده‌چرخ می‌شود.

به‌علاوه، این موارد نیز نقش بسزایی در سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌ویژه در بخش زیرساخت‌های گل‌گهر دارند: ساخت پایانه حمل‌و‌‌نقل ریلی در جنوب غربی شرکت جهان فولاد سیرجان، اقدامات اولیه برای ایجاد شهرک حمل‌و‌نقل و پایانه کامیونی هوشمند، ساماندهی شرکت‌های حمل‌و‌نقل منطقه گل‌گهر، ایجاد پایانه موقت کامیونی و ساماندهی شرکت‌های حمل‌و‌نقل توسط شرکت توسعه و عمران منطقه، تشکیل کارگروه حمل‌ونقل منطقه متشکل از مدیران حمل‌ونقل شرکت‌های فعال منطقه (گل‌گهر، گهرزمین، توسعه آهن و فولاد، جهان فولاد، فولاد ایرانیان) با هدف رفع مشکلات حمل‌و‌نقل و ارتباط بیشتر با شرکت‌های منطقه و حمل‌ونقل شهری، یکسان‌سازی نرخ حمل جاده‌ای و ریلی و مرتفع کردن مشکلات و چالش‌های منطقه.

بر اساس آمار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، تنها در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون تن بار از این منطقه به سایر مناطق کشور ارسال شده است که همین امر عملکرد و توان قابل‌توجه گل‌گهر در سرمایه‌گذاری اثرگذار در زیرساخت‌های جاده‌ای منطقه را نشان می‌دهد.

سرمايه‌گذاری اثرگذار، رفاه اجتماعي، گل‌گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان یک شرکت مادر در میان صنایع معدنی منطقه خاورمیانه، همواره موضوعاتی را برای توسعه سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد که بتواند نفعی برای رفاه اجتماعی جامعه داشته باشد. این موضوع در زمینه تامین آب شیرین مورد نیاز در تولید محصولات معدنی و فولادی ضرورت بسیار پیدا می‌کند، به طوری که گل‌گهر، به همراه برخی از شرکت‌های معدنی در جنوب شرق کشور، بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب شیرین طی چهل سال اخیر را به انجام رساندند. این پروژه، با نام شیرین‌سازی آب خلیج فارس، ماموریت دارد که پس از شیرین‌سازی آب خلیج فارس، آن را به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد انتقال دهد؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از بازوهای اصلی سرمایه‌گذاری در این زمینه شناخته می‎شود. این نوع سرمایه‌گذاری نمونه‌ای بارز از یک سرمایه‌گذاری اثرگذار در میان شرکت‌های صنعتی و معدنی به حساب می‌آید که توانسته است علاوه بر تامین آب شیرین مورد نیاز صنایع منطقه گل‌گهر، در زمینه تامین آب شرب شهرستان سیرجان، سرمایه‌گذاری بلندمدتی را طراحی و برنامه‌ریزی کند. 

سرمایه‌گذاری در این طرح طی سه فاز اجرایی می‌شود که در فاز نخست، ۴۵ میلیون متر مکعب به صورت سالانه محقق خواهد شد. با اجرای دو فاز دیگر، ظرفیت تولید و ورود آب شیرین منطقه به ۶۰۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه برای صنایع سه استان هرمزگان، کرمان و یزد افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌ها، این پروژه در آینده می‌تواند علاوه بر تامین آب شیرین صنایع فولادی منطقه، کمبود آب شرب مردم منطقه را نیز جبران کند.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم گل‌گهر در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار برای توسعه امکانات رفاهی منطقه، سرمایه‌گذاری در زمینه تاسیس بیمارستان بزرگ شهر سیرجان است که برآوردها خبر از بهره‌برداری از این طرح در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ می‌دهند. این بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی، با صرف هزینه ۶۰۰ میلیارد تومانی (تا به امروز)، دارای تجهیزاتی فوق‌پیشرفته در بخش‌های مختلف شامل اتاق عمل پیشرفته و انواع دستگاه‌های به‌روز دنیاست و یکی از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های جنوب شرق کشور به حساب می‌آید که می‌تواند از مراجعه مردم محترم سیرجان به شهرها و استان‌های مجاور (کرمان، شیراز و تهران) جلوگیری کند.

گل‌گهر، با بهره‌برداری از ورزشگاه شهید سلیمانی با سالن‌هایی چندمنظوره، علاوه بر تاکید بر نقش اجتماعی خود بیش از سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در کشور، مصداق عینی سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در پروژه‌های مختلف است.

سرمايه‌گذاری اثرگذار، اشتغال، گل‌گهر

گل‌گهر، با ایجاد بستری مناسب به منظور سرمایه‌گذاری اثرگذار در زمینه‌های مختلف، موقعیت منحصربه‌فردی در شهرستان سیرجان به وجود آورده است. منطقه گل‌گهر، با حدود ۲۴ هزار نفر نیروی انسانی که حدود هزار نفر از آن‌ها در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مشغول به کار هستند، یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور در زمینه اشتغال‌زایی به حساب می‌آید. این آمار، با در نظر گرفتن جمعیت چهار نفره خانواده‌های پرسنل شاغل در گل‌گهر، نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در این منطقه مشغول به کار هستند که به طور تقریبی حدود یک‌سوم جمعیت شهرستان سیرجان را شامل می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های گل‌گهر عمدتا در سمت‌ و ‌سوی اثرگذاری در اشتغال منطقه گام برداشته‌اند و این می‌تواند ویژگی مثبت این شرکت محسوب شود.

یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار گل‌گهر برای جذب و بهره‌برداری حداکثری از سرمایه‌های انسانی منطقه، حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارهای بومی منطقه سیرجان به‌ویژه در زمینه صنایع دستی است. این شرکت، با راه‌اندازی و حمایت از کسب‌وکارهای خُرد به‌ویژه کارگاه‌های صنایع دستی در مناطق محروم روستایی، علاوه بر جذب استعدادهای نوین شهرستان در زمینه تولید صنایع بومی، اتحادی در میان سرمایه‌های انسانی بالقوه شهرستان به وجود می‌آورد.

یکی از دستاوردهای مهم گل‌گهر در زمینه صنایع دستی، حمایت‌های همه‌جانبه از گلیم سیرجان است که همین موضوع منجر به ثبت جهانی این محصول خاص منطقه کویر سیرجان شد. با توجه به اهمیت دادن شرکت گل‌گهر به سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار برای تاسیس دهکده جهانی گلیم در سیرجان، علاوه بر ارتقای اشتغال‌زایی منطقه، به عنوان یک سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، می‌تواند الگویی برای سایر شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور محسوب شود.

مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از آن‌ها برای توسعه خلاقیت و هوشمندسازی شرکت گل‌گهر یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار در این منطقه به حساب می‌آید. بر اساس آمار، طی چند سال گذشته، گل‌گهر توانسته است برنامه مشارکت با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان به منظور ساخت قطعات مورد نیاز فرایند تولید را پیش ببرد تا از طریق این شرکت‌ها به سودآوری حداقل ۵۰ میلیارد تومانی در طول یک سال اخیر دست یابد.

سرمايه‌گذاري اثرگذار، گل‌گهر، چشم‌انداز بر اساس برنامه توسعه‌ای شرکت گل‌گهر در چشم‌انداز ۲۰۳۰ میلادی، این مجموعه باید در منطقه خاورمیانه جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات معدنی و فولادی را به دست آورد. این برنامه، با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های متعدد و متنوع از جنس تاثیرگذار، می‌تواند شمایل نوینی از هوشمندی و ساختارمندی فرایندهای تولید و انتفاع عمومی از آن را در خاورمیانه به نمایش بگذارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.